- 14 - Het zou best kunnen dat we er in de toekomst nog verder mee moeten gaan, maar nogmaals het is natuurlijk wel zo, als er ongelukken gebeuren, en u weet zelf hoe dat gedrag van mensen met wagens op wegen is, als er geen belemmering is, wordt er toch te snel gereden en de zwakste in deze is dacht ik heel duidelijk de fietser c.q. de voetgangerEr zijn ook een aantal oudere mensen bij aan het woord, als we die nu allemaal persé die moeilijkheid in de weg moeten leggen, terwijl u die wagen op dat punt de volledige voorrang geeft, dacht ik dat dat niet de juiste beslissing was en we zijn er op deze manier aan begonnen en indien nodig zullen wij ons daar verder over beraden over wat er nog meer gaat gebeu ren, maar voorlopig blijft het zo. De heer A. Arnouts Mijnheer de voorzitter, mag ik er misschien nog even op reageren? Het is natuurlijk zo gesteld, m.i. dit wat er nu gebeurt dat helpt niet. Als er een auto richting Eikenlaan komt en iemand op de fiets langs de kwekerij van De Bie rijdt i en hij steekt zo over, dan zit hij nog voor de auto, voordat die wagen afgeremd is, want die afstand is nog te groot, en daarom zag ik liever op die fietspad nog een versperring zodat de fietsers van de fiets moeten springen. De voorzitter Het probleem ligt meer van de andere kant uit, dacht ik. Van de wagens die van de Eikenlaan gereden komen en die dan een te hoge snelheid heb ben. Daar zit het grootste punt. De heer A. Arnouts Ik dacht, mijnheer de voorzitter, dat het ongeluk andersom gebeurd was. De voorzitter Goed, maar het probleem zit toch in het verkeer dat van de andere kant komt De heer J. Hereijgers We hebben met de frakt.ie ook de situatie bekeken daar ter plaatse en wij zijn ook van mening dat de fietser ook hier bepaald geen veiligheid heeft.Ik geloof dus ook wat mijnheer Arnouts zegt, dus wanneer je die hekken verplaatst op het fietspad dat de veiligheid voor die groep aan merkelijk beter wordt. We zijn namelijk bang dat deze oplossing niet voldoende is voor de toekomst. Ik geloof dat er voor de veiligheid van de fietser toch zeker een belemmering voor de fietser zelf moet komen. De voorzitter Ik wil nog een laatste woord in de richting van de heer Arnouts zeggen, we hebben dat nu zo gedaan, en we hebben moeten kijken hoe dat in prak tijk uitpakt en we zullen ons niet laten verleiden om op zo'n punt in een snel tempo verschillende maatregelen te gaan verzinnen om daar iets aan te doen, dat is niet de methode. De heer C. Marijnissen Ik ben het helemaal niet met de heer Arnouts eens. Het is natuurlijk zo, iemand komt het ventweggetje ingereden, die ontmoet de drempel, dus ver wacht hij die weer als hij terugrijdt. Dan heeft hij al in zijn achterhoofd van daar is die drempel, dus de snelheid blijft automatisch laag, kijk en dat is hetgene wat u vermoedelijk in uw redenering vergeet of over het hoofd ziet. Dat er toch met een normale snelheid naar toe gereden wordt, is beslist niet zo. Dat is een duidelijke ervaring die men dus allemaal stuk voor stuk heeft.En die snelheid gaat daar omlaag en dat is het punt en bij een lage snelheid kan er gereageerd worden en ontstaan er steeds minder ongelukken.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1980 | | pagina 116