- 51 - De heer Vhn der Kloot: Meneer de voorzitter. Allereerst heb ik ook enkele vragen.Hoe gaat het met bedrijfsvuil, zoals dat ook de heer Jochems zojuist heeft aangekaart? Zeker het bedrijfsvuil vanuit de tuinbouwbedrijven. Moet dit be drijf svuil ook op deze wijze worden verwijderd, of moeten daarvoor de mensen zelf zorgen. Met betrekking tot het personeel ben ik van mening dat dit er finan cieel gezien niet op achter uit mag gaan. Wat betreft de uitbesteding naar het bedrijf Boon, moet ik nog vragen naar de firma Koppens die ook mede een prijsopgave heeft gedaan, en die aanvankelijk goedkoper leek, maar waarvoor niet is gekozen. Tot zover mijn eerste opmerkingen. De heer Jacobs: Wat dit punt betreft meneer de voorzitter, is, zoals al heeft kun nen lezen, de fraktie Werknemersbelangen tegen het uitbesteden van de vuilnisophaaldienst. Wij vinden het cijfermateriaal, dat wij van het college hebben ont vangen, wel zo opgeschroefd, dat het niet eerlijk is, dit zonder meer tegenover onze raadsleden te stellen. Namelijk dat het uitbeste den 70.000,00 goedkoper is. Wij hebben deze zaken op een aantal punten uitgediept. Als eerste punt kwamen wij tot een andere zienswijze met betrekking tot de aanschaf van twee vuilniswagens. Werknemersbelangen stelt voor om één nieuwe vuilniswagen aan te schaffen, maar dan een vuilniswagen die meer huisvuil kan verwerken. Onze gedachten gaan dan uit naar een vuilniswagen met een laadver mogen van 11 ton. De twee wagens die het college op het oog heeft, hebben een laadver mogen van 7 ton. De grote wagen die wij voorstaan, kost 220.000,00. Dit bedrag zou jaarlijks neerkomen op een last van 60.000,00. Dit levert een besparing op van 65.000,00. Dan willen we nog even voorrekenen, wat dan de vervoerskosten naar Bavel gaan bedragen. Met onze grote wagen betekent dat 430 maal naar Bavel zal moeten worden gereden; dit zou bij andere wagens betekenen, dat zij 630 maal naar Bavel zullen moeten rijden, een en ander per jaar. Ook op deze manie^levert dit een besparing op van 15.000,00. Voorts willen we nog onze reserves aanroeren, namelijk het bedrag van 338.000,00. Als we de vuilnisophaaldienst willen uitbesteden, dan worden deze reserves opgemaakt, door de extra personeelslasten voor de komende jaren op te vangen. Als we deze reserves op de bank laten staanbrengen deze rente op van 40.000,00 per jaar. Dit kan, als we de vuilnisophaaldienst zelf houden. Dan wil ik nog praten over de stallingskosten van de nieuwe vuilnis wagen. Indien we de oudste wagen weg doen of gewoon buiten zetten, dan komt er een stallingsruimte vrij voor een nieuwe wagen.Dit le vert dan weer een besparing op van 27.500,00. Totaal aan besparingen is er volgens de fractie van Werknemersbelan gen het volgende beeld: 65.000, 00 15.000,00 40.000,00 +- 27.500,00, derhalve totaal 147.500,per jaar. Indien wij er vanuit gaan dat tot 1 januari 1983 de oude vuilniswagen nog voor ƒ45'. 000OOmoet worden afgeschreven, dan is deze geheel af geschreven. Dan kan deze als reserve dienst doen. Dan blijft er nog een besparing van 100.000,00. Binnen enige tijd wordt dit bedrag dan nog groter. Meneer de voorzitter, dit zijn toch wel punten die Uw aandacht mo gen hebben.Want zij slaan in het voordeel over van de eigen dienst. -Daarom-

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1981 | | pagina 389