- 10 - Het idee van een bestuurslaag tussen gemeente en provincie trok ons zowel uit organisatorische als financiële redenen niet erg aan De eerlijkheid gebiedt ons echter wel te zeggen dat niet uitslui tend negatieve zaken uit het gewest voortvloeien. Ieder weldenkend mens zal niet kunnen ontkennen dat veel geneenschappelijke taken in een goed samenwerkingsverband met andere gemeenten wellicht beter en vooral ook voordeliger kunnen worden uitgevoerd. De vraagt rijst echter wel hoever wij daarin mee moeten gaan. Zal de autonomie van de gemeenten niet steeds verder worden in- gempt? En niet in de laatste plaats, is er ooit nog een weg te rug? Voorals als het gaat blijken dat het geheel van kosten dusda nig gaat oplopen dat zij voor ons onaanvaardbaar hoog zijn ge worden Omdat cijfers vaak duidelijker taal spreken dan woorden zal ik hierna enige voorbeeldengeven van gestegen kosten in 1980 tegen over die van het vorige begrotingsjaar. Thans is de situatie zo dat reeds diverse gemeenschappelijke samenwerkingsverbanden tot stand zijn gekomen en dat vele er nog komende zijn. Om enkele van de belangrijkste zaken te noemen de gezondheidszorg, met onderverdeling in diverse takken; de brandweer; de politie; ruimtelijke ordening; sport en recreatie; afvalverwerking enz De personeelsuitgaven vor de diverse gezamenlijke taken bedragen voor het komende jaar 12.300.796,welke naar de drie be langrijkste groepen t.w. Algemene Dienst, Brandweer en Gezond heidszorg worden verdeeld als volgt Algemene Dienst 1.858.049,-- Brandweer 455.209, Gezondheidszorg 9.987.538,-- In 1979 waren deze bedragen respektievelijk 1.331.150, 113 .620 6.831.469, De daaruit voortvloeiende verhogingen, dus alleen personeels kosten bedraagt respektievelijk voor de algemene dienst 40%, voor de brandweer 300% en voor de gezondheidszorg 46%. Voor onze gemeente betekent e.e.a. dat de bijdrage per inwoner omgerekend drastisch omhoog moet. Betaalden wij in 197 9 per inwoner een bedrag van 6,10, in het komende jaar is dit begroot op een bedrag van maar liefst 19,70, voorwaar een stijging van 222%. De bedragen waar het hier totaal om gaat zijn respektievelijk 90.645,-- en 269.192,12. Conclusie De hierboven gegeven feiten overziende komt Werknemersbelangen mijnheer de voorzitter, tot de conclusie dat wij ons als raad eens ernstig moeten bezinnen op wat moet gaan gebeuren met de deelname aan het Stadsgewest. Wij kunnen niet aan de indruk ontkomen en in feite hebben wij altijd die vrees al gehad, dat er meer één gemeente in de regio die het meeste profijt van de huidige regelingen binnenhaalt.Ik hoef waarschijnlijk niet eens de naam van die gemeente te noemen. Let ik op de bijdrag per inwoner die in de gemeente Breda werd gevraagd, in 1979 13,74 en het bedrag dat die inwoner voor 1980 wordt voogeschoteld nl. 14,62 dan hebben wij toch wel onze twijfels. Wij hebben dan ook na ampel beraad besloten u en de raad voor te stellen de begroting op dit punt aan te houden.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1980 | | pagina 10