- 26 -
De voorzitter
Ik wil graag een begin maken met de beantwoording.
Aan de hand van de van de fracties die het ons in dat opzicht
erg gemakkelijk gemaakt hebben ontvangen stukken wil ik graag
de verschillende punten gaan bespreken die zijn aangeroerd.
Ik zou voorop willen stellen dat -er is een grote verscheiden
heid in de onderwerpen en er zijn verschillende sprekers ge
weest- het natuurlijk van zelf spreekt dat we bepaalde dingen
éénmaal bespreken en niet bij iedere fraktie een antwoord
stellen.
Het spreekt ook vanzelf dacht ik dat wij bepaalde uitspraken
die van uw kant duidelijk bedoeld zijn als een stellingname in
het algemeen waar niet direkt een aktie van het kollege op
verwacht is, dat we daar niet op in zullen gaan.
Mochten wij dingen achterwege laten, ongezegd laten dan krijgt
u natuurlijk in de tweede termijn nog alle gelegenheid om ons
nog nader te bespringen.
Beginnend met de fraktie van Agrarisch Belang daar -hoe kan
het anders- wordt begonnen met de zandwegen, de verharding van
de zandwegen, het vanouds bekende punt.
Niet alleen trouwens bij Agrarische Belang maar zij hebben er
toch altijd veel aandacht voor gehad.
Ik dacht dat ik er goed aandeed de heer Marijnissen, wethouder
van Openbare Werken, op dit punt het woord te geven om enkele
opmerkingen te maken.
De heer Marijnissen
Ja, dank u wel mijnheer de voorzitter.
Heren leden van de raad gelet op een aantal uitspraken die we
van u gekregen hebben vanavond betreffende verharding van we
gen, is het zo dat er een veelheid van wensen op tafel gelegd
is een veelheid van wensen zonder daar een direkte financiële
invulling achter aan te zetten.
Een reden voor ons, van het kollege, om hier toch iets kriti
scher bij stil te staan zonder op dit moment grote toe
zeggingen te kunnen doen.
Het is namelijk zo, wij hebben een vertraging in de afkomst van
subsidies te verwachten.
Op het programma staat de verharding van de Aardgangstraatde
SanvelisbergBiggelaarstraatHeistraat en de Berkstraat met
een lengte van ongeveer 3 km.
Op het moment dat subsidie komt zullen deze zondermeer verhard
worden; dat is een plan dat hier een aantal jaren geleden vast
gesteld is.
Dat is een plan dat ook in de financiële afwe
ging z'n positie, zijn plaats gekregen heeft en wij zijn van
mening dat dit ook zondermeer zo moet blijven.
Wat de uitbreiding betreft kunnen we natuurlijk zeggen wij
willen de 13 km zo snel mogelijk verharden.
Dat is misschien wel mooi.
We kunnen daar de plannen voor maken, maar de kanalen waaruit
dubsidie moet komen die zijn dermate pessimistisch dat wij
er toch wel een keer bij stil moeten staan of wij op deze ma
nier verder zullen moeten gaan.
Ik geloof daarom ook dat het erg goed is, en dan kom ik toch
bij de suggestie die gedaan is door de groepering Werknemers
Belangen, om de wegverharding als zodanig in zijn totaliteit
een keer te bekijken en alle mogelijkheden te bestuderen om
gezamenlijk te komen tot een goedkopere verharding van wegen.
Het is namelijk zo, we kunnen zeggen van verharden, we kunnen