- 6 - Vervolgens wordt zonder hoofdelijke stemming omtrent de stukken IV t/m X besloten overeenkomstig het daarbij gestelde. B. mededelingen De heer Jacobs Mijnheer de voorzitter, Werknemersbelangen is tegen deze huurverhoging. Ook al wordt deze voorgeschreven door de staatssekretaris van volkshuis vesting. En waarom zijn wij erop tegen? Omdat er dit jaar op alle fronten moet worden bezuinigd, zoals het inleveren van loon, geen of zo weinig mogelijke prijsverhoging van goederen. Maar wat doe de overheid nu zelf? Zij drijft op alle fronten de prijzen omhoog. Wij deilken dan aan het aard gas, de benzineprijzen, de elektriciteitstarieven enz. Nu komen ze weer met de huurverhoging. Wij kunnen gerust de overheid bestempelen als de grootste prijsopdrijver van Nederland. Daarom zijn wij tégen een huurver hoging, want, wie wordt hier weer mee gepakt? De gewone man. Dan komen wij aan het punt van het doorvoeren van de harmonisatie. Dit houdt in dat, als één van de goedkopere woningwetwoningen leegt komt, er dan aan de hand van de punten-waardering deze huizen hoger uit zouden vallen. Dan denken wij aan bijdragen van 50,tot 100,voor eenzelfde woning, mijnheer de voorzitter. Dat zal leiden tot grote verwarring en protesten van de huur ders. Werknemersbelangen stelt voor om tégen de huurverhoging te stemmen en tégen het doorvoeren van de huurharmonisatieIk dank u wel. De voorzitter Ik dacht dat we niet anders zouden kunnen doen dan de voorgeschreven huur verhoging toepassen. Het is ook alleszins redelijk dat dit gebeurt. U moet niet vergeten, dat als de huren -in het algemeen- geen gelijke tred houden met de prijzen van de bouwerij, dat je dan geen beleggers meer zult vinden, die bereid zullen zijn om in woningen te investeren. Het punt, dat u aanhaalt van de oudere woningen. Het is door het systeem van procentsgewijze verhogingen zo geworden, dat de hogere huren van de nieuwere woningen sneller stijgen, dan de lage huren van de oudere woningen. Daar moet iets aan gebeuren. Omdat je anders een discrepantie krijgt tus sen enerzijds een nieuw huis met een bepaald comfort en anderzijds een com fortabel oud huis, dat dan voor een aanzienlijk lagere prijs de deur uitgaat Dit is eenvoudig niet billijk. En wij zullen, wanneer woningen tussentijds vrijkomen, deze huizen aan de prijs brengen, zoals die op het ogenblik moet zijn. Ik kan eigenlijk verder moeilijk argumenten aandragen om de voorge schreven huurverhoging niet te volgen. Het ligt in de rede dat we het doen. Het zit hem in het systeem van de financiering, en we zullen daaraan wel moeten geloven. Ik geloof niet dat we daar verder veel keus in hebben. U wilt tegen het voorstel stemmen. Ik kan de raad het alleen maar afraden om het te doen. De heer Jacobs Mijnheer de voorzitter, u zegt wel dat de prijzen van de huizenbouw en zo wel hoger worden. Ik dacht ze eerder lager gingen worden. Het heeft helemaal niets te maken met de bestaande woningen. Die woningen zijn gebouwd; die zijn op een bepaalde prijs geschat. Op die prijs is een huur vastgesteld. Elk jaar komt er nu een mooie huurverhoging. Als ik zie dat de huizen ge bouwd zijn voor ca. 15.000,en als we daan dan dus het puntensysteem voor moeten gaan toepassen, dan wordt het een grote winstzaak in plaats van een verlies. En ik vind het dus niet op zijn plaats, dat een overheid met zulke dingen, en we praten er nu hier plaatselijk over, winsten gaat maken. U weet zelf net zo goed als ik dat het landelijk ook de aandacht heeft. Maar ik vind toch wel, dat wel als gemeente toch eens een keer duidelijk het protest moeten laten horen, dat we niet zonder meer alles maar klakkeloos overnemen. Dat was eigenlijk mijnargumentmijnheer de voorzitter. De voorzitter Dat begrijp ik, maar intussen is het wel zo, dat de staatsekretarisdie de huren vaststelt, die huurverhogingen vaststelt. Wij mogen dat differentiëren

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1981 | | pagina 169