- 45 -
De heer Pellis:
Mogen wij de aantekening "tegen" hebben voor wat de hondenbe
lasting betreft. Voor het overige is het akkoord.
De voorzitter:
Voor het overige bent IJ allen het ermee eens? Het is een beetje
in een grote greep gedaan maar ik dacht dat het wel praktisch
was.
De heer Hoekman:
Mijnheer de voorzitter, reeds herhaalde malen heeft het college
de problemen met betrekking tot het ophalen van huisvuil aan de
orde gebracht en getracht een oplossing te vinden voor het nade
lig saldo. Dat het geen gemakkelijke taak is onderschrijven wij
ten volle. Nu ligt er een voorstel om het plaatsen en ledigen
van containers te verhogen van f. 400»"t°"t I» 525»cLus tot
de werkelijke kosten. Daar is onze groepering op tegen en wel om
de volgende reden. Wij bestrijden ten eerste dat de containers
alleen voor bedrijfsvuil zijn; ook deze mensen hebben huisvuil
wat dan in de containers wordt gegooid. De containerhuur van
de omliggende plaatsen, variërend van f. 450»- in Oudenbosch tot
f. 1152,te Gilze-Rijen, zegt ons niet veel omdat wij niet na
kunnen gaan hoq&eze worden gebruikt. In de onroerend-goed-belasting
is ook het ophalen van huisvuiJ/fcerekend. Dus ook bij de personen
die een container in gebruik hebben. De kostenberekening van vuil
niswagen, chauffeur en beladers bedraagt f. 527»41. Het nadelig
saldo van het ophalen van huisvuil geeft een tekort te zien
van f. 274.727,50. De opbrengst van de containerhuur wordt ge
raamd op f. 72.000,-. Derhalve een nadelig saldo van f.202.727,50»
Hoewel wij geen exacte cijfers hebben, gaan wij er van uit dat
er wekelijks bij 2000 a 2500 gezinnen huisvuil wordt opgehaald.
Wij nemen dan 2500 gezinnen a f. 80,is f. 200.000,-, dus f.80,-
per gezin. Wij gaan er van uit dat de werkelijke verhoging mag
neerkomen op f. 525,f. 80,f. 445»-. Mijnheer de voor-
f~per gezin zitter, om deze noodzakelijke verliespost evenredig/te verdelen,
stellen wij U voor het voorstel te wijzigen' en de verhoging te
brengen op f. 450,- en deze jaarlijks trendmatig te verhogen.
De voorzitter:
Ik hik wel even aan tegen die tachtig gulden. Ik kan het zo gauw
cijfermatig niet over-zien. Als je uitgaat van wat het vroeger
gekost heeft, wat er vroeger door de mensen voor betaald werd
dan kom je aan lagere bedragen. Dan kom je aan kosten voor een
standaardgezin van f. 25,- a f. 50,-. Dat zit er dichter tegenaan.
Het wordt dan een beetje handjeklap. Principieel moet ik zeggen
dat als je een container hebt^i dan huurt een stuk bedrijfsuit-
rusting. Daar kunt U best huisvuil ingooien. Dat staat U vrij,
maar het is een ding voor bedrijfsvuil en daar is het mee uit.
Strikt genomen kunt U het huisvuil naast de container in plastic
zakken doen. Niemand verhindert U om dat te doen. Dan bent U pre
cies in de toestand ve.arin iemand anders verkeert. U hebt alleen
een ander hulpmiddel. U heb een container die voor het bedrijfs
vuil nodig is. Je kunt ook het bedrijfsvuil in plastic sakken doen.
Dat is voor een kleine winkel anders dan voor een groot bedrijf.
De kwestie is dan:welke hoeveelheid is nog aanvaardbaar? Je hebt
op een gegeven moment een container nodig omdat het vullen en op
slaan van zakken en het bewaren daarvan moeilijk wordt. Het is
Voor de ondernemer fijn als er een container staat. Dat is dan
in zijn bedrijf een hulpmiddel en dat staat dan los van het opha
len van zijn huisvuil wat hij er ook in gooit, omdat dat makkelijk
is. Er zit wat in dat de ondernemer ook zijn eigen spullen er in