- 13 -
Bureauvorming via een hiërarchische lijn naar beneden heeft zijn nut in die zin,
dat de kernfiguren van de afdeling voor een aantal mensen verantwoordelijk zijn
en aan een aantal mensen leiding geven.
De heer Zwaard
Ik heb me uiteraard gevoeglijk niet beziggehouden met de interne verdeling van
de werkzaamheden, coördinatie en taakverdeling. Ik vind immers dat dit mijn
taak niet is. Het gaat mij alleen om de beschikbaarstelling van het gevraagde
krediet. U stelt wel charmant, dat de raad het kollege het vetrouwen moet geven
dat het kollege de tweede medewerker niet aanstelt als het niet nodig mocht
blijken. Ik wil echter een stap verder gaan, ook al vindt u het te lang duren
indien uw kollege opnieuw met een krediet moet komen. Toch ben ik voor halvering
van het gevraagde krediet. Deze nieuwe procedure van raadsbesluit en goedkeuring
behoeft naar mijn mening niet zo lang te duren. Daarom stel ik namens mijn frak-
tie voor de medewerking van de raad te geven aan de votering van een krediet
voor de aanstelling van één medewerker.
De heer Mulders
Kunnen de twee aan te stellen medewekers, mede gelet op hun capaciteit, zoveel
zaken uit handen nemen dat daarmede alle kwesties worden opgelost? Ik let dan
op het hiermede gemoeide bedrag van 95.000,inclusief sociale lasten, ver
zekeringen, studiekosten enz. Deze daarmede gemoeide bedragen moeten daarvan
worden afgetrokken. Geeft de voorgestelde oplossing wel de nodige verlichting
voor de afdeling? Ik kom niet tot deze konklusie, mijnheer de voorzitter, maar
het centrale verificatie bureau en financiële adviezen, en dat zijn toch geen
"kleine jongens"!
De voorzitter
In dat advies zit het overhevelen van de medewerker van personeelszaken naar alge
mene zaken. Deze moet je derhalve zo weer terughalen als je daartoe niet besluit,
en dat willen wij niet om goede redenen. Ten tweede zou een gedeelte van de ad
ministratie van de Dienst Gemeentewerken moeten worden overgenomen. Besluit het
kollege niet de personeelsfunktie naar de afdeling algemene zaken over te hevelen
en om een gedeelte van de administratie van de Dienst Gemeentewerken over te
nemen, dan zijn derhalve twee extra krachten nodig. Het laatstgenoemde aspekt
laat het kollege in het midden, maar het kollege wil wel over het krediet beschik
ken. Het is naar mijn mening echter wel onmiskenbaar dat in het rapport van het ad
viesbureau deze twee personen wel degelijk meespelen.
Uit het betoog van de heer Zwaard blijkt voorts dat hij een ammendement in het
voorstel van het kollege aanbrengt in die zin dat voor één medewerker een krediet
wordt gevoteerd. Hierover wordt gestemd.
Degene die "voor" stemt, stemt in met het voorstel van de heer Zwaard, wie "tegen"
stemt, stemt in met het voorstel van het kollege.
de heer S. Jochems tegen
de heer Domen tegen
de heer Hoekman tegen
de heer van Nunen tegen
de heer Marijnissen voor
de heer Jacobs voor
mevr. Voeten-Damen voor
de heer Mulders voor
de heer v.d. Kloot voor
de heer Laurijssen tegen
de heer Huijbregts tegen
de heer Arnouts tegen
de heer Leeuw tegen
de heer A. Jochems tegen
de heer Zwaard voor
De voorzitter konkludeert daarop dat het voorstel van de heer Zwaard met 6 stem
men "voor" en 9 stemmen "tegen" is verworpen.
Vervolgens stelt hij vast dat zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voor
stel van burgemeester en wethouders is besloten.