-8-
dan gaat het over een "bedrag van 65»500»Goed, ze hanteren
de maatstaf van: per gemeente een bedrag. Ik had liever als maatstaf
gezien: een evenredige verdeling qua inwonersaantal. Dan had Zundert
onstgeveer uitgekomen op ongeveer twee cent per inwoner, zijnde in
totaal 240,- tot 250,-. Ik bedoel dus het volgende: als Zundert
akkoord zou gaan met het betalen van 500,-, dan houdt dat in dat een
stad als Breda met 120.000 inwoners ook 5°°»- betaalt. Daarmee zal
Breda op zichzelf genomen wel blij zijn, omdat ze zo graag daar provin
ciestab. willen worden. Maar ik vind het toch geen acceptabele zaak. Ik
wil het kollege dat toch wel meegeven.
De voorzitter:
Wij nemen kennis van uw opmerking. Zijn er anderen onder u die daarover
nog iets willen zeggen?
De stukken, vermeld onder XIII, 1 en 3, worden vervolgens overeenkomstig
het daarbij gestelde voorstel ter voorbereiding in handen gesteld van
burgemeester en wethouders, terwijl omtrent het stuk XIII,onder 2, ver
wezen wordt naar agendapunt 21.
bedelingen De voorzitter:
Wie wil iets zeggen over de mededelingen? De heren van de Kloot en
Zwaard, mevrouw Voeten-Damen, en de heren Hoekman en van Nunen.
De heer van der Kloot:
Het is maar een kleinigheidje,mijnheer de voorzitter. Ik merk dat er
drie mensen van de buitendienst naar de cursus "Spuiten openbaar groen"
zullen gaan. Ik ben er blij om. Ik heb het eene een tijdje geleden aan
gekaart. Ik heb begrepen dat er toch ook nog wel eens naar mij geluisterd
wordt.
De voorzitter:
Ja. Ik dank u,mijnheer van der Kloot, zal ik maar zeggen.
De heer Zwaard:
Het gaat over de afsluiting gedeelten van parallelwegen. Wat er staat
over de afsluiting, kan ik nog wel begrijpen. Omtrent de beperking van
de snelheid op die parallelwegen, waarover pas na brieven d.d. 1973 en
1976 - zo'n late reaktie vind ik opéichzetlf gegomen al niet juist -
wordt gesteld dat het zeer goed mogelijk is om inhaalmanoeuvres op de
hoofdrijbaan uit te voeren. Ja zeker. Dat zou dus kunnen, maar in de
praktijk, gebeurt het toch maar vaak dat die op de parallelwegen worden
uitgevoerd. Het lijkt me toch een zinnige zaak om toch nog eens met
spoed die zaak op te nemen met Rijkswaterstaat en de directie daarvan
te attenderen op de levensgevaarlijke situaties, die de inhaalmanoeuvers
kunnen opleberen. Dat we dus eisen dat die maximum-snelheid van 50 km.
meegenomen wordt. In Effen bestaat er reeds lang een 50 km.beperking.
Dat lijkt ons ook een mogelijke zaak voor Zundert en Rijsbergen. Er staat
in de brief dat ze deze zaak ook aan hogerhand ter beoordeling hebben
voorgelegd. Maar als we nu maar jaren moeten blijven wachten voor dat
die eens een beoordeling hebben gegeven, dan vind ik dat we daar nog eens
hard aan moeten gaan trekken.
De voorzitter:
Het is een punt, dat - toen het voor de eerste keer werd aangekaart -
veel sterker leefde dan nu. Het is naar mijn idee wel zo - en ik kom
nog al eens over die weg heen - dat het kunstje om even over de parallel
in te halen, zichzelf straft. Dat weet iedereen die van die weg gebruik
maakt. Dat lukt je bijna nooit. Meestentijds zit je verder op in de rij,
want het verkeer gaat toch sneller dan je denkt en je kunt op die
parallelwegen toch ook niet ongestoord snelheid maken, alleen al door de
aard van die weg. Je haalt het er meestentijds niet bij. Het gebeurt
naar mijn zich bijna niet meer. Ik zie het nog zelden gebeuren dat