- 45 - De heer Pellis: Mogen wij de aantekening "tegen" hebben voor wat de hondenbe lasting betreft. Voor het overige is het akkoord. De voorzitter: Voor het overige bent IJ allen het ermee eens? Het is een beetje in een grote greep gedaan maar ik dacht dat het wel praktisch was. De heer Hoekman: Mijnheer de voorzitter, reeds herhaalde malen heeft het college de problemen met betrekking tot het ophalen van huisvuil aan de orde gebracht en getracht een oplossing te vinden voor het nade lig saldo. Dat het geen gemakkelijke taak is onderschrijven wij ten volle. Nu ligt er een voorstel om het plaatsen en ledigen van containers te verhogen van f. 400»"t°"t I» 525»cLus tot de werkelijke kosten. Daar is onze groepering op tegen en wel om de volgende reden. Wij bestrijden ten eerste dat de containers alleen voor bedrijfsvuil zijn; ook deze mensen hebben huisvuil wat dan in de containers wordt gegooid. De containerhuur van de omliggende plaatsen, variërend van f. 450»- in Oudenbosch tot f. 1152,te Gilze-Rijen, zegt ons niet veel omdat wij niet na kunnen gaan hoq&eze worden gebruikt. In de onroerend-goed-belasting is ook het ophalen van huisvuiJ/fcerekend. Dus ook bij de personen die een container in gebruik hebben. De kostenberekening van vuil niswagen, chauffeur en beladers bedraagt f. 527»41. Het nadelig saldo van het ophalen van huisvuil geeft een tekort te zien van f. 274.727,50. De opbrengst van de containerhuur wordt ge raamd op f. 72.000,-. Derhalve een nadelig saldo van f.202.727,50» Hoewel wij geen exacte cijfers hebben, gaan wij er van uit dat er wekelijks bij 2000 a 2500 gezinnen huisvuil wordt opgehaald. Wij nemen dan 2500 gezinnen a f. 80,is f. 200.000,-, dus f.80,- per gezin. Wij gaan er van uit dat de werkelijke verhoging mag neerkomen op f. 525,f. 80,f. 445»-. Mijnheer de voor- f~per gezin zitter, om deze noodzakelijke verliespost evenredig/te verdelen, stellen wij U voor het voorstel te wijzigen' en de verhoging te brengen op f. 450,- en deze jaarlijks trendmatig te verhogen. De voorzitter: Ik hik wel even aan tegen die tachtig gulden. Ik kan het zo gauw cijfermatig niet over-zien. Als je uitgaat van wat het vroeger gekost heeft, wat er vroeger door de mensen voor betaald werd dan kom je aan lagere bedragen. Dan kom je aan kosten voor een standaardgezin van f. 25,- a f. 50,-. Dat zit er dichter tegenaan. Het wordt dan een beetje handjeklap. Principieel moet ik zeggen dat als je een container hebt^i dan huurt een stuk bedrijfsuit- rusting. Daar kunt U best huisvuil ingooien. Dat staat U vrij, maar het is een ding voor bedrijfsvuil en daar is het mee uit. Strikt genomen kunt U het huisvuil naast de container in plastic zakken doen. Niemand verhindert U om dat te doen. Dan bent U pre cies in de toestand ve.arin iemand anders verkeert. U hebt alleen een ander hulpmiddel. U heb een container die voor het bedrijfs vuil nodig is. Je kunt ook het bedrijfsvuil in plastic sakken doen. Dat is voor een kleine winkel anders dan voor een groot bedrijf. De kwestie is dan:welke hoeveelheid is nog aanvaardbaar? Je hebt op een gegeven moment een container nodig omdat het vullen en op slaan van zakken en het bewaren daarvan moeilijk wordt. Het is Voor de ondernemer fijn als er een container staat. Dat is dan in zijn bedrijf een hulpmiddel en dat staat dan los van het opha len van zijn huisvuil wat hij er ook in gooit, omdat dat makkelijk is. Er zit wat in dat de ondernemer ook zijn eigen spullen er in

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1978 | | pagina 45