-6- Nogmaals gesteld is het kollege zo bevreesd voor het feit, dat de toegezegde subsidie wordt geschrapt en derhalve vervalt. Hierbij merk ik dan wel op, dat het tracé, misschien op onderdelen, wel voor verandering vatbaar is. Het kollege is bang, dat gelet op de lange voorbereidingstijd en de technische uitvoering van een derge lijk plan de procedures en de daarmee gepaard gaande besprekingen in de provinciale kommissies -ik wijs u op de procedure van een be stemmingsplan- de subsidie aan de neus van de gemeente voorbij gaat. Tot zover het standpunt van de meerderheid van het kollege, dat door de heer Marijnissen en mij, onder wat divergenties, wordt ge deeld. Vervolgens worden de sprekers voor de diskussie genoteerd. mevr. Grooten, de heren Laurijssen, Arnouts, van der Kloot Jacobs, Domen en Hoekman. De heer Laurijssen: Meneer de voorzitter. Vele wegen leiden naar Rome. Men kan er komen via de Achtmaalseweg, Wernhoutseweg, Meirseweg en de Bredaseweg. Om echter het bedrijventerrein van Hazeldonk te bereiken is echter veel moeilijker. Uit vele opgemaakte rapporten is de noodzaak van een verbinding ge bleken. De fraktie Agrarisch Belang is het hiermede eens. Maar waar de weg moet komen is een andere kwestie. Deze weg zou voorts volgens onze fraktie een dubbele funktie moeten hebben, name lijk voor het vrachtverkeer én voor de ontsluiting van de landbouw - en tuinbouwbedrijven. Meneer de voorzitter, een aantal jaren geleden heeft de raad gedis- kussieerd over de voorstellen van de plaats van het woonwagenkamp. Ik kan me herinneren dat er toen kon worden gekozen uit diverse plaat sen. Thans echter wordt maar één tracé voorgesteld. Onze fraktie heeft tegen dit tracé nogal wat bezwaren en komt daarom met een goed bekeken alternatief. Meneer de voorzitter, volgens onze fraktie zou het volgende tracé het beste zijn: Voorste Schaapsdijk, Oekelsebaan, SchriekenwegKelsdonkse- straat, Pandijksestraat. Dit tracé heeft een lengte naar het bedrij venterrein van 5200 m. Dit plan heeft ook de minste grondkosten voor de agrariërs tot gevolg. Aan dit tracé grenst een strook van maar ca. 1200 m. boomkwekerij grond, terwijl daaraan vrij veel tuinbouwgronden zijn gelegen. Ook grenzen er 30 huizen aan. Maar omdat het grootste gedeelte van het tracé voert over het grondgebied van Rijsbergen moest dit alternatief afvallen. Ook mede omdat helaas Zundert deze gemeente nog niet heeft "ingelijfd". Het volgende tracé dat de fraktie serieus heeft bezien is de Meirseweg tot aan de grens en langs de grens naar het terrein. Hiertegen had onze fraktie weinig bezwaar. Maar ook dit tracé moest afhaken, vanwege douanebepalingen, en ter tegemoetkoming aan de wensen van de milieube weging in de gemeente. Derhalve resteerden nog maar twee tracés. Voor één daarvan heeft onze fraktie gekozen. De bezwaren die tegen het voorgestelde tracé zijn, zijn de volgende: - vanaf de Bredaseweg is het tracé ca. 5200 m. lang; - hierlangs zijn 5550 m2 boomkwekeri j gronden gelegen, - hieraan zijn 26 huizen gelegen; - het verkeer van de Oekelsebaan, WaayenbergstraatRustenburgstraat -7-

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1983 | | pagina 203