-9-
Aan dit artikel van Wet Openbaarheid van Bestuur is volledig voorbij
gegaan zelfs t.a.v. de raadsleden van deze gemeente.
Wat betreft de belanghebbenden die werken en/of wonen langs het ge
plande tracé daar is het duidelijk van dat met hun belangen op geen
enkele manier is rekening gehouden. Het behoud van de werkgelegen
heid is een belangrijke zaak, maar kan niet ten koste gaan van het
bemoeilijken, het beknotten en het verstoren van de werkmogelijkhe-
den van andere groeperingen, zoals daar zijn: agrariërs, tuinders,
en boomkwekers, die door het voorgestelde tracé langs en door hun
gebied, benadeeld worden.
Men kan niet stellen dat een groot deel van de economische activi
teiten en werkgelegenheid in Zundert direct of indirect van de
grensactiviteiten afhankelijk is. Er is een grote bijdrage van de
boomkwekerijen, van tuinderijen en er zijn de agrariërs die zeker op
hun beurt een belangrijke bijdrage leveren in onze economische situ
atie.
Als laatste opmerking wil ik in dit verband nog wijzen op de vele
bezwaren die tegen het voorstel en tegen de gang van zaken naar voren
zijn gebracht, door een groot aantal bewoners van onze gemeente.
Wij staan in onze opmerkingen niet alleen en het zijn niet alleen
op- en aanmerkingen van de fraktie Groen Zundert, maar ik verwoord
ook de mening van veel andere inwoners van Zundert. De brieven en
handtekeningen vooral van betrokkenen die met het bedoelde tracé te
maken hebben spreken voor zich zelf en kunnen en willen wij ook niet
zomaar naast ons neer leggen.
Inspraak is zeker geen gemakkelijke zaak, maar is wel voorwaarde voor
een goed beleid bij een zaak die de hele gemeenschap aangaat. Deze
inspraak volledig negeren, zelfs ontlopen en voorkomen is één van zijn
verantwoordelijkheden ontduiken.
Het tweede aspect in deze zaak. Onze kritiek op het onderzoek, vastge
legd in het rapport van de firma van Heeswijk te Vught.
Wij hebben al eerder opgemerkt op deze plaats o.a. dat ons inziens in
het kader van het behoud van de werkgelegenheid de plannen voor de
nieuwe weg niet de eerste en meest aangewezen vorm van hulp zijn. Op
het nieuwe bedrijventerrein zullen de zaken verhandeld en geregeld
worden, daar zal men moeten zitten wil men nog blijven deelnemen. Dat
de huidige slechter wordende economische toestand het voor een aantal
van de Zundertse bedrijven niet zelfstandig mogelijk maakt om zich zelf
over te plaatsen is zeer te betreuren, maar even voor de hand liggend
is het dan bij deze plannen werk te maken om een vorm van financiële
steun bij de overheid trachten te verkrijgen. Nergens vinden we dat
daar serieuze pogingen toe gedaan zijn. Wel lees ik in bedoeld rapport
letterlijk: "Aangezien het verplaatsen van resterende ondernemers een
meer structurele maatregel is dan het afkopen van omrijschade en
bovendien de druk van het vrachtverkeer op de kom van Rijsbergen ver
mindert, gaat de voorkeur, indien geen verbindingsweg zou worden aan
gelegd, uit naar een integrale vergoeding van deze verplaatsingskos
ten die door het bedrijf zelf niet zijn op te brengen. Deze kosten
zouden ten laste moeten worden gebracht van de gelden die het Rijk aan
de Provincie beschikbaar stelt voor het voeren van een regionaal econo
misch beleid". Mogelijkheden zijn er dus kennelijk wel. Verder lees
ik dat ten behoeve van het regionaal ontwikkelingsbeleid voor de
Zundertse ondernemingen waarschijnlijk 5 min. beschikbaar is, Hier is
in het kader van de overplaatsing veel mee te doen.
-10-