-6-
waar ongeveer 30 mensen werken. En die weten nog niet waar ze aan
toe zijn. Ik heb in de brief gelezen dat er van de zijde van Zundert
weinig op gereageerd is. Ik zou u daarom willen vragen: als er nog
iets aan te doen is, dan moeten we dat zeker doen. Er zijn nog mensen
bij betrokken die op die fabriek zeer lange werkdagen gemaakt hebben
en nu in het onzekere leven van wat er met hen gaat gebeuren. Ik vind
het bizonder spijtig dat deze mensen, die in onze gemeente nog heel
graag willen werken, nu in de moeilijkheiden gedreven zijn door een
groot bedrijf. Ik zou graag zien dat wat er nog voor deze mensen
nog gedaan kan worden zal gebeuren.
De voorzitter:
Het kollege deelt uw mening helemaal. Het is een bedroevende zaak.
Ik dacht dat met het gewimpel van het woord coöperatief in de naam
van Campina in feite met het belang van de aangeslotenen ter plaatse
verdraaid weinig rekening gehouden wordt. Het is middels een coöperatie
naar mijn idee doodgewoon een hard kommercieel geval geworden, dat er
duidelijk emotioneel niets mee van doen heeft. Het is het gemak waarmee
hier dit bedrijf gesloten gaat worden. We krijgen daarover een briefje.
Wat kunnen we er verder aan doen? Men is voornemens dat te doen en
meer dan protesteren kunnen we niet. Het is alleen een teken aan de
wand dat ook in de agrarische sektor het gebruik van het woord
coöperatief niet altijd betekent dat je rekening te maken hebt
met de mensen ter plaatse. Zullen we van deze trieste zaak afstappen?
Voor het ogenblik.
De heer Jacobs:
Mijnheer de voorzitter, een opmerking met betrekking tot punt 4> rijks-
steun woningbouw. Er is voor Zundert in de komende drie jaren een
kontingent woningwetwoningen toegewezen van 90. Maar wij hebben het
verzoek aan het kollege om een extra-kontingent te vragen in verband
met het groot aantal rijksambtenaren, dat weer terug gaat komen. We
hebben hierover in de kommissie sociale zaken ook al gesproken.
De voorzitter:
U kunt wel begrijpen dat het kollege met genoegen kennis heeft genomen
van het voornemen om hier een groot aantal douane-ambtenaren te plaat
sen. En als wij het kunnen dan zullen wij aan de huisvesting van die
mensen zeker medewerking verlenen. Dat ligt helemaal in de lijn van
de zundertse belangen.
De heer Pellis:
Mijnheer de voorzitter, punt één. Ik hoop dat de onder dat punt gedane
mededelingen niet enkel voor kennisgeving worden aangenomen. Als wij
hier die getallen bekijken van de verkeersongevallen en we gaan die
even nuchter vergelijken dan mogen we toch niet doorgaan enkel op die
aantallen. We zullen er rekening mee moeten houden dat de Molenstraat
en de Wernhoutseweg zeer intensief bereden worden. De Achtmaalseweg
heeft misschien maar 5% van het verkeer, vergeleken met de Molenstraai
En als we het zo bekijken dan moeten we toch konstateren dat bijvoor-
beeldde Achtmaalseweg zeer veel ongelukken gebeuren. En nu wilde ik
vragen of deze getallen van ongevallen, dit overzicht verdgr uitge
werkt wordt en of er naar gekeken wordt opdat ook op/de verkeersveilig
heid op deze weg verbeteréngen aangebracht kunnen worden.
De voorzitter:
Wij krijgen periodiek van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat -
ik meen per half jaar - de ongevalstatistieken, die natuurlijk veel
gedetailleerder zijn dan deze opgave. We hebben ze ook met name ge
vraagd om ze aan onze stedebouwkundige en onze verkeersdeskundige
te kunnen geven. Dat zijn de meest komplete gegevens die er zijn. En
die spelen we in dë handen van de deskundigen in de hoop dat er nuttig
werk mee gedaan kan worden.