-11-
3. aan beide plannen dient tegelijkertijd uitvoering te worden gegeven.
De procedures worden dan gekoördineerd. Het probleem hierbij is, dat
er verschillende procedures worden gevoerd, die niet parallel lopen. Er
kunnen zich dan koördinatieproblemen voordoen.
Afhankelijk van de stand van zaken bij de ruilverkaveling kan ik terzake
nog geen konkreet advies aangeven.
Naar aanleiding van het betoog van de heer Jacobs, waarin hij stelt dat
het afgelopen zou zijn met de kleine agrariër verwijs ik naar mijn ant
woord aan de heer Domen. Hierbij heb ik gesteld, dat het geenszins de be
doeling is de huidige agrarische bedrijven uit het plan te laten. De huidi
ge situatie wordt in het plan aangegeven. Het probleem doet zich evenals
bij de part-time krachten in de kwekerij voor bij de regeling voor de nieuwe
bedrijven. Hierbij moet worden opgemerkt dat het agrarische gebied tegen
zichzelf moet worden beschermd door te voorkomen dat burgerwoningen in deze
gebieden worden gebouwd. Hierdoor blijft het agrarische gebied werkbaar
voor de agrariërs. De intentie kunt u in de nota proeven. Ten aanzien van de
opmerkingen dat een bestemmingsplan geen beperkingen mag kennen in het grond
gebruik, wijs ik u erop, dat een bestemmingsplan zulks wel degelijk doet.
Een bestemmingsplan geeft immers het meest wenselijk grondgebruik aan; dit
gebruik bestaat uit bouwen, bewerken en gebruiken. Een bestemmingsplan
geeft aan dat in een bepaald gebied alleen maar een bepaald soort gebruik
is toegestaan c.q. mogelijk is.
Bijvoorbeeld, in een natuurgebied mag geen fabriek worden gevestigd. Dit is
een beperking van het grondgebruik. Het mag slechts als natuurgebied worden
gebruikt. In een achtertuin bij de bestemming woondoeleinden mag geen auto
snelweg worden aangelegd. Ook mag in een achtertuin geen fabriek worden ge
vestigd. Dit alles geeft een beperking aan van het grondgebruik. In een wo
ning mag alleen worden gewoond. Er mag geen winkelnering in worden uitge
oefend. Dit in zijn algemeenheid.
Als u bedoeld aan te geven dat geen beperkingen in het agrarische grondge
bruik van de agrariërs mogen worden gesteld, dan doelt u waarschijnlijk
aan te geven de mogelijkheid van vestiging van een intensieve veehouderij of
kwekerij bij een natuurgebied. Als u dit wenst, dan moeten de natuurgebieden
ook niet alszodanig worden bestemd, doch moet de mogelijkheid worden geboden
deze gebieden in cultuur te brengen. De voorwaarde echter, waaronder een
natuurgebied tot natuurgebied kan worden bestemd, is dat aan het daaraan
grenzende gebied beperkingen worden opgelegd. Indien u derhalve stelt, dat
de natuurgebieden zouden moeten komen te vervallen, dan zouden de agrarische
ontwikkelingen verder kunnen worden uitgebreid.
Indien wordt gesteld dat deze gebieden moeten worden behouden, dan houdt dit
een beperking in voor de omliggende gebieden. Niet voor wat betreft de hui
dige agrarische bedrijfsvoering, maar wel voor de toekomstige. Het vraag
stuk van de handhaving van de plaatselijke agrarische adviescommissie ver
eist voorts overleg met de provinciale planologische dienst, in verband met
de beantwoording van de vraag wat te doen met de Tilburgse commissie.
Ik dank u wel.
De voorzitter
De vraag, die uw raad thans moet beantwoorden is of de nota kan dienen als
uitgangspunt. Hierbij behoeft niet gesteld te worden, dat men er zich in
alle opzichten mee kan verenigen.
De heer A. Jochems
Gaarne wil ik in tweede termijn ingaan op het antwoord van de heer Ouwens.
De beperkingen bijvoorbeeld in de kassenbouw en het aantal agrarische ge
bieden kunnen naar mijn mening worden teruggebracht; één soort agrische ge-
biedsaanduiding rond de gebieden, waar in de nota wordt gesproken over drie
produktiegebieden, is naar mijn mening voldoende. Indien immers in het grond
gebied van de gemeente rond de vele kernen diverse kringen worden gelegd,
dan blijft er voor het agrarische gebruik niet veel grondgebied over.
De voorzitter
Naar mijn mening kunnen de details worden gespaard. De hoofdlijnen zijn u