- 4 - buitengebied-plan in elkaar behoort te zitten, eigenlijk wordt voorgeschre ven. Die agrarische commissie brengt advies uit aan het gemeentebestuur, aan het kollege van burgemeester en wethouders, bij bijvoorbeeld aanvragen om een tweede bedrijfswoning en ook bij nieuwe bedrijfsvestigingen. In Zun- dert is de praktijk dat we een plaatselijke Zundertse commissie hebben, die dat beoordeelt. En dat is een punt hoe dat dan moet worden opgelost in het bestemmingsplan buitengebied. In het overleg met de agrarische groeperingen -en ik meen dat ook weer al een jaar of twee is geleden- bleek een oplos sing hiervoor gevonden te kunnen worden in die zin dat vanuit de agrarische wereld werd gesteld dat men toch wel in kon stemmen met het funktioneren van de agrarische commissie in Tilburg, mits voor die specifieke Zundertse si tuatie -de boom- en plantenkwekerij- er van Zundertse zijde apart een com missie zou kunnen blijven funktioneren, die daarover, voordat er Tilburg naar kijkt of daarna, hoe dan ook, zelf nog de zaak van informatie kan voorzien -dit zal dan vooraf moeten gebeuren- of daarna het advies aanvul len of corrigeren, zodat het bestuur wat dat betreft zowel vanuit de agra rische commissie uit Tilburg als vanuit het lokale vlak de zaken goed op tafel krijgt. Dat is ongeveer de oplossing die een jaar of twee geleden met de agrarische commissie daarvoor gevonden is. En dat vindt u ook terug in de discussie-nota. Ik denk dat dat eigenlijk de twee belangrijkste punten zijn. Zoals ik al zei bij nieuwe vestiging van onvolledige bedrijven zou een oplossing te vinden zijn, wanneer Zundert dat geargumenteerd doet. Als u vindt dat dat zou moeten -ik heb daar ernstige twijfel over- in het belang van de agrarische wereld is het zeker niet om onvolwaardige bedrijven te laten toenemen. In het belang van het buitengebied is het ook niet; ik denk dan alleen het werkgelegenheidsbelang daarin een rol kan spelen, gewoon de inkomenspositie van de mensen, maar dan kun je eigenlijk ook in de kom blijven wonen, als je dat doet. Maar goed, dat is een punt van discussie. Ik denk dat het juridisch-technisch op te lossen is door een aparte bestem ming in het leven te roepen agrarische woondoeleinden. U hoort twee woor den er in agrarische en wonen. Het moet daarbij dan mogelijk zijn dat de bestaande part-time-bedrijven die bestemming krijgen, maar dat er ook een speciale wijzigingsbevoegdheid in het bestemmingsplan wordt opgenomen dat, voorzover er daar zo'n aanvraag is om een zo'n vestiging en de zaak wordt geadviseerd, die bestemming wordt gegeven voor zo'n betreffend part-time- bedrijf. En dat betekent dat er via die wijzigingsbevoegdheid ook nieuwe part-time-bedrijven in het buitengebied zouden komen. Hetbetekent wel dat, wanneer zo'n bedrijf eindigt, -je hebt natuurlijk altijd de kans om door te groeien naar een volwaardig bedrijf, en dat is eigenlijk ook het pers pectief naar ik meen waarmee de part-timer zich wil vestigen. Maar in be ginsel is het zo dat als je qua hoeveelheid land en andere situatie een zo danige start kunt maken dat dat een perspectief oplevert op een volwaardig bedrijf de procedure ten aanzien daarvan geldt die doorlopen wordt voor volwaardige bedrijven. Als ik het over part-time bedrijven heb, dan bedoel ik echt bedrijven waarvan redelijkerwijs te verwachten is dat deze niet groter zullen worden dan 50 tot 60 SBE's. Als je dat tenminste in die stan daard-maat wilt meten. Als er zo'n bestemming zou komen, wat dus nu niet in de voorstellen zit, zou dat inhouden dat, wanneer zo'n bedrijf weggaat -die man scheidt er meer uit met boeren- dan ook automatisch die woning weer verdwijnt. Want die woning hoort er dan niet meer thuis. Nou, en ik denk dat iedereen dat irreëel vindt. Maar dat hoort er wel bij. Ik wi1 nog even een derde punt onder uw aandacht brengen. Behalve die vestiging van part-time-bedrijven, het inschakelen van de agrarische commissie dus. Wat zijn eigenlijk de voor- en nadelen van een nieuwe bestemmingsplan ten op zichte van een plan, zoals dat er nu ligt? Als nadeel bij een nieuwe be stemmingsplan lijkt het alsaf er veel minder vrijheden zullen zijn voor degenen, die er nu zitten of die er willen komen zitten. Nu beperk ik me even tot de eersten. In het thans vigerende bestemmingsplan is het zo dat er helemaal geen burgerwoningen worden erkend. Die horen er niet te zijn en volgens het bestemmingsplan zijn er die dan ook niet. Maar in de praktijk blijkt wel dat er hier en daar wel een burgerwoning zit. In het nieuwe plan, daarvoor is de zaak helemaal geïnventariseerd, komen deze wo ningen gewoon boven tafel. Het is zo, dat, wanneer wordt gezegd, deze be stemmen we niet meer weg maar legaliseren deze, dat zulks inhoudt, dat

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1981 | | pagina 80