-4-
toriale frakties. Dat is het begin van een politieke fraktie-
vorming, wat mij persoonlijk nogal deert. Dat weet U, Die
frakties worden gevormd door groepen van gemeenten. Vanuit die
frakties worden dan kandidaten naar voren gebracht voor de dage-
lijks-bestuur-plaatsen. Er is een verdeling geweest van de plaat
sen over de verschillende groepen van gemeenten. Op basis van
die kandidaatstelling is steeds de samenstelling van het dage
lijks bestuur gebeurd. Met andere woorden, er is inderdaad een
aanwijzing door de Gewestraad, maar die is gebeurd op grond van
de afspraak dat door de verschillende frakties kandidaten kon
den worden aangebracht. Die zijn ook altijd gekozen, zoals ze
zijn voorgesteld. Van de zijde van Breda heeft een dubbele kan
didaatstelling plaats gevonden vanuit eigen politieke achter
gronden, welke hier niet terzake doen. In de zuidelijke fraktie
is algemeen -ik had de opdracht die kandidaatstelling te doen-
kandidaat gesteld de heer Van der Ven. Afgesproken was dat die
gene die het in de fraktie zou halen, met algemene stemmen als
kandidaat zou worden voorgesteld. De fraktie was van mening dat
in de komende periode in het Stadsgewest het accent zou komen
te liggen op de bestuurlijke ontwikkelingen. Wij meenden dat
de heer Van der Ven daarvoor de meest geëigende man was uit ons
midden. Alzo niet de Gewestraad, die heeft op grond van een kan
didaatstelling van mevrouw Krijnen-Boot van de Zeklusa-fraktie
uit Zevenbergen de heer Kugteren gekozen die in de vorige perio -
de de portefeuille van gezondheid had vanwege de continuïteit.
Ik geloof dat dat het belangrijkste argument was. Van onze kant
was dus de heer Van der Ven kandidaat gesteld. Ik heb in de
voorbespreking met de andere frakties gesteld dat als er een
andere kandidaat zou worden gekozen -kan niet schelen wie- dat
een vertrouwenscrisis zou betekenen. Je moet er per slot van re
kening vanuit kunnen gaan dat als per groep één of meer verte
genwoordigers kunnen worden aangewezen, al naar gelang het aan
tal inwoners wat de groep vertegenwoordigt, dat het dan ook
op de weg ligt van die groep van gemeenten om te zeggen wie dat
dan wel moet worden. Als men dat gaat doorkruisen, dan gaat dat
in tegen het duidelijk aanwezige recht van de verschillende frak
ties om hun vertegenwoordigers naar voren te schuiven, die zij
daarvoor zouden kiezen. Dat is niet gebeurd en de Zundertse ver
tegenwoordigers hebben en ik heb dat zelf aangekondigd de Ge
westraadvergadering verlaten en gezegd dat we de bestuurlijke
relatie zouden opschorten. Intussen ligt er een nota voor U
die de zaken nog even releveert en op een rijtje zet. Er is
een ontwikkeling en U hebt dat in de krant kunnen lezen dat is
ook de reden dat ik erover begin, dat het dagelijks bestuur
van het Stadsgewest zich heeft gewend tot b en w met een uit
nodiging om te praten over de dingen. Men zegt dat het meer
de aanleiding dan de oorzaak is van de moeilijkheden. Het zit
dieper. Ik wil niet ontkennen dat ik zelf enige irritatie ge
voeld heb bij het behandelen van verschillende kwesties in
de Gewestraad. Ik ben daarin niet de enige geweest, mijn mede
vertegenwoordigers in de Gewestraad hebben bij tijd en wijlen
ook dergelijke gevoelens wel gehad. Dat doet eigenlijk niet zo
vreselijk veel terzake. Dat zijn oneffenheden die geen wezen
lijke betekenis hebben. Wat belangrijker is en dat is ook bij
verschillende begrotingsbehandelingen wel naarvoren gekomen,
dat -voor deze gelegenheid samengevat- de samenwerking in het
Stadsgewest nou niet direkt een warm gevoel van voldoening bij
ons heeft opgeroepen. Er is nog wel wat recht te trekken. Ik
heb daarover tegen de voorzitter van de Gewestraad gezegd dat