-36-
De voorzitter:
Het Stadsgewest kaart de heer Arnouts aan, maar dat hebben ook
andere heren aangekaart. Wij hebben aan de raadsleden een stuk
rondgestuurd. Dat kon niet verder verspreid worden vanwege de
tijd. Het bestuur van het Stadsgewest heeft de college van B en W
gevraagd wat men vindt van de verschillende aspekten van de provin
cie- en gewestvorming. Wij hebben gezegd in een notitie die we
aan U hebben voorgelegd om ook Uw mening, mee te kunnen nemen en
in aanmerking te kunnen nemen in een brief die wij aan het Stads
gewest gaan schrijven,dat w^éigenlijk op dit moment niet weten
of er een provincie West-Brabant moet komen omdat dat afhangt van
de verkaveling van de bevoegdheden op de verschillende niveaus.
We laten die vragen voorlopig onbeantwoord. In afwachting van
het besluit of er een provincie West-Brabant komt, vinden we dat
de huidige regionale strukturen niet verzwaard moeten worden,om
te voorkomen dat we blijven zitten met een zware struktuur die
eigenlijk niet nodig is. We moeten- dacht ik- hier de nodige
terughoudendheid in acht nemen. Uit Uw betogen maak ik op dat
U het daar in ieder geval mee eens bent. Ik ga over naar de heer
Van der Kloot. Mijnheer Van der Kloot vindt dat er een investerings
plan voor meerdere jaren moet komen. Dat hebt U eigenlijk gekre
gen. In de loop van de jaren hebben we plannen gemaakt en de in
vesteringen aangegeven, zy het in een wat losse samenhang. We
hebben daarbij ingespeeld/wat er uit de raad gekomen is. Maar we
hebben ernaar gestreefd om de dingen die we genoemd hebben in een
aantal jaren te verwezenlijken. We hebben niet gezegdsbinnen nu
en vier jaren, maken we dati Dat hebben we niet gezegd. Deze zaken
staan op het verlanglijstje en gezien de begroting moeten we dat
kunnen maken. Dat is ons goed bevallen, want zo hebben we in de
loop der jaren een aantal voorzieningen overeind gekregen. Xlet
voordeel van deze werkwijze is dat we niet gebakken zitten aan
strikte schema's en dat we op een zeker moment dingen kunnen doen
die zich aandienen. Denk daarbij aan de wegverharding. Komt een
subsidie los en zijn er gunstige kondities dan breng je dat naar-
voren. Kijk bijvoorbeeld ook naar de sporthal waarvoor subsidie
ontvangen is. Ik dacht dat we met de mee- en tegenvallers en zon
der het dogmatische van een investeringsplan toch aardig de moge
lijkheden geëtaleerd hebben en richting gegeven hebben aan de
plannenmakerij. Ik kan U op dit moment niet precies zeggen welke
plannen voor subsidie in aanmerking komen en zijn ingediend.
Ik beloof U dat we dat nog nader toezenden. De ruilverkaveling die
U aankaart, daarvan zouden we willen zeggen dat als in de kring
van de agrariërs in Zundert belangstelling bestaat en behoefte
bestaat aan een ruilverkaveling, het college daar positief tegenover
staat. Overigens denk ik dat die belangstelling er wel bestaat
gelet op de besprekingen die ik heb mogen meemaken. De heer Van
der Kloot vraagt om het gemeenschapshuis in Achtmaal aan te passen.
Dat heeft op heel korte termijn onze aandacht. De vraag van het
toezenden van een besluitenlijst, waarom U vraagt, zouden we graag
nog eens willen bekijken, met name met betrekking tot het werk
wat daarvan voor de secretaris verbonden is. Dat lijkt simpel,
maar daar komt toch nog wel wat bij kijken. Ik zou voor het ogen
blik de boot even willen afhouden. Nu kom ik bij de heer Hoekman.
Als eerste punt roert hij aan het punt van het gezinsvervangend
tehuis voor gehandicapten. De heer Huijbregts en ik hebben daarover
een gesprek gehad met een vertegenwoordiger van de Kardinaal
De Jong Stichting, waarbij ons is gebleken dat deze zaak een sterk
in een regionale planning moet passen. Dat is allesbepalend, waarbij
ook nog eens naarvoren kwam dat - en dat wisten we al- de Kardi
naal de Jong Stichting eigelijk de aangewezen instelling is om
dergelijke voorzieningen tot stand te brengen. Het mag niet ge
meentelijk gebeuren, het zijn speciale stichtingen die dat doen.