kundige gevolgen kunnen zijn. Dat kun je plannen. Je kunt zien aan komen wat er gaat gebeuren. Je kunt dat overigens doen aan de hand van de geboorten, die er komen. Maar het zou hoogst onver standig zijn^om nu dat gebxouwHet zou niet juist zijn om afgaan de op het leerlingen aantal vanrn je terug te trekken in lagere schbol. Je hebt potentieel een vrij groot aantal leerlingen voor Klein-Zundert. De mensen die destijds gepleit hebben voor het handhaven de school aan die kant van de Kleine Beek krijgen uiteinde lijk nog gelijk,huns ondanks. Het gebouw moet je in standhouden, ze ker in gebruik houden. En zéker opknappen. De heer Zwaard: Dat ik het punt aanroer, dat zal u natuurlijk wel duidelijk zijn, want het groot onderhoud, dat nu gaat plaatsvinden, hoeft dan niet plaats te vinden. Er zal wel wat gedaan moeten worden om het gebouw eventueel voor andere doeleinden te kunnen gebruiken. Er behoeven dan niet zulke specifieke eisen gesteld te worden als bij het kleuter onderwijs. U stelt het zo maar....Het lijkt me toch wel zinnig om met het schoolbestuur een gesprek te houdem over deze materie. De voorzitten: We hebben daaraan geen behoefte. We weten wat we willen. De heer Zwaard: Als ik het de volgende keer ga hebben ober de bedragep, dan wordt wellicht gesteld: waar zijn we mee bezig. De voorzitter: Er zijn nu twee dingen aan de orde. Aan de orde is nu de vraag of we medewerking moeten verlenen? Dat is een zaak die los staat van de hoogte van de bedragen. U kunt straks de kosten zo kritisch benaderen zoveel als u wilt. U kunt dan op die punten konkreet-technisch alles naar voren brengen wat u wilt. Dan krijgt u ook de gegevens waarover u nu eigenlijk praat. De inspecteur is van mening dat die zaak zo op te vatten is en adviseert de gemeente tot het verlenen van mede werking. Dat besluit is het voorütlopen op de kostenraming, die we de volgende keer krijgen. De heer Zwaard: Maar, waarom kan dat niet gelijktijdig worden ingediend? Als ik nu al die voorstellen zie, dan zitten daarbij altijd berekeningen bij over wat alles moet gaan kosten. Nu moet het twee keer in de raad behandeld worden. Had dat nu niet in één keer kunnen gebeuren? De voorzitter: Het is in ieder geval om het schoolbestuur de zekerheid te geven dat we de kosten van voorbereiding zullen dekken. Om dit klaar te maken hebben ze iemand nodig. En dat kost geld. Wij geven nu vooruit de mede werking. Wij zeggen: dat is goed, en dat betekent dat straks de kosten van voorbereiding betaald zullen worden door de gemeente. Dat is de gebruikelijke gang van zaken. Dat doen we met alle bouwkundige zaken van de scholen, behoudens de kleine zaken die direkt in behandeling genomen worden. Als een schoolbestuur bij ons komt met het verzoek te mogen bouwen, dan vraagt men in principe medewerking en dan zeggen we akkoord. De heer Zwaard: Als ik het goed begrijp, mijnheer de voorzitten, dan zouden we nu eigenlijk een krediet beschikbaar moeten stellen voor het op laten maken van een kostenberekening. Als het goed zou zijn, dan zou het zo zijn. De voorzitter: Dan zouden we kunnen doen, maar gebruikelijk is dat dat meegenomen

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1979 | | pagina 72