-6- De heer A.Jochems Met deze mededeling wordt gesproken over een voorwaardelijke medewerking ex artikel 19 Wet Ruimtelijke Ordening. En op het laatst vraagt het kollege om met deze beleidslijn, die sinds enige tijd wordt toegepast, in te stemmen. Sinds wanneer wordt deze handelwijze toegepast? En hoe komt men aan die 900 m2 per kavel? Mijnheer de voorzitter, deze manier van handelen vinden wij niet correct en wij, fraktie Agrarisch Belang, is hier tegen. De heer Hereijgers: De vorige sprekers hebben de grond voor mijn voeten weg gegeaven. Die bouw kavels zullen wel kleiner worden, veronderstel ik. Wij hebben indertijd als Jongerengroepering het plan geopperd om de kosten voor een wijziging van het bestemmingsplan in rekening te brengen bij de aanvrager. Ik denk nog steeds dat het een goede zaak is, omdat die kosten gemaakt worden ten behoeve van die mensen. Maar hier gaat het om een toeslag van 5>50 per m2 voor grote werken. Ons verzoek is: neem het hele spul terug. Wij stonden er overigens van te kijken dat het al een tijdje werkte die rege ling. Als het voor de begroting nodig is dat er een toeslag binnenkomt, komt dan met een nieuw voorstel, doch niet op deze basis. De heer Marijnissen: Er zijn in het verleden diverse voorstellen gedaan, waarbij een toeslag aan de orde was. De raad heeft toen ook zijn goedkeuring gegeven aan de toeslag van 5» 50» Er is toen helemaal niet op gereageerd. Het is toen voor akkoord bevonden. Nu komt men met een groot probleem over die rege ling. Ik ben er een beetje verwonderd over. De voorzitter: Die verwondering deel ik, wethouder. Er zijn inderdaad al eerder terzake bij uw raad voorstellen geweest, en dat is dan een antwoord in de richting van de heer A.Jochems. Wat de factor van 900 m2 betreft het volgende. De bouwerijen, waarvoor men een procedure ex artikel 19 vraagt, betreffen in de regel percelen, die met een bungalowperceel overeenkomen. Wij vinden het dan ook passend dat dienovereenkomstig betaald wordt. Als uitgangs punt heeft mede gegolden de volgende overweging. Als men een burger is en men koopt van de gemeente een bungalowperceel in de daartoe aangelegde wijken - dat is in de regel de normale gang van zaken als men geen agrariër is en men derhalve niet zelf over bouwgrond beschikt -, dan heeft men alle van voor naar achter geldende kosten te betalen. Men betaalt de grond, de aankoop van de opstallen, die er op stondenj men stelt de pachter schade loos die er op zat, men betaalt de kosten van de riolering, de overige nutsvoorzieningen; men betaalt mede in de kosten van de speelgelegenheden, van de afvier van het groot riool naar eldersmen betaalt voor de grote werken ook nog, en voor de algemene voorzieningen in deze gemeente. Dat zit allemaal in het plan ingebakken. Als men over grond kan beschikken, waaromtrent wij in die zin meewerken dat er de bestemming van woningbouw op komt, en daardoor de eigenaar het voordeel verkrijgt flat het terrein de bestemming van bouwterrein verkrijgt, dan vind ik het nog maar een spotprijsje als men dat voordeel voor 4500»weet te verkrijgen. Dan mag men heel blij zijn en dan is men uit op een fraktie van wat men kwijt zou zijn, als men bij de gemeente zou moeten kopen. Als men een leuk ge legen bouwperceel voor een bungalow wil kopen, dan komt men te staan voor een bedrag van ongeveer 90.000,Voor degenen, die met een procedure ex artikel 19 bouwen, wordt dat zo maar in de schoot geworpen, voor niets. Om dan zielig te doen door te stellen dat de bouwkosten al zo hoog zijn, is dan niet juist. Die mensen worden al zo bevoordeeld. Gezien de positie van degene, die normaal moet bouwen via het kopen van gemeentegrond, dan vind ik de voorgestelde regeling helemaal niet onbillijk. Dat is een ant - woord in de richting van de heren Domen en A.Jochems. In de richting vaa de heer Hereijgers wil ik nog zeggen dat er in het voorliggende voorstel een norm begrepen is, die een relatie heeft met de grondprijzen. Een ander

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1980 | | pagina 6