voorstel van burgemeester en wethouders besloten. Het aangaan van een 7- Voorstel van burgemeester en wethouders tot het aangaan van den over- overeenkomst met Bre da inzake opzet van instituut bijzonder onderzoek in regio Breda eenkomst met de gemeente Breda inzake de opzet van een instituut voor bijzonder onderzoek in de regio Breda De voorzitter: Wie van de heren wil hierover het woord voeren? De heer Jacobs. De heer Jacobs: Ja, mijnheer de voorzitter, ik heb hier nog enkele vragen. Wie geeft er bevel of opdracht tot onderzoek? Vraag tweeals er fraude gekon- stateerd wordt, wat gebeurt er dan met de werkgever, die er aanleiding toe geeft? Vraag drie: wie wordt er vertegenwoordiger in de begelei- dingskomnfesie? Vraag vier: De voorzitter: Dat gaat vlugger dan ik ze noteren kan. Mag ik ze stuk voor stuk even aan de orde hebben, en beantwoorden? De eerste vraag kan ik alsvolgt beantwoorden. In principe opereert zo'n ambtenaar onder de directie van de directeur van sociale zaken in Breda als opsporings ambtenaar. Dat is wat voor ons belangrijk is. Wij hechten er bizondere waarde aan dat dat gebeuren zal. Als opsporingsambtenaar is hij onder geschikt aan de officier van justitie. Maar er komt nog een begelei dingskommissie, die in het algemeen het werk gaat begeleiden. In de praktijk zal, wanneer een onderzoek speciaal gevraagd wordt, dat na tuurlijk uitgaan van de gemeente in kwestie. Als je reden hebt om achter een bepaald geval aan te gaan, dan signaleert men dat. De heer Jacobs: Dat gaat dus uit van de afdeling sociale zaken. De voorzitter: Nee, dat doen burgemeester en wethojtders. De heer Jacobs: Mijn tweede vraag betrof het geval wanneer er fraude gepleegd wordt. Wat wordt er gedaan tegen de werkgever die er aanleiding toe gaf? De voorzitter: Dat weet ik niet. Dat hangt af van de inhoud van het proces-verbaal en dan van de officier van justitie. Het hangt er van af van wat boven water komt. De heer Jacobs: Wie wordt er vertegenwoordiger in de begeleidingskommissie? De voorzitter: Geen idee. Er is nog geen besluit, ook geen voorstel. Nog helemaal niets. De heer Jacobs: Dan willen wij verder het resultaat na een jaar bekijken. Dan kan beoordeeld worden of we er al dan niet mee doorgaan moeten gaan. Dan hadden wij nog punt 5 en dat was het kostenaspekt. Dat vinden wij nog niet korrekt. Het moet alleen betrekking hebben op het aantal uitkeringsgerechtigden en niet op het aantal inwoners. Want zoals wij uit die tabellen hebben kunnen zien,is het alleen in het voor deel van een grote stad. Financieel althans in vergelijking met de dorpen. En als we dan de uitkeringsgerechtigden bekijken per gemeente en we gaan daar dan vanuit dan zullen we als kleinere gemeente veel goedkoper uitkomen dan nu.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1978 | | pagina 95