kundige gevolgen kunnen zijn. Dat kun je plannen. Je kunt zien aan
komen wat er gaat gebeuren. Je kunt dat overigens doen aan
de hand van de geboorten, die er komen. Maar het zou hoogst onver
standig zijn^om nu dat gebxouwHet zou niet juist zijn om afgaan
de op het leerlingen aantal vanrn je terug te trekken in
lagere schbol. Je hebt potentieel een vrij groot aantal leerlingen
voor Klein-Zundert. De mensen die destijds gepleit hebben voor het
handhaven de school aan die kant van de Kleine Beek krijgen uiteinde
lijk nog gelijk,huns ondanks. Het gebouw moet je in standhouden, ze
ker in gebruik houden. En zéker opknappen.
De heer Zwaard:
Dat ik het punt aanroer, dat zal u natuurlijk wel duidelijk zijn,
want het groot onderhoud, dat nu gaat plaatsvinden, hoeft dan niet
plaats te vinden. Er zal wel wat gedaan moeten worden om het gebouw
eventueel voor andere doeleinden te kunnen gebruiken. Er behoeven dan
niet zulke specifieke eisen gesteld te worden als bij het kleuter
onderwijs. U stelt het zo maar....Het lijkt me toch wel zinnig om
met het schoolbestuur een gesprek te houdem over deze materie.
De voorzitten:
We hebben daaraan geen behoefte. We weten wat we willen.
De heer Zwaard:
Als ik het de volgende keer ga hebben ober de bedragep, dan wordt
wellicht gesteld: waar zijn we mee bezig.
De voorzitter:
Er zijn nu twee dingen aan de orde. Aan de orde is nu de vraag of
we medewerking moeten verlenen? Dat is een zaak die los staat van de
hoogte van de bedragen. U kunt straks de kosten zo kritisch benaderen
zoveel als u wilt. U kunt dan op die punten konkreet-technisch alles
naar voren brengen wat u wilt. Dan krijgt u ook de gegevens waarover
u nu eigenlijk praat. De inspecteur is van mening dat die zaak zo
op te vatten is en adviseert de gemeente tot het verlenen van mede
werking. Dat besluit is het voorütlopen op de kostenraming, die we
de volgende keer krijgen.
De heer Zwaard:
Maar, waarom kan dat niet gelijktijdig worden ingediend? Als ik nu
al die voorstellen zie, dan zitten daarbij altijd berekeningen
bij over wat alles moet gaan kosten. Nu moet het twee keer in de raad
behandeld worden. Had dat nu niet in één keer kunnen gebeuren?
De voorzitter:
Het is in ieder geval om het schoolbestuur de zekerheid te geven dat
we de kosten van voorbereiding zullen dekken. Om dit klaar te maken
hebben ze iemand nodig. En dat kost geld. Wij geven nu vooruit de mede
werking. Wij zeggen: dat is goed, en dat betekent dat straks de kosten
van voorbereiding betaald zullen worden door de gemeente. Dat is de
gebruikelijke gang van zaken. Dat doen we met alle bouwkundige zaken
van de scholen, behoudens de kleine zaken die direkt in behandeling
genomen worden. Als een schoolbestuur bij ons komt met het verzoek
te mogen bouwen, dan vraagt men in principe medewerking en dan zeggen
we akkoord.
De heer Zwaard:
Als ik het goed begrijp, mijnheer de voorzitten, dan zouden we nu
eigenlijk een krediet beschikbaar moeten stellen voor het op laten
maken van een kostenberekening. Als het goed zou zijn, dan zou het
zo zijn.
De voorzitter:
Dan zouden we kunnen doen, maar gebruikelijk is dat dat meegenomen