verzoek om geld te geven, maar om medewerking te geven in de zin van de Kleuteronderwijswet. En dat wil dus zeggen dat ze kunnen komen met hun punten, hun begroting. Als dat zover is,dan betekent dat i wij ook de gevolgen moeten nemen van het feit dat ze dat voorbereiden. Wij gaan die medewerking verlenen. Dat is het voorstel. Dus niet het voorstels wij gaan geld geven. Nee, wij gaan medewerking verlenen. U mijnheer Zwaard, maakt opmerkingen over konstruktiefouten. Nu kan men hebben konstruktiefouten én konstruktiefouten! Als u de brief neemxt van het axchitektenbureau, dat in samenwerking met mijnheer van Weert de zaak bekeken heeft dan wordt daarin gezegd: alle begane grondvloe- ren zijn vrijdragende holle baksteen-vloeren, waarop een lo cm.dikke opstraotvloer van beton, waarin de verwarmingspijpen van de vloerver warming zijn opgenomen. Deze konstruktie is niet ideaal te noemen, - Vloerverwarming is zonder meer al niet ideaal-, daar de isolatiewaarde van holle baksteen vloer te gering is. Ja, dat is nu wel een zaak, waarvan je kunt zeggen: dat had misschien beter anders ge kund. maar een konstruktiefout in de zin van de gedachte dat je ieqjand daarspxzou kunnen aanspreken, is dat naar onze mening niet. Ook niet naar de mening van onze deskundigen. Dat wil dus zeggen dat er iets in die school zit, dat je misschien beter anders kunt maken om narig heid voor de toekomst te vermijden. Dat is iets in de konstruktie dat minder geslaagd zonder dat je daarvoor een dader kunt aanspreken. Het punt van de bouw over de buitenmuren: er wordt nu gesproken over een isolatie met rpolyestereen en ander- mooi spul. Dat is iets wat ten tijde van de bouw van de school niet aan de orde kwam en zelfs niet bekend was. Een verbetering die je nauwelijks een kon struktiefout zou kunnen noemen. Het schilderwerk: die buitenmuren zijn wit geschilderd en dat is een misère gebleken. Het gebouw heeft er altijd naar uit gezien. Er zijn meer mensen geweest die in een ogen blik van verdwazing hun huis wit hebben geschilderd. En dat leek dan leuk en mooi en aardig, maar dat is achteraf dan niet zo'n sukses. Het is gebeurd en het onderwijs hangt van ons af voor zijn financiè*le voorzieningen. Het is echter niet zo dat men kan zeggen: wat een schandstuk! Hoe hebt u zo maar de muren wit kunnen laten verven! Nou, het is misschien niet zo geslaagd. Akkoord. Je zou tot tien moeten tellen voordat je die wit-kwast pakt. Maar dat hebben ze niet gedaan. Ze hebben het er op gesmeerd. En nu zitten ze met de ellende. Vraag is of hiervoor iemand kunt aanspreken? Antwoord: beslist niet. E*n de vloerbedekking: u sprak over mahonievloeren, maar ik lees hier: marmo- leum-vloeren. Dat is een soort zeil, het is een beetje linoleum-achtig Dat is aanzienlijk goedkoper dan mahoniehout. Die vloer ligt er nu 12 jaar. Die vloer is - mede door de vloerverwarming - natuurlijk een heel aardig eind heen. Om nu te zeggen dat hier iets heel gekd aan de hand is, nee. Het gaat wel om bizonder onderhoud. Je kunt ook niet zeggen dat hier een verschrikkelijke fout is gemaakt. Er is een materi aal gebruikt, dat misshgien in kombinatie met de vloerverwarming niet zo geslaagd is.gebleken. Vloerverwarming zouden wij beslist niet toepassen. Dat weet u ook wel, maar hij zit er in. En dan hebben wij nog het punt van de radiatoren, die gevaarlijk zijn voor de kleuters en waaraan iets moet gebeuren. Ik geloof niet daar over iemand een opmerking zou willen maken. Kort samengevat: het punt van die konstruktiefout valt qua fout heus wel mee, als ik het zo bij elkaar genomen bekijk en bekommentarieer. De heer Zwaard: Dat is gemakkelijk gezegd. De voorzitter: U stelt het stapel en ik wijs het simpel weg. De heer Zwaard: Oké, dan krijg je een dialoog tussen twee personen. Ik wil graag dat burgemeester en wethouders een gesprek voeren met het schoolbestuur.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1979 | | pagina 70