- 3 - zien dat er een bedrijf gevestigd is. Zo'n bedrijf heeft dan bepaalde rechten om te bouwen en bepaalde ontwikkelingen mee te maken, die bij zo'n bedrijf hoort. Dat hoeft dus eigenlijk geen probleem te zijn. De gewone agrarische bedrijvigheid dus. Aan de andere kant de aanwezige natuurgebieden en het belang van het landschap. Als je daar goed over nadenkt, dan hoeft dat eigenlijk ook niet zo'n fundamenteel probleem op te leveren. Natuurlijk is het zo dat daar dan per gebiedje precies afgewogen zou moeten worden Laat ik zo zeggen de natuurgebieden zijn duidelijk. Dat waren vroeger meldingsgebieden en daar is ook een ont werp—bestemmingsplan voor gemaakt, wat zo ter visie zou kunnen en waarmee die natuurgebieden, in eigendom van de natuurmonumenten, brabants land schap en zo, een goede bescherming zouden kunnen krijgen. Een tweede punt is wat gebeurt er in al die overgangen? In de gebieden rondom die na tuurgebieden, die ook wel buffer-gebieden worden genoemd en de puur-agra- rische gebieden? Daar heb je dus mee te maken met een afweging van milieu belangen ten opzichte van belangen van agrarische ontwikkelingen. Daar kun je per gebiedje nog al eens van mening verschillen. Daar wordt onderzoek naar gedaan wat de betekenis van al die gebied is zowel naar de economische kant van de agrariërs als vanuit de landschapskant, als ik het zo mag zeg gen. Je kunt een beetje van mening verschillen over de vraag hoe zwaar je bepaalde belangen moet laten wegen, maar ik denk ook -en dat is het norma le werk bij bestemmingsplannen van het buitengebied- dat, als je met z'n allen daaraan wilt werken met inbegrip van de georganiseerde agrarische we reld en mensen, die zich op de milieu-belangen georganiseerd hebben, zowel de officiële overheidsinstanties als lokale belangengroepen, je er wel met wat goede wil uit kunt komen. Alhoewel dat natuurlijk in de praktijk wel eens konflikten oplevert. De eigenlijke punten waar het in Zundert om draait is het probleem van de nieuw-vestiging van part-time-bedrijven. Vol waardige agrarische bedrijven, dat wil zeggen bedrijven waarin heel rede lijk is aan te tonen dat er een volledige arbeidsweek is voor een man, le veren geen problemen op, als er een nieuwe vestiging komt, alhoewel ik denk dat op zich gezien de gehele agrarische situatie het natuurlijk ook niet zo is dat er iedere week iemand op de stoep van het gemeentehuis staat met het verzoek om een nieuwe agrarisch bedrijf te kunnen vestigen. Maar het probleem zit hem, denk ik, in de part-time-bedrijven, waarvan we zo even gezegd hebben dat de bestaande bedrijven, die je aantreft in het veld, een be paalde vorm gegeven kunnen worden in het bestemmingsplan. In de discussie nota worden daarvoor twee mogelijkheden aangegeven. In overleg met de agra rische commissie, die speciaal voor het buitengebied in het leven is geroe pen, is eigenlijk gezegd dat we de part-time-bedrijven bestemd willen heb ben als agrarisch bedrijf. Er is toen gezegd dat kan in beginsel, maar dan geven we daar een kleiner bouwblok voor aan, dat wil zeggen, het gebied waarbinnen gebouwd mag worden hoeft niet zo groot te zijn als bij een groot bedrijf. En dat is een manier, waarop je dan aangeeft dat ook een half- agrarische bedrijf er zijn plaats heeft. Een andere manier zou zijn dat je er een aparte bestemming voor gebruikt. Voor de zittenden dus geen probleem. De vraag is dus wat doe je met iemand die komt en zegt ik werk in de industrie en met mijn vrouw samen bewerk ik ook ëën tot anderhalf a twee hectaren land, en daarop ga ik boomkwekerij doen. En daar doet zich dat pro bleem weer voor. Ben je dan bezig met het toelaten van halve burgerwoningen? Dit is het punt, waarvan ik denk dat het naar de provincie toe een kritiek element is. Hoe doe je dat in Zundert? Tot op heden was het uitgangspunt in de discussienota -en dat is al een aantal jaren geleden toen een keer afgesproken- dat we er van uitgaan dat -en dat is uit het agrarische be lang geredeneerd- er geen nieuwe part-time-bedrijven zich kunnen vestigen, maar dat uitsluitend bestaande worden gelegaliseerd. Ik heb begrepen dat er ook in uw kringen mensen zijn, die zeggen nee, dat is niet goed, maar ook mensen, van wie duidelijk is dat ze voor een deel een agrarisch bedrijf uitoefenen, moet de mogelijkheid geboden worden om zich in het buitengebied te gaan vestigen. Dat is één heet hangijzer, dat er ligt. Het tweede punt dat eigenlijk problematisch kan zijn is het al dan niet in schakelen van die zogenaamde agrarische commissie in Tilburg. Dat is een in stantie, die in de provinciale nota, waarin de richtlijnen staan hoe een

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1981 | | pagina 79