- 14 - door ons als juist aanvaard. Wij zijn voor invoering van een eenzijdig parkeer verbod, waarbij wij de voorkeur uitspreken voor, zoals dat ook de heer Arnouts doet, een parkeerverbod aan de oostzijde van de weg in plaats van de westzijde. Bestuurders van motorvoertuigen kunnen dan namelijk hun weg vervolgen op het ter plaatse aanwezige trottoir en behoeven daardoor niet onnodig de weg over te steken. Ik zou op grond hiervan gaarne willen zien dat de raad zich duidelijk uitspreekt over de situatie, zoals deze er thans ligt, mede gelet op het rapport van rijkswaterstaat. De voorzitter Wat de Raad van State in deze kwestie gaat uitspreken zullen we nog af moeten wachten. Het gaat thans alleen om de argumenten, die wij gaan aanvoeren en het standpunt, dat we blijven innemen. Hoe het met de adviezen zal vergaan, weet ik niet. Het college hecht overigens wel aan de argumenten, die hier naar voren zijn gebracht vrijheid voor de fietsers en anderen die daar doorheen komen en de vrijheid van het bedienende verkeer zonder daar met geparkeerde wagens moei lijkheden te krijgen. Uw voorstelling van zaken dat wij om de medewerking ge vraagd hebben van de aanliggende eigenaren is natuurlijk de zaak op zijn kop zetten. Het is namelijk precies omgekeerd geweest. De gemeente is benaderd met de vraag of zij asjeblieft bereid was met iets te helpen, waarvoor we eigenlijk niet zo enthousiast waren. Het heeft mij toentertijd wel verdriet, dat het ter plaatse aanwezige pad moest worden opgeheven ten gerieve van de aanwonende eige naren. Voorts moest een stuk heg verdwijnen. Het is er niet beter op geworden. En van het argument om ons terrein beter te ontsluiten is geen sprake geweest. Dat is ontsloten. Voorzover we daar in willen, kunnen wij daar in. De weg die er thans ligt, dient helemaal niet voor de ontsluiting van het gebied rond de sporthal. Misschien dat we er nog eens gebruik van gaan maken, maar dat zouden wij ook op een andere manier kunnen doen. Het is zeker niet zo, dat de gemeente er op zat te wachten dat dit ging gebeuren. Het heeft ons geld gekost. Toen heb ben we gezegd nou vooruit dan maar. We zullen die ondernemers tegemoet komen, als zij zo graag hun erven willen bereiken. Maar er is nooit sprake geweest van parkeergelegenheid, want dan hadden wij ze voor 100% laten betalen. Thans ga ik over tot de tweede ronde. De heer Zwaard Ik wil kort zijn, meneer de voorzitter. Wat mij wel opvalt in het korte betoog van de heer Arnouts en in het iets langere betoog van de heer Mulders, is dat zij enkel en alleen maar een groep van personen benaderen, namelijk de mensen, die daar met hun auto's komen. Daarvoor moeten wij op de bres staan, zoals deze heren stellen. Ik vind overigens dat fietsers en voetgangers heel belangrijke verkeerdeelnemers zijn en dat hun belangen gewaarborgd blijven door een veilige doorgang. De heer A. Jochems Wij blijven bij ons standpunt om een eenzijdig parkeerverbod in te stellen. De heer Arnouts De aanduiding van een NP-vak voor mijn garage is uiteraard duidelijk. Het be treft hier mijn eigendom. Zou ik deze aanduiding niet hebben aangebracht, dan zou ik niet mijn garage kunnen verlaten. Dan geeft de heer Zwaard aan dat er nauwe inritten zijn. Dat er nauwe inritten zijn is uiteraard waar, omdat zij zijn bestemd voor kleinere bestelwagens. De heer Hoekman mag dan wel zijn ge rust gesteld door zijn regeringsfractie met het argument dat deze niet voor vrachtauto's kan worden gebruikt. Dat is op zich geen probleem. Ten aanzien van het aanwezige voetpad en de verlichting merk ik op, dat ook in de kosten van de aanleg van deze voorzieningen de ondernemers 50% hebben betaald. Ook deze kos ten hebben een aardige cent belopen. Overigens blijven de voetgangers -ook al wordt er geparkeerd- toch veilig, omdat zij over het voetpad gaan. Voor de fiet sers is voorts ruimte genoeg. Wij komen derhalve net zo goed op voor de belangen van de fietsers als voor de autobestuurders. Overigens merk ik op, dat de heer Bruijns altijd heeft gesteld dat het bij zijn bedrijf niet ging over de bevoor rading, maar over het scheppen van parkeergelegenheid. - De -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1981 | | pagina 245