-4- toriale frakties. Dat is het begin van een politieke fraktie- vorming, wat mij persoonlijk nogal deert. Dat weet U, Die frakties worden gevormd door groepen van gemeenten. Vanuit die frakties worden dan kandidaten naar voren gebracht voor de dage- lijks-bestuur-plaatsen. Er is een verdeling geweest van de plaat sen over de verschillende groepen van gemeenten. Op basis van die kandidaatstelling is steeds de samenstelling van het dage lijks bestuur gebeurd. Met andere woorden, er is inderdaad een aanwijzing door de Gewestraad, maar die is gebeurd op grond van de afspraak dat door de verschillende frakties kandidaten kon den worden aangebracht. Die zijn ook altijd gekozen, zoals ze zijn voorgesteld. Van de zijde van Breda heeft een dubbele kan didaatstelling plaats gevonden vanuit eigen politieke achter gronden, welke hier niet terzake doen. In de zuidelijke fraktie is algemeen -ik had de opdracht die kandidaatstelling te doen- kandidaat gesteld de heer Van der Ven. Afgesproken was dat die gene die het in de fraktie zou halen, met algemene stemmen als kandidaat zou worden voorgesteld. De fraktie was van mening dat in de komende periode in het Stadsgewest het accent zou komen te liggen op de bestuurlijke ontwikkelingen. Wij meenden dat de heer Van der Ven daarvoor de meest geëigende man was uit ons midden. Alzo niet de Gewestraad, die heeft op grond van een kan didaatstelling van mevrouw Krijnen-Boot van de Zeklusa-fraktie uit Zevenbergen de heer Kugteren gekozen die in de vorige perio - de de portefeuille van gezondheid had vanwege de continuïteit. Ik geloof dat dat het belangrijkste argument was. Van onze kant was dus de heer Van der Ven kandidaat gesteld. Ik heb in de voorbespreking met de andere frakties gesteld dat als er een andere kandidaat zou worden gekozen -kan niet schelen wie- dat een vertrouwenscrisis zou betekenen. Je moet er per slot van re kening vanuit kunnen gaan dat als per groep één of meer verte genwoordigers kunnen worden aangewezen, al naar gelang het aan tal inwoners wat de groep vertegenwoordigt, dat het dan ook op de weg ligt van die groep van gemeenten om te zeggen wie dat dan wel moet worden. Als men dat gaat doorkruisen, dan gaat dat in tegen het duidelijk aanwezige recht van de verschillende frak ties om hun vertegenwoordigers naar voren te schuiven, die zij daarvoor zouden kiezen. Dat is niet gebeurd en de Zundertse ver tegenwoordigers hebben en ik heb dat zelf aangekondigd de Ge westraadvergadering verlaten en gezegd dat we de bestuurlijke relatie zouden opschorten. Intussen ligt er een nota voor U die de zaken nog even releveert en op een rijtje zet. Er is een ontwikkeling en U hebt dat in de krant kunnen lezen dat is ook de reden dat ik erover begin, dat het dagelijks bestuur van het Stadsgewest zich heeft gewend tot b en w met een uit nodiging om te praten over de dingen. Men zegt dat het meer de aanleiding dan de oorzaak is van de moeilijkheden. Het zit dieper. Ik wil niet ontkennen dat ik zelf enige irritatie ge voeld heb bij het behandelen van verschillende kwesties in de Gewestraad. Ik ben daarin niet de enige geweest, mijn mede vertegenwoordigers in de Gewestraad hebben bij tijd en wijlen ook dergelijke gevoelens wel gehad. Dat doet eigenlijk niet zo vreselijk veel terzake. Dat zijn oneffenheden die geen wezen lijke betekenis hebben. Wat belangrijker is en dat is ook bij verschillende begrotingsbehandelingen wel naarvoren gekomen, dat -voor deze gelegenheid samengevat- de samenwerking in het Stadsgewest nou niet direkt een warm gevoel van voldoening bij ons heeft opgeroepen. Er is nog wel wat recht te trekken. Ik heb daarover tegen de voorzitter van de Gewestraad gezegd dat

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1978 | | pagina 276