- 4 -
De heer C. Zwaard
Mijnheer de voorzitter, punt 12, blz. 4, over de huurverhoging per 1
juli a.s.
Nu is dat allemaal gegrond op de huurprijzen wet woonruimte 1979, nu is
mijn vraag eigenlijk deze zijn er bepaalde richtlijnen die de staat-
sekretaris stelt aan de gemeente van dat en dat percentage moet je hef
fen, richtlijnen, of is zit hier een wettelijke kracht achter dat wij
dit zonder meer verplicht zijn. Want als er bepaalde richtlijnen zijn,
dan zeg ik nou daar ga ik niet helemaal mee akkoord. Maar hebben wij
nou zonder meer een wettelijke plicht om de percentages de bewoners
van de desbetreffende complexen op te leggen dan heb ik toch wel de no
dige bezwaren en dat is dus in eerste instantie mijn vraag.
De voorzitter
Dan moet ik er mijnheer Franken bij hebben.
De heer Franken
Voor de meeste complexen, waar een rijksbijdrage op zit, is het ver
plicht en voor de andere is het facultatief.
De voorzitter
Het niet doorvoeren van een huurverhoging dat is in zekere zin een ne
gatief besluit.Een lagere huurverhoging zal mogelijkerwijs als je dat
instuurt bij de provincie opmerkingen kunnen oplopen, maar dat is dacht
ik niet het belangrijkste punt waar ik nu op zou willen wijzen Ik
dacht dat je er nu voor zou moeten hoeden het verband van de huren zoals
het nu is uit elkaar te halen. Het is nodig om met je huren aan het peil
te blijven om te verhogen volgens de normen zoals die door de minister
gesteld zijn al dan niet verplicht en vooral ook is het van belang om
vast te houden aan de woningwaardering. De methode's die we nu hebben,
het hele systeem van punten zoals de woningen nu gewaardeerd worden op
het genot dat de woning geeft, dat moeten we vasthouden en moeten we
dus verhogingen daarmee in onderling verband houden. Dus het is niet
alleen de vraag van moeten het is de vraag of we het niet behoren te
doenjof het niet verstandig is het te doen.
De heer C. Zwaard
Als ik dus de heer Franken beluister en die stelt dus voor sommige com
plexen is die 6% verplicht en andere complexen niet, dan blijkt daar
dus uit dat er bewoners zijn die hogere percentages moeten betalen,
als ik dat goed begrepen heb en dat vind ik toch wel erg veel, dan
ga je dus vallen tussen die 6 en 10 en dan vraag ik me af, gemeente je
hebt een eigen woningbedrijf is dat dan ook wel nodig. Dan wil ik nog
even een andere opmerking maken. De woningen die eventueel voor woning
verbetering in aanmerking komen kunnen in de toekomst, in de zeer na
bije toekomst, dus de renovatie, die kunnen daar eventueel van vrij
gesteld worden. Ik zie de sekretaris nee schudden. Is dat in deze ge
meente ook gebeurd? Die gevallen moeten aangemeld worden.
De voorzitter
Als het zover is als de zaken inderdaad in werking gaan dan is het
natuurlijk logisch dat die huurverhogingen niet doorgaan, dan wordt het
meegenomen aan het einde van de rit, maar zover zijn we nog niet.
Maar wat die hogere percentages betreft dat is logisch. Als je een be
paald bedrag hebt, we hebben hoge en lage huren, grof genomen, laten we
maar eens een voorbeeld nemen een verhoging van een huur
van 200,met 6% komt anders uit dan een verhoging van een huur van
400,met 6%. Je moet dus wel zorgen dat de huren op die manier
niet uit elkaar groeien. Er zit natuurlijk verschil in woongenot, maar
niet zo van dag ën nacht dat je zou krijgen als je een aantal jaren