-11- 3. aan beide plannen dient tegelijkertijd uitvoering te worden gegeven. De procedures worden dan gekoördineerd. Het probleem hierbij is, dat er verschillende procedures worden gevoerd, die niet parallel lopen. Er kunnen zich dan koördinatieproblemen voordoen. Afhankelijk van de stand van zaken bij de ruilverkaveling kan ik terzake nog geen konkreet advies aangeven. Naar aanleiding van het betoog van de heer Jacobs, waarin hij stelt dat het afgelopen zou zijn met de kleine agrariër verwijs ik naar mijn ant woord aan de heer Domen. Hierbij heb ik gesteld, dat het geenszins de be doeling is de huidige agrarische bedrijven uit het plan te laten. De huidi ge situatie wordt in het plan aangegeven. Het probleem doet zich evenals bij de part-time krachten in de kwekerij voor bij de regeling voor de nieuwe bedrijven. Hierbij moet worden opgemerkt dat het agrarische gebied tegen zichzelf moet worden beschermd door te voorkomen dat burgerwoningen in deze gebieden worden gebouwd. Hierdoor blijft het agrarische gebied werkbaar voor de agrariërs. De intentie kunt u in de nota proeven. Ten aanzien van de opmerkingen dat een bestemmingsplan geen beperkingen mag kennen in het grond gebruik, wijs ik u erop, dat een bestemmingsplan zulks wel degelijk doet. Een bestemmingsplan geeft immers het meest wenselijk grondgebruik aan; dit gebruik bestaat uit bouwen, bewerken en gebruiken. Een bestemmingsplan geeft aan dat in een bepaald gebied alleen maar een bepaald soort gebruik is toegestaan c.q. mogelijk is. Bijvoorbeeld, in een natuurgebied mag geen fabriek worden gevestigd. Dit is een beperking van het grondgebruik. Het mag slechts als natuurgebied worden gebruikt. In een achtertuin bij de bestemming woondoeleinden mag geen auto snelweg worden aangelegd. Ook mag in een achtertuin geen fabriek worden ge vestigd. Dit alles geeft een beperking aan van het grondgebruik. In een wo ning mag alleen worden gewoond. Er mag geen winkelnering in worden uitge oefend. Dit in zijn algemeenheid. Als u bedoeld aan te geven dat geen beperkingen in het agrarische grondge bruik van de agrariërs mogen worden gesteld, dan doelt u waarschijnlijk aan te geven de mogelijkheid van vestiging van een intensieve veehouderij of kwekerij bij een natuurgebied. Als u dit wenst, dan moeten de natuurgebieden ook niet alszodanig worden bestemd, doch moet de mogelijkheid worden geboden deze gebieden in cultuur te brengen. De voorwaarde echter, waaronder een natuurgebied tot natuurgebied kan worden bestemd, is dat aan het daaraan grenzende gebied beperkingen worden opgelegd. Indien u derhalve stelt, dat de natuurgebieden zouden moeten komen te vervallen, dan zouden de agrarische ontwikkelingen verder kunnen worden uitgebreid. Indien wordt gesteld dat deze gebieden moeten worden behouden, dan houdt dit een beperking in voor de omliggende gebieden. Niet voor wat betreft de hui dige agrarische bedrijfsvoering, maar wel voor de toekomstige. Het vraag stuk van de handhaving van de plaatselijke agrarische adviescommissie ver eist voorts overleg met de provinciale planologische dienst, in verband met de beantwoording van de vraag wat te doen met de Tilburgse commissie. Ik dank u wel. De voorzitter De vraag, die uw raad thans moet beantwoorden is of de nota kan dienen als uitgangspunt. Hierbij behoeft niet gesteld te worden, dat men er zich in alle opzichten mee kan verenigen. De heer A. Jochems Gaarne wil ik in tweede termijn ingaan op het antwoord van de heer Ouwens. De beperkingen bijvoorbeeld in de kassenbouw en het aantal agrarische ge bieden kunnen naar mijn mening worden teruggebracht; één soort agrische ge- biedsaanduiding rond de gebieden, waar in de nota wordt gesproken over drie produktiegebieden, is naar mijn mening voldoende. Indien immers in het grond gebied van de gemeente rond de vele kernen diverse kringen worden gelegd, dan blijft er voor het agrarische gebruik niet veel grondgebied over. De voorzitter Naar mijn mening kunnen de details worden gespaard. De hoofdlijnen zijn u

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1981 | | pagina 87