verzoek om geld te geven, maar om medewerking te geven in de zin van
de Kleuteronderwijswet. En dat wil dus zeggen dat ze kunnen komen
met hun punten, hun begroting. Als dat zover is,dan betekent dat i
wij ook de gevolgen moeten nemen van het feit dat ze dat voorbereiden.
Wij gaan die medewerking verlenen. Dat is het voorstel. Dus niet het
voorstels wij gaan geld geven. Nee, wij gaan medewerking verlenen. U
mijnheer Zwaard, maakt opmerkingen over konstruktiefouten. Nu kan men
hebben konstruktiefouten én konstruktiefouten! Als u de brief neemxt
van het axchitektenbureau, dat in samenwerking met mijnheer van Weert
de zaak bekeken heeft dan wordt daarin gezegd: alle begane grondvloe-
ren zijn vrijdragende holle baksteen-vloeren, waarop een lo cm.dikke
opstraotvloer van beton, waarin de verwarmingspijpen van de vloerver
warming zijn opgenomen. Deze konstruktie is niet ideaal te noemen, -
Vloerverwarming is zonder meer al niet ideaal-, daar de isolatiewaarde
van holle baksteen vloer te gering is. Ja, dat is nu wel
een zaak, waarvan je kunt zeggen: dat had misschien beter anders ge
kund. maar een konstruktiefout in de zin van de gedachte dat je ieqjand
daarspxzou kunnen aanspreken, is dat naar onze mening niet. Ook niet
naar de mening van onze deskundigen. Dat wil dus zeggen dat er iets
in die school zit, dat je misschien beter anders kunt maken om narig
heid voor de toekomst te vermijden. Dat is iets in de konstruktie dat
minder geslaagd zonder dat je daarvoor een dader kunt aanspreken. Het
punt van de bouw over de buitenmuren: er wordt nu gesproken over
een isolatie met rpolyestereen en ander- mooi spul. Dat is
iets wat ten tijde van de bouw van de school niet aan de orde kwam
en zelfs niet bekend was. Een verbetering die je nauwelijks een kon
struktiefout zou kunnen noemen. Het schilderwerk: die buitenmuren zijn
wit geschilderd en dat is een misère gebleken. Het gebouw heeft er
altijd naar uit gezien. Er zijn meer mensen geweest die in een ogen
blik van verdwazing hun huis wit hebben geschilderd. En dat leek dan
leuk en mooi en aardig, maar dat is achteraf dan niet zo'n sukses.
Het is gebeurd en het onderwijs hangt van ons af voor zijn financiè*le
voorzieningen. Het is echter niet zo dat men kan zeggen: wat een
schandstuk! Hoe hebt u zo maar de muren wit kunnen laten verven! Nou,
het is misschien niet zo geslaagd. Akkoord. Je zou tot tien moeten
tellen voordat je die wit-kwast pakt. Maar dat hebben ze niet gedaan.
Ze hebben het er op gesmeerd. En nu zitten ze met de ellende. Vraag
is of hiervoor iemand kunt aanspreken? Antwoord: beslist niet. E*n de
vloerbedekking: u sprak over mahonievloeren, maar ik lees hier: marmo-
leum-vloeren. Dat is een soort zeil, het is een beetje linoleum-achtig
Dat is aanzienlijk goedkoper dan mahoniehout. Die vloer ligt er nu
12 jaar. Die vloer is - mede door de vloerverwarming - natuurlijk een
heel aardig eind heen. Om nu te zeggen dat hier iets heel gekd aan de
hand is, nee. Het gaat wel om bizonder onderhoud. Je kunt ook niet
zeggen dat hier een verschrikkelijke fout is gemaakt. Er is een materi
aal gebruikt, dat misshgien in kombinatie met de vloerverwarming niet
zo geslaagd is.gebleken. Vloerverwarming zouden wij
beslist niet toepassen. Dat weet u ook wel, maar hij zit er in. En
dan hebben wij nog het punt van de radiatoren, die gevaarlijk zijn
voor de kleuters en waaraan iets moet gebeuren. Ik geloof niet daar
over iemand een opmerking zou willen maken. Kort samengevat: het
punt van die konstruktiefout valt qua fout heus wel mee, als ik het
zo bij elkaar genomen bekijk en bekommentarieer.
De heer Zwaard:
Dat is gemakkelijk gezegd.
De voorzitter:
U stelt het stapel en ik wijs het simpel weg.
De heer Zwaard:
Oké, dan krijg je een dialoog tussen twee personen. Ik wil graag dat
burgemeester en wethouders een gesprek voeren met het schoolbestuur.