- 10 -
Woningbouw Achtmaal.
Ook hier zijn gelukkig grote vorderingen gemaakt en zal woningbouw
binnenkort mogelijk zijn. Wij rekenen er op dat het binnenterrein
spoedig aangelegd wordt en dat er vlug gestart kan worden. Ook zijn
wij erg blij met het feit dat er woningwetwoningen gebouwd zullen
worden. Wij hebben vernomen dat er 8 stuks in het binnenterrein aan
het Neijsenpad kunnen komen. Als er onvoldoende belangstelling voor
is,stellen wij voor om van de 8 woningwetwoningen er 4 te maken en
de andere 4 te laten bouwen als premiewoningen, omdat juist in deze
prijsklasse rekening houdend met de plaatselijke behoefte aan eigen
woningen in een belangrijke behoefte wordt voorzien. Ten aanzien
van de vrijstaande woningen aan de St. Cornelisstraat stellen wij
voor om hier zo snel mogelijk tot uitgifte te komen. Er is veel
behoefte omdat er de laatste jaren geen woningbouw mogelijk is ge
weest. Deze uitgifte en vergunningen ook via de anticipatie, dus
vooruitlopend op de definitieve planvaststelling. Verder willen wij
in 1978 een struktuurstudie voor Achtmaal om te komen tot uitbrei
dingsplannen na het Neijsenpad en de St. Corneliusstraat. Hierin
zou de woningbouw voor de komende jaren geregeld moeten worden.
Stadsgewest Breda.
Het Stadsgewest bezorgt onze fraktie nog steeds problemen. In het
verleden hebben wij reeds meerdere malen deze materie en ons stand
punt onder de aandacht van B&W gebracht. Ook nu nemen wij wederom
de vrijheid om hierover met het college van gedachten te wisselen.
Het volgende: Wat houdt een gemeenschappelijke regeling in?
Nu, wanneer men als gemeente een bepaalde taak op zich wil nemen
en dit kan op de een of andere reden niet door eigen aanpak gerea
liseerd worden, dan zal om toch dit beoogde doel te bereiken, naar
andere middelen uitgekeken moeten worden. Een dezer middelen is
gezamelijk iets te ondernemen. Welaan, men gaat een gemeenschappe
lijke regeling aan. Het is ook de doelstelling van een gemeenschap
pelijke regeling: iets gezamenlijk ondernemen. Wij nemen aan dat de
toenmalige Raad dat gegeven ook voor ogen gehad zal hebben, toen
zij besloot om toe te treden tot deze gemeenschappelijke regeling.
Wat zijn nu de financiële konsekwenties voor 1978? Men schrikt toch
wel wanneer men de begroting Algemene Dienst betreffende het Stads
gewest beziet, namelijk: op bladzijde 10: bedrijfsgeneeskunde van de
gezondheidsdienst groot f 7.300, bladzijde 22: bijdrage gemeen
schappelijke regeling Intergemeentelijk Overleg regio Breda groot
45*200, bladzijde 30: Gemeenschappelijke Regeling Brandweer
Stadsgewest Breda groot 14*225, bladzijde 34: Bijdrage kosten
algemene Gezondheidszorg groot 14*375»Al bij al komt men op
een totaalbedrag van 79*150,Dat is nogal wat.
Wij zijn bang mijnheer de voorzitter, dat het bestuur aan het Stads
gewest een zodanig beleid gaat voeren dat zij aan de doelstellingen
voorbij gaat. Wij willen persé geen 4e bestuurslaag en stellen hier
bij nadrukkelijk dat het Stadsgewest een orgaan moet zijn ten dienste
van de gemeenten en niet dat zij de dienst uitmaakt. Verder vinden
wij dat door deze hele ontwikkeling de gemeente Breda zich financieel
probeert te ontlasten ten koste van de kleinere gemeenten. Wij hebben
moeite met het begrote bedrag. Toch zijn wij benieuwd naar de reakties
van de andere frakties. Wij van onze kant willen voorstellen om even
tueel tot uittreding over te gaan.