- 35 - De voorzitter Het blijkt nu al dat het nodig is. We zijn het er nu al over eens geworden dat we 1,60 moeten inlopen. Hoe langer je dat laat zitten, hoe hoger dat bedrag wordt. Je zult dus in een aantal verhogingen dan toch bij moeten ko men. Hoe langer dat duurt hoe moeilijker dat wordt. Je zou denken het is tenslotte nu ook weer niet zo'n verschrikkelijk moordend bedrag, 1,60 is de prijs van een pilsje. Is het nu niet aanvaardbaar dat we gaan zeggen we gaan zitten op het niveau, waarop het ministerie van Economische Zaken ons goedkeuring geeft. Dat is dan 80 cent. En dan volgend jaar nog een keer. Dat is dacht ik, toch een redelijk uitgangspunt. Dan zitten we in het voordeel dat we het quitte spelen. Niet te lang uitstellen, want dat zullen we toch ook voor Den Bosch moeten doen en dat we tegelijkertijd iets gaan doen, waarvan we mogen verwachten dat dit de instemming verkrijgt van het ministerie van Economische Zaken. Dat is, dacht ik, een behoorlijke uitweg. Kunt u daarmede instemmen. De heer Jacobs We handhaven ons voorstel. De voorzitter U handhaaft uw voorstel? Dat wordt ondersteund door de heer Hoekman. U zegt dus tenhoogste 5% en dat komt uit op 40 cent. Kunt u dan ook aangeven wanneer u weer bij bent? De heer Jacobs We praten over de reserves. De voorzitter U moet eens luisteren, meneer Jacobs. Die reserves, die kunnen hoogstens eenmalig soelaas geven. Daarmede bedrieg je jezelf een beetje. Dat is maar ene keer en dan moet je toch nog bijkomen. U stelt dan alleen maar de exe cutie uit. Ik heb ook gezegd, dat je die reserves nodig hebt. Je hebt iets nodig aan onderhoudsfondsreserves om direct dingen te kunnen doen. Je kunt daarmede misschien ene keer die tarieven laag houden. Je zult uitein delijk op basis van uitgaven de zaak renderend moeten maken. Daaraan ontkom je niet. Dit dubbeltjeswerk is nu direct ook weer niet zo indrukwekkend! De heer Mulders Ik heb daarop geen antwoord gekregen. En dan is de zaak opgelost. Dan hou den we ons ook aan de binnen de daarvoor gestelde verhoging die risicore serve moet eruit. Dat is gewoon winst. Die gaat terug naar de C.A.I. En dan is er nog een keer dat die annuiteiten, die moeten worden doorberekend voor het tekort van 1980 van 20.000,Dat moet worden geannuiteerd. Die zijn van onderhoudsfonds afgetrokken. Klopt dat, meneer Neutkens? Hierop heb ik nog geen antwoord gehad. De heer Neutkens In de beginjaren zijn er overschotjes geweest op de C.A.I. Met de toename van het aantal aansluitingen is naar een verlies toegegroeid. Een verlies in 1980 van 20.000,De overschotten en winsten bij elkaar. Dat res teert in een netto bedrijfsreserve van 29.000,De overschotten zijn met de verliezen verrekend en dat resteert in een overschot van 29.000, Dat is die bedrijfsreserve. Het feit dat de berekening aangeeft, dat is een berekening per 1 januari 1981. Het feit dat we nu praten om een verhoging door te voeren per 1 juli, betekent dat er over het eerste half jaar al een flinke verliespost komt; die bedrijfsreserve wordt daardoor al voor een groot deel opgesoupeerd. De heer Mulders Zoals gezegd, die aanloopverliezen -daar is een raadsbesluit van- zouden - worden -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1981 | | pagina 198