- 13 -
er maar 7 kunnen worden gebruikt. Worden de overige 7 ook gebruikt, dan blok
keert men het uitrijden van de 7 andere auto's. Vanmiddag hebben wij met 3 wa
gens een proef op de som genomen bij het parkeren aan de bedieningsweg. Twee
wagens zijn geparkeerd aan de westzijde van de weg, derhalve aan de zijde van
het trottoir. Toen hebben wij de overgebleven wagen voor een smalle uitrit ge
zet. Uit de proef bleek, dat indien er geparkeerd wordt door 3, 4 of 5 wagens
of meer het heel moeilijk wordt om uit te rijden. Het uitrijden zou nog wel
kunnen gebeuren met een personenauto, doch niet met een vrachtauto. Op grond
hiervan ondersteunen wij het standpunt van het college. Jammer genoeg ook voor
de fa. Bruijns B.V. dat deze niet meer tuin heeft, anders zou zij op haar per
ceel ook een parkeerterrein kunnen maken, zoals dat diverse andere zaken heb
ben gedaan. Ik noem de bank, Haest en anderen. Weer anderen hebben hun perceel
nog braak liggen. Mocht het derhalve nodig zijn dan kunnen ook deze personen
nog altijd mensen ontvangen. Op grond van deze proef zijn wij van mening dat
het voorstel van het college moet worden ondersteund; derhalve de handhaving
van het ingestelde tweezijdige parkeerverbod.
De voorzitter
Als daar inderdaad een aantal wagens staat geparkeerd en er komt een grote
vrachtauto -daar is het indertijd om te doen geweest-, dan kan men er niet in
of uit. Nu staat er thans af ten toe wel eens een auto geparkeerd, daar
van ondervindt men geen overlast. Gebeurt dit parkeren op grote schaal, dan
kan men er niet steken, hoewel de weg daarvoor wel is gemaakt. Daarbij komt
nog, zoals de heer Hoekman stelt, dat iedereen die daar woont een smak van
ruimte heeft. Als men derhalve wil parkeren, dan bieden de diepe percelen
daarvoor voldoende ruimte. Er is nooit sprake geweest van parkeren, omdat het
ging om de ontsluiting van de percelen. Hierdoor zouden deeigen percelenaan de
achterzijde bereikbaar worden, zodat men daar verder kon doen en laten wat men
wilde, waaronder het parkeren, garages bouwen en noem maar op.
De heer Mulders
Meneer de voorzitter, uitvoerig ingaan op de achtergronden die hebben geleid
tot het beroepschrift van Bruijns B.V. en 10 anderen tegen de verkeersmaatre
gelen voor de bedieningsweg, is ons inziens overbodig. Wel willen wij ons
standpunt uiteen zetten, die wij in deze kwestie hebben ingenomen. De bedie
ningsweg is toentertijd aangelegd, om een betere ontsluiting, c.q. bereikbaar
heid te verkrijgen van de percelen van de aan de Molenstraat gelegen onderne
mers. Onder de bereikbaarheid van de percelen vallen naar onze mening ook de
cliënten, die de bedrijven van de diverse ondernemers willen bezoeken. Aange
zien deze ondernemers zelf ook voor 50% in de kosten van de aanleg van deze
weg hebben bijgedragen, willen zij uiteraard ook rendement van hun investering
zien, mede gelet op het feit, dat bestuurders van motorrijtuigen prefereren
hun auto achterom te parkeren, boven het gebruik te moeten maken van de zeer
drukke en overvolle Molenstraat. De gemeente Zundert zag ook rendement in deze
door haar gepleegde investering van 50%, die toch -en dat moeten we niet on
derkennen- tot stand is gekomen met medewerking van de toenmalige grondeigena
ren en ondernemers, die bereid waren een behoorlijke som geld op tafel te leg
gen. De gemeente Zundert zag namelijk de ontsluiting van haar achterliggend
gebied, de sporthal enzovoort waardoor zij een verbindings- en voetpad tot
stand kon brengen. Tegenover de stelling die u voert ten aanzien van de appel
lanten, dat door hen nooit de bedoeling is uitgesproken daardoor een nieuw
parkeerterrein te verkrijgen, kunnen wij stellen dat in de voorbesprekingen
nooit door uw college is verteld, dat parkeerverboden zullen worden ingevoerd
en drempels zouden gelegd, zodra de weg klaar zou zijn. Ook zij zouden dan
hieraan nooit hun medewerking hebben verleend, en nooit een financiële bijdra
ge hebben gegeven. Daardoor zou er ook nooit een bedieningsweg zijn gekomen.
Het rapport, uitgebracht door de hoofdingenieur-directeur van de rijkswater
staat in de provincie Noord-Brabant en de zienswijze, die de verkeersveilig-
heidsinspecteur in het rayon Noord-Brabant, alsmede de rijkspolitie te Zundert
delen ten aanzien van de instelling van een tweezijdig parkeerverbod, wordt
- door -