- 4 - De heer C. Zwaard Mijnheer de voorzitter, punt 12, blz. 4, over de huurverhoging per 1 juli a.s. Nu is dat allemaal gegrond op de huurprijzen wet woonruimte 1979, nu is mijn vraag eigenlijk deze zijn er bepaalde richtlijnen die de staat- sekretaris stelt aan de gemeente van dat en dat percentage moet je hef fen, richtlijnen, of is zit hier een wettelijke kracht achter dat wij dit zonder meer verplicht zijn. Want als er bepaalde richtlijnen zijn, dan zeg ik nou daar ga ik niet helemaal mee akkoord. Maar hebben wij nou zonder meer een wettelijke plicht om de percentages de bewoners van de desbetreffende complexen op te leggen dan heb ik toch wel de no dige bezwaren en dat is dus in eerste instantie mijn vraag. De voorzitter Dan moet ik er mijnheer Franken bij hebben. De heer Franken Voor de meeste complexen, waar een rijksbijdrage op zit, is het ver plicht en voor de andere is het facultatief. De voorzitter Het niet doorvoeren van een huurverhoging dat is in zekere zin een ne gatief besluit.Een lagere huurverhoging zal mogelijkerwijs als je dat instuurt bij de provincie opmerkingen kunnen oplopen, maar dat is dacht ik niet het belangrijkste punt waar ik nu op zou willen wijzen Ik dacht dat je er nu voor zou moeten hoeden het verband van de huren zoals het nu is uit elkaar te halen. Het is nodig om met je huren aan het peil te blijven om te verhogen volgens de normen zoals die door de minister gesteld zijn al dan niet verplicht en vooral ook is het van belang om vast te houden aan de woningwaardering. De methode's die we nu hebben, het hele systeem van punten zoals de woningen nu gewaardeerd worden op het genot dat de woning geeft, dat moeten we vasthouden en moeten we dus verhogingen daarmee in onderling verband houden. Dus het is niet alleen de vraag van moeten het is de vraag of we het niet behoren te doenjof het niet verstandig is het te doen. De heer C. Zwaard Als ik dus de heer Franken beluister en die stelt dus voor sommige com plexen is die 6% verplicht en andere complexen niet, dan blijkt daar dus uit dat er bewoners zijn die hogere percentages moeten betalen, als ik dat goed begrepen heb en dat vind ik toch wel erg veel, dan ga je dus vallen tussen die 6 en 10 en dan vraag ik me af, gemeente je hebt een eigen woningbedrijf is dat dan ook wel nodig. Dan wil ik nog even een andere opmerking maken. De woningen die eventueel voor woning verbetering in aanmerking komen kunnen in de toekomst, in de zeer na bije toekomst, dus de renovatie, die kunnen daar eventueel van vrij gesteld worden. Ik zie de sekretaris nee schudden. Is dat in deze ge meente ook gebeurd? Die gevallen moeten aangemeld worden. De voorzitter Als het zover is als de zaken inderdaad in werking gaan dan is het natuurlijk logisch dat die huurverhogingen niet doorgaan, dan wordt het meegenomen aan het einde van de rit, maar zover zijn we nog niet. Maar wat die hogere percentages betreft dat is logisch. Als je een be paald bedrag hebt, we hebben hoge en lage huren, grof genomen, laten we maar eens een voorbeeld nemen een verhoging van een huur van 200,met 6% komt anders uit dan een verhoging van een huur van 400,met 6%. Je moet dus wel zorgen dat de huren op die manier niet uit elkaar groeien. Er zit natuurlijk verschil in woongenot, maar niet zo van dag ën nacht dat je zou krijgen als je een aantal jaren

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1980 | | pagina 106