- 13 -
De voorzitter
Samenvattend kan ik konstateren, dat de raad wil doorgaan met de voorberei
dingen voor een nieuw bestemmingsplan buitengebied. De voorbereidingen
zijn echter om verschillende redenen gestagneerd. De gedachten hierover
moesten voorts een zekere rijpheid verkrijgen. Dit immers blijkt uit de
discussie. Het college zal de genoemde punten in de inspraak brengen. Er
zijn al waardevolle bijdragen ontvangen van de agrarische fraktie. Naar
mijn mening moet de diverse groeperingen de gelegenheid worden geboden hun
wensen kenbaar te maken. Voor de kwestie van de part-timers, onder meer aan
geroerd door de heer Jacobs, zal een haalbare oplossing moeten worden ge
zocht, een en ander in overleg met-met name de provincie. Nogmaals gesteld
heeft het geen enkele zin en nut te streven naar een handhaving van het tot
nu toe gevoerde beleid. Het gaat er immers om zo gunstige mogelijke voor
waarden en condities te verkrijgen. Dit kan naar mijn mening alleen worden
bereikt als de gemeenteraad heeft aangetoond de kwestie zo goed mogelijk
te willen regelen. Dan immers wordt gehoor gevonden voor specifieke
problemen. Met de agrarische werkgroep is uitvoerig gediscussieerd.
Daarom heeft het een lange tijd geduurd, mede, omdat een zekere discrepan
tie in de problematiek aanwezig is. Enerzijds is er het Zundertse bedrijf
met zijn part-timers, die een afzonderlijke regeling zouden moeten verkrij
gen. In deze categorie zijn dan weer bedrijven, die ónder de normale be
drijf svoering werken -dit is immers eigen aan part-time-bedrijven-, ander
zijds geeft het georganiseerde agrarische bedrijfsleven aan, dat de agrari
sche bedrijven in het algemeen allemaal volwaardig zijn. Hierbij rijst dan
de vraag waar de problematiek aanwezig is.
Ter regeling hiervan zou een zekere (minimum)grens moeten worden aangegeven.
Hierbij dient advies van buitengemeentelijke instanties te worden ingewon
nen. De opgave is dan om een regeling te scheppen, waarin de Zundertse pro
blematiek en de regeling daarvan duidelijk herkenbaar is, zeker in een ge
sprek met de provincie.
Deze kwestie kan echter niet zonder meer worden verwerkt. Dit is eerst mo
gelijk, nadat de inspraakrondes zijn gehouden. De resultaten hiervan dienen
dan nog voorts te worden verwerkt. De opmerkingen tot op heden worden be
studeerd, zo nodig verwerkt, waarna de kwestie opnieuw aan u zal worden
voorgelegd. Hierin is dan ons commentaar verwerkt.
Eerst rees bij het college de vraag of het ontwerp van de discussie-nota
een voldoende basis was om de inspraakprocedure te straten.
Met de positieve conclusie van uw raad kan het college thans verder gaan.
Ik dank de heer Ouwens voor zijn komst en uiteenzetting. Ik wens hem een
goede reis naar huis.
Vervolgens stelt de voorzitter agendapunt 2 aan de orde.
Notulen verga
deringen 22
en 29 janauri
1981.
2. Vaststelling van de notulen van de vergaderingen d.d. 22 en 29 januari
1981
De notulen van de vergadering van 22 januari 1981 worden zonder discussie
en zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het toegezonden ontwerp vast
gesteld.
Vervolgens stelt de voorzitter de vaststelling van de notulen van de verga
dering van 29 januari 1981 aan de orde.
De heer Arnouts
Hierin is naar mijn mening niet aangegeven het feit, dat mij meerdere
malen het woord is ontnomen. Collega Domen kreeg echter alle gelegenheid
verder te discussiëren. Is het verschil gelegen in een woordvoerder van
een regeringsfraktie of in de oppositie?
De voorzitter
Uiteraard zit hierin een enorm verschil. Dat zou u langzamerhand toch wel
dienen te weten. Ik kan u echter, zakelijk gezien, wel zeggen, dat ik me
niet alle details herinner Het komt wel meer voor, dat ik een spreker
in zijn betoog moet onderbreken. Wel kan ik zeggen, dat ik de heer Domen
wat meer gelegenheid heb gegeven, omdat een persoonlijke kwestie in dis
cussie kwam. Ik heb hem toen de mogelijkheid geboden voor zijn zaken op