- 8 - - het bestemmingsplan moet werkbaar zijn voor de agrariërs; - het plan mag geen belemmeringen opleveren voor de part-time-agrariër - de fraktie wil geen beperking op het grondgebruik; - de plaatselijke agrarische commissie moet behouden blijven. In de uitgangspunten van de discussienota komen onze wensen in het geheel niet naar voren. De voorzitter U moet goed begrijpen dat -wat er ook zij van het ter plaatse gevoerde be leid op grond van het bestaande plan voor het buitengebied- door het pro vinciaal bestuur richtlijnen worden gegeven, waaraan plannen voor het bui tengebied moeten voldoen. De stukken en deze richtlijnen zijn bekend c.q. zijn ter inzage. Verder heeft het bureau Wissing -ter verdediging van het betoog van de heer Ouwens- datgene gedaan, wat in de stedebouw naar goed vakmanschap gebruikelijk is. Of dit aansluit bij de opvattingen in Zun- dert doet niet terzake. Over de maatvoering kan weliswaar een opmerking worden gemaakt, doch dit zijn algemene normen. Mijn ervaring met het bureau is van dien aard dat bijvoorbeeld bij de maatvoering een keuze wordt gemaakt, die uit een oogpunt van vakmanschap verantwoord is. De discussienota is een stuk, dat voortkomt uit de moderne opvattingen, die aangeven datgene, wat een bestemmingsplan buitengebied moet zijn. Ik kan niet genoeg onderstrepen dat een poging -ik heb daar overigens nooit een geheim van gemaakt bij de advisering aan u- om zulks zelf te regelen zal stranden bij de provincie c.q. de aanwijzing door Gedeputeerde Staten tot vaststelling van een plan. U kunt uiteraard zeggen dat u de verantwoorde lijkheid daarvoor niet wilt nemen, maar dan wijs ik u erop dat u dan ten enen male de kans een bevredigende regeling te scheppen voor de vestiging van part-timers laat gaan. Deze situatie is immers wezenlijk voor Zundert. U kunt uiteraard zelf nog wel van mening verschillen over het aantal en de soorten plannen buitengebied. Ook kunt u zich als raad afvragen wat als uitgangspunt moet dienen, doch het genoemde probleem is zo specifiek, dat deze ook door Zundert zelf moet worden geregeld. Hierbij kunt u twee standpunten innemen, nl. - u kunt uw achterste tegen de krib gooien en zeggen dat dit probleem zus of zo moet worden geregeld. Ik verzeker u dan, dat na een aantal jaren de deur bij de provincie dicht zal zijn. Dan zal een plan worden vastge steld, dat niet of nauwelijks met de problematiek rekening houdt. Het is dan immers niet meer mogelijk de eigen inbreng, die u zou hebben kunnen inbouwen in een eigen plan, op te nemen; - u kunt ook proberen, daarbij de richtlijnen van de provincie volgend, een zo gunstig mogelijke regeling voor de problemen tot stand te brengen. Dit is immers op langere termijn het meest gunstigste voor de Zundertse part-timers Dit is beter dan een poging tot volledige handhaving van het tot op heden gevoerde beleid. Ik stel nu de heer Ouwens in de gelegenheid op de opmerkingen van uw raad in te gaan. De heer Ouwens Aan de opmerkingen wil ik successievelijk aandacht schenken. De heer A. Jochems zegt, dat indien op basis van de nota wordt verder gebouwd, dit een regelrechte ramp voor de Zundertse agrariërs zou betekenen in verband met de vele beperkingen. Mijn vraag daarom aan u kunt u deze beperkingen nader konkretiseren? Ik denk dat dit zinvol zou zijn. Et zijn bepaalde za ken, naar mijn mening, die best anders zouden kunnen. Het is immers nog maar een discussienota. Er zijn ook weer andere zaken, die te maken hebben met datgene, wat de burgemeester zei, nl. zaken waar niet meer omheen kan worden gegaan, omdat zulks algemeen gangbaar is. De 9 verschillende agra rische gebieden betreffen veel verschillen. Er zijn immers gebieden, die de normale agrarische produktiegebieden zouden kunnen worden genoemd, c.q. de bedrijven gevestigd rondom Zundert, Wernhout, Achtmaal en Klein-Zundert. Hierin zijn geen beperkingen opgenomen voor de normale agrarische bedrijfs voering. Misschien denkt u aan kassenbouw. Daarover dient dan te worden gediscussieerd.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1981 | | pagina 84