- 12 - der zelfstandige bureau's voor wat de organisatie van de afdeling betreft, niet is aan te bevelen. De werkzaamheden op de afdeling financiën dienen naar hun me ning zoveel mogelijk in teamverband te worden uitgevoerd. De taak van de afde ling is in drie hoofdtaken te onderscheiden. De chef van de afdeling heeft de leiding over al het personeel, hij is de supervisor. De oplossingen die dit bu reau aandraagt voor een organisatie van de afdeling financiën heeft onze in stemming. Hierdoor wordt de gehele administratie gecentraliseerd; voorts wordt een betere werkverdeling mogelijk. Ook kunnen communicatieproblemen worden ver meden. Door het aantrekken van 2 (nog) onervaren medewerkers wordt nog meer tijd en beslag gelegd op de afdelingschef, omdat zij niet in staat zijn vooralsnog zelfstandig te werken. Het bureau vindt dat vooral een stimulerende en strakke leiding van de afdeling er toe kan bijdragen dat alle te verrichten werkzaamheden ook zonder personeels uitbreiding naar behoren kan worden uitgevoerd. Op grond van het bovenstaande zijn wij tegen uitbreiding. Ik dank u wel. De voorzitter Het lijkt me het verstandigst eerst de heer Mulders te antwoorden. Bij hem heerst er naar mijn mening een misverstand. Inderdaad komt het advies van het ve rificatiebureau niet op een uitbreiding van de afdeling. Maar het bureau advi seert wel enerzijds de funktie voor personeelszaken over te doen naar de afdeling algemene zaken; hiervoor zou dan weer een medewerker moeten worden aangetrokken, omdat deze afdeling die werkzaamheden er thans niet bij kan hebben. Anderzijds adviseert het bureau een ambtenaar van de dienst Gemeentewerken (belast met een niet al te groot pakket werkzaamheden, verband houdende met financiën) over te plaatsen naar de afdeling financiën. Wordt dit advies opgevolgd, dan zijn weer twee medewerkers nodig. Enerzijds geef je derhalve een deel van het werk weg, terwijl anderzijds iemand wordt overgenomen die geen komplete taak heeft en die moet worden ingeschakeld op de afdeling financiën. Bij deze oplossingen heb je inderdaad niemand van bui ten nodig, maar dan blijf je wel zitten met de personele konsequenties voor andere afdelingen. Het kollege meent dat het beter is om de funktie van personeelszaken op de afde ling financiën te houden; deze afdeling is daar het beste op ingesteld. Voorts heeft het kollege opengelaten de vraag of inderdaad iemand van de Dienst Gemeente werken moet worden overgenomen. Het kollege is vanmening dat het tegenover de direkteur van de Dienst Gemeentewerken goed was om te zeggen zo ligt de vraag. Kunt u ons argumenten aanreiken waarom we dat niet zouden moeten doen. Dat is intern nog niet uitgesproken. Zou inderdaad iemand van de dienst Gemeente werken worden overgeplaatst, dan zal toch iemand van buitenaf op de afdeling fi nanciën moeten worden aangetrokken. Daarom dat dan toch wordt gekomen tot de uit breiding met 2 medewerkers. Aan het einde van het kollegevoorstel is zelfs de bepaling opgenomen dat bij in terne verschuivingen van een deel van de taak van de Dienst Gemeentewerken -die ligt in de sfeer van de begrotingsbewaking- naar de afdeling financiën, de tweede medewerker niet nodig is. Zou het kollege tot het oordeel komen dat zulks echter niet wenselijk is, dan is deze wel nodig. Naar mijn mening kan aan het kollege de beantwoording van die vraag worden toevertrouwd. Het kollege geeft immers zelf al aan, dat de problematiek nog even moet worden bestudeerd. Daarom dat reeds nu het volledige krediet wordt gevraagd teneinde te voorkomen dat het kollege straks opnieuw moet komen met een krediet, waarvoor dan weer eerst goedkeuring is ver eist. Daarmede is dan weer een half jaar gemoeid. Het kollege geeft er de voorkeur aan, indien de raad tenminste zijn vertrouwen hieraan wil schenken, dat het krediet van 95.000,thans beschikbaar wordt gesteld. Het kollege verzekert u dat tot met name de aanstelling van de tweede medewerker niet zal worden beslotennadathet kollege van de noodzaak hiervan over tuigd is. De twee medewerkers zitten op een andere manier in het spel ingeweven. Of de werkzaamheden formeel over bureau's zouden worden verdeeld, heef t niet die gevolgen dat tot de aanstelling van twee medewerkers moet worden gekomen. De opmerkingen van de heer Mulders gaan daar een beetje langs heen. Hij suggereert namelijk dat bij een goede leiding en een gezamenlijke aanpak van de werkzaamheden door ëën afdeling de twee medewerkers niet zijn vereist. Dat nu ziet het kollege niet zitten. Ook thans wordt niet met een onderverdeling in bureaux gewerkt, terwijl anderzijds wel weer kan worden gesproken van diverse werkverbanden.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1981 | | pagina 222