- 10 - Woningbouw Achtmaal. Ook hier zijn gelukkig grote vorderingen gemaakt en zal woningbouw binnenkort mogelijk zijn. Wij rekenen er op dat het binnenterrein spoedig aangelegd wordt en dat er vlug gestart kan worden. Ook zijn wij erg blij met het feit dat er woningwetwoningen gebouwd zullen worden. Wij hebben vernomen dat er 8 stuks in het binnenterrein aan het Neijsenpad kunnen komen. Als er onvoldoende belangstelling voor is,stellen wij voor om van de 8 woningwetwoningen er 4 te maken en de andere 4 te laten bouwen als premiewoningen, omdat juist in deze prijsklasse rekening houdend met de plaatselijke behoefte aan eigen woningen in een belangrijke behoefte wordt voorzien. Ten aanzien van de vrijstaande woningen aan de St. Cornelisstraat stellen wij voor om hier zo snel mogelijk tot uitgifte te komen. Er is veel behoefte omdat er de laatste jaren geen woningbouw mogelijk is ge weest. Deze uitgifte en vergunningen ook via de anticipatie, dus vooruitlopend op de definitieve planvaststelling. Verder willen wij in 1978 een struktuurstudie voor Achtmaal om te komen tot uitbrei dingsplannen na het Neijsenpad en de St. Corneliusstraat. Hierin zou de woningbouw voor de komende jaren geregeld moeten worden. Stadsgewest Breda. Het Stadsgewest bezorgt onze fraktie nog steeds problemen. In het verleden hebben wij reeds meerdere malen deze materie en ons stand punt onder de aandacht van B&W gebracht. Ook nu nemen wij wederom de vrijheid om hierover met het college van gedachten te wisselen. Het volgende: Wat houdt een gemeenschappelijke regeling in? Nu, wanneer men als gemeente een bepaalde taak op zich wil nemen en dit kan op de een of andere reden niet door eigen aanpak gerea liseerd worden, dan zal om toch dit beoogde doel te bereiken, naar andere middelen uitgekeken moeten worden. Een dezer middelen is gezamelijk iets te ondernemen. Welaan, men gaat een gemeenschappe lijke regeling aan. Het is ook de doelstelling van een gemeenschap pelijke regeling: iets gezamenlijk ondernemen. Wij nemen aan dat de toenmalige Raad dat gegeven ook voor ogen gehad zal hebben, toen zij besloot om toe te treden tot deze gemeenschappelijke regeling. Wat zijn nu de financiële konsekwenties voor 1978? Men schrikt toch wel wanneer men de begroting Algemene Dienst betreffende het Stads gewest beziet, namelijk: op bladzijde 10: bedrijfsgeneeskunde van de gezondheidsdienst groot f 7.300, bladzijde 22: bijdrage gemeen schappelijke regeling Intergemeentelijk Overleg regio Breda groot 45*200, bladzijde 30: Gemeenschappelijke Regeling Brandweer Stadsgewest Breda groot 14*225, bladzijde 34: Bijdrage kosten algemene Gezondheidszorg groot 14*375»Al bij al komt men op een totaalbedrag van 79*150,Dat is nogal wat. Wij zijn bang mijnheer de voorzitter, dat het bestuur aan het Stads gewest een zodanig beleid gaat voeren dat zij aan de doelstellingen voorbij gaat. Wij willen persé geen 4e bestuurslaag en stellen hier bij nadrukkelijk dat het Stadsgewest een orgaan moet zijn ten dienste van de gemeenten en niet dat zij de dienst uitmaakt. Verder vinden wij dat door deze hele ontwikkeling de gemeente Breda zich financieel probeert te ontlasten ten koste van de kleinere gemeenten. Wij hebben moeite met het begrote bedrag. Toch zijn wij benieuwd naar de reakties van de andere frakties. Wij van onze kant willen voorstellen om even tueel tot uittreding over te gaan.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1978 | | pagina 10