-8- dan gaat het over een "bedrag van 65»500»Goed, ze hanteren de maatstaf van: per gemeente een bedrag. Ik had liever als maatstaf gezien: een evenredige verdeling qua inwonersaantal. Dan had Zundert onstgeveer uitgekomen op ongeveer twee cent per inwoner, zijnde in totaal 240,- tot 250,-. Ik bedoel dus het volgende: als Zundert akkoord zou gaan met het betalen van 500,-, dan houdt dat in dat een stad als Breda met 120.000 inwoners ook 5°°»- betaalt. Daarmee zal Breda op zichzelf genomen wel blij zijn, omdat ze zo graag daar provin ciestab. willen worden. Maar ik vind het toch geen acceptabele zaak. Ik wil het kollege dat toch wel meegeven. De voorzitter: Wij nemen kennis van uw opmerking. Zijn er anderen onder u die daarover nog iets willen zeggen? De stukken, vermeld onder XIII, 1 en 3, worden vervolgens overeenkomstig het daarbij gestelde voorstel ter voorbereiding in handen gesteld van burgemeester en wethouders, terwijl omtrent het stuk XIII,onder 2, ver wezen wordt naar agendapunt 21. bedelingen De voorzitter: Wie wil iets zeggen over de mededelingen? De heren van de Kloot en Zwaard, mevrouw Voeten-Damen, en de heren Hoekman en van Nunen. De heer van der Kloot: Het is maar een kleinigheidje,mijnheer de voorzitter. Ik merk dat er drie mensen van de buitendienst naar de cursus "Spuiten openbaar groen" zullen gaan. Ik ben er blij om. Ik heb het eene een tijdje geleden aan gekaart. Ik heb begrepen dat er toch ook nog wel eens naar mij geluisterd wordt. De voorzitter: Ja. Ik dank u,mijnheer van der Kloot, zal ik maar zeggen. De heer Zwaard: Het gaat over de afsluiting gedeelten van parallelwegen. Wat er staat over de afsluiting, kan ik nog wel begrijpen. Omtrent de beperking van de snelheid op die parallelwegen, waarover pas na brieven d.d. 1973 en 1976 - zo'n late reaktie vind ik opéichzetlf gegomen al niet juist - wordt gesteld dat het zeer goed mogelijk is om inhaalmanoeuvres op de hoofdrijbaan uit te voeren. Ja zeker. Dat zou dus kunnen, maar in de praktijk, gebeurt het toch maar vaak dat die op de parallelwegen worden uitgevoerd. Het lijkt me toch een zinnige zaak om toch nog eens met spoed die zaak op te nemen met Rijkswaterstaat en de directie daarvan te attenderen op de levensgevaarlijke situaties, die de inhaalmanoeuvers kunnen opleberen. Dat we dus eisen dat die maximum-snelheid van 50 km. meegenomen wordt. In Effen bestaat er reeds lang een 50 km.beperking. Dat lijkt ons ook een mogelijke zaak voor Zundert en Rijsbergen. Er staat in de brief dat ze deze zaak ook aan hogerhand ter beoordeling hebben voorgelegd. Maar als we nu maar jaren moeten blijven wachten voor dat die eens een beoordeling hebben gegeven, dan vind ik dat we daar nog eens hard aan moeten gaan trekken. De voorzitter: Het is een punt, dat - toen het voor de eerste keer werd aangekaart - veel sterker leefde dan nu. Het is naar mijn idee wel zo - en ik kom nog al eens over die weg heen - dat het kunstje om even over de parallel in te halen, zichzelf straft. Dat weet iedereen die van die weg gebruik maakt. Dat lukt je bijna nooit. Meestentijds zit je verder op in de rij, want het verkeer gaat toch sneller dan je denkt en je kunt op die parallelwegen toch ook niet ongestoord snelheid maken, alleen al door de aard van die weg. Je haalt het er meestentijds niet bij. Het gebeurt naar mijn zich bijna niet meer. Ik zie het nog zelden gebeuren dat

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1979 | | pagina 61