- 10 -
Het idee van een bestuurslaag tussen gemeente en provincie trok
ons zowel uit organisatorische als financiële redenen niet erg
aan
De eerlijkheid gebiedt ons echter wel te zeggen dat niet uitslui
tend negatieve zaken uit het gewest voortvloeien. Ieder weldenkend
mens zal niet kunnen ontkennen dat veel geneenschappelijke taken
in een goed samenwerkingsverband met andere gemeenten wellicht
beter en vooral ook voordeliger kunnen worden uitgevoerd.
De vraagt rijst echter wel hoever wij daarin mee moeten gaan.
Zal de autonomie van de gemeenten niet steeds verder worden in-
gempt? En niet in de laatste plaats, is er ooit nog een weg te
rug? Voorals als het gaat blijken dat het geheel van kosten dusda
nig gaat oplopen dat zij voor ons onaanvaardbaar hoog zijn ge
worden
Omdat cijfers vaak duidelijker taal spreken dan woorden zal ik
hierna enige voorbeeldengeven van gestegen kosten in 1980 tegen
over die van het vorige begrotingsjaar. Thans is de situatie zo
dat reeds diverse gemeenschappelijke samenwerkingsverbanden tot
stand zijn gekomen en dat vele er nog komende zijn. Om enkele
van de belangrijkste zaken te noemen
de gezondheidszorg, met onderverdeling in diverse takken;
de brandweer;
de politie;
ruimtelijke ordening;
sport en recreatie;
afvalverwerking enz
De personeelsuitgaven vor de diverse gezamenlijke taken bedragen
voor het komende jaar 12.300.796,welke naar de drie be
langrijkste groepen t.w. Algemene Dienst, Brandweer en Gezond
heidszorg worden verdeeld als volgt
Algemene Dienst 1.858.049,--
Brandweer 455.209,
Gezondheidszorg 9.987.538,--
In 1979 waren deze bedragen respektievelijk 1.331.150,
113 .620
6.831.469,
De daaruit voortvloeiende verhogingen, dus alleen personeels
kosten bedraagt respektievelijk voor de algemene dienst 40%,
voor de brandweer 300% en voor de gezondheidszorg 46%.
Voor onze gemeente betekent e.e.a. dat de bijdrage per inwoner
omgerekend drastisch omhoog moet.
Betaalden wij in 197 9 per inwoner een bedrag van 6,10, in het
komende jaar is dit begroot op een bedrag van maar liefst
19,70, voorwaar een stijging van 222%.
De bedragen waar het hier totaal om gaat zijn respektievelijk
90.645,-- en 269.192,12.
Conclusie
De hierboven gegeven feiten overziende komt Werknemersbelangen
mijnheer de voorzitter, tot de conclusie dat wij ons als raad
eens ernstig moeten bezinnen op wat moet gaan gebeuren met de
deelname aan het Stadsgewest.
Wij kunnen niet aan de indruk ontkomen en in feite hebben wij
altijd die vrees al gehad, dat er meer één gemeente in de regio
die het meeste profijt van de huidige regelingen binnenhaalt.Ik
hoef waarschijnlijk niet eens de naam van die gemeente te noemen.
Let ik op de bijdrag per inwoner die in de gemeente Breda werd
gevraagd, in 1979 13,74 en het bedrag dat die inwoner voor
1980 wordt voogeschoteld nl. 14,62 dan hebben wij toch wel
onze twijfels.
Wij hebben dan ook na ampel beraad besloten u en de raad voor
te stellen de begroting op dit punt aan te houden.