-9- Aan dit artikel van Wet Openbaarheid van Bestuur is volledig voorbij gegaan zelfs t.a.v. de raadsleden van deze gemeente. Wat betreft de belanghebbenden die werken en/of wonen langs het ge plande tracé daar is het duidelijk van dat met hun belangen op geen enkele manier is rekening gehouden. Het behoud van de werkgelegen heid is een belangrijke zaak, maar kan niet ten koste gaan van het bemoeilijken, het beknotten en het verstoren van de werkmogelijkhe- den van andere groeperingen, zoals daar zijn: agrariërs, tuinders, en boomkwekers, die door het voorgestelde tracé langs en door hun gebied, benadeeld worden. Men kan niet stellen dat een groot deel van de economische activi teiten en werkgelegenheid in Zundert direct of indirect van de grensactiviteiten afhankelijk is. Er is een grote bijdrage van de boomkwekerijen, van tuinderijen en er zijn de agrariërs die zeker op hun beurt een belangrijke bijdrage leveren in onze economische situ atie. Als laatste opmerking wil ik in dit verband nog wijzen op de vele bezwaren die tegen het voorstel en tegen de gang van zaken naar voren zijn gebracht, door een groot aantal bewoners van onze gemeente. Wij staan in onze opmerkingen niet alleen en het zijn niet alleen op- en aanmerkingen van de fraktie Groen Zundert, maar ik verwoord ook de mening van veel andere inwoners van Zundert. De brieven en handtekeningen vooral van betrokkenen die met het bedoelde tracé te maken hebben spreken voor zich zelf en kunnen en willen wij ook niet zomaar naast ons neer leggen. Inspraak is zeker geen gemakkelijke zaak, maar is wel voorwaarde voor een goed beleid bij een zaak die de hele gemeenschap aangaat. Deze inspraak volledig negeren, zelfs ontlopen en voorkomen is één van zijn verantwoordelijkheden ontduiken. Het tweede aspect in deze zaak. Onze kritiek op het onderzoek, vastge legd in het rapport van de firma van Heeswijk te Vught. Wij hebben al eerder opgemerkt op deze plaats o.a. dat ons inziens in het kader van het behoud van de werkgelegenheid de plannen voor de nieuwe weg niet de eerste en meest aangewezen vorm van hulp zijn. Op het nieuwe bedrijventerrein zullen de zaken verhandeld en geregeld worden, daar zal men moeten zitten wil men nog blijven deelnemen. Dat de huidige slechter wordende economische toestand het voor een aantal van de Zundertse bedrijven niet zelfstandig mogelijk maakt om zich zelf over te plaatsen is zeer te betreuren, maar even voor de hand liggend is het dan bij deze plannen werk te maken om een vorm van financiële steun bij de overheid trachten te verkrijgen. Nergens vinden we dat daar serieuze pogingen toe gedaan zijn. Wel lees ik in bedoeld rapport letterlijk: "Aangezien het verplaatsen van resterende ondernemers een meer structurele maatregel is dan het afkopen van omrijschade en bovendien de druk van het vrachtverkeer op de kom van Rijsbergen ver mindert, gaat de voorkeur, indien geen verbindingsweg zou worden aan gelegd, uit naar een integrale vergoeding van deze verplaatsingskos ten die door het bedrijf zelf niet zijn op te brengen. Deze kosten zouden ten laste moeten worden gebracht van de gelden die het Rijk aan de Provincie beschikbaar stelt voor het voeren van een regionaal econo misch beleid". Mogelijkheden zijn er dus kennelijk wel. Verder lees ik dat ten behoeve van het regionaal ontwikkelingsbeleid voor de Zundertse ondernemingen waarschijnlijk 5 min. beschikbaar is, Hier is in het kader van de overplaatsing veel mee te doen. -10-

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1983 | | pagina 206