-14- komen, dan zou dat eventueel midden in de toekomstige be bouwing, dus op een plaats tussen de kerk en café Den Hoek in moeten komen te liggen. Toekomstige bewoners van het nieuwe uitbreidingsplan zouden dan vantevoren op de hoogte zijn van het bestaan en het funktioneren van een dergelijk kamp. 0ok bijvoorbeeld in Wouw ligt het woonwagencentrum mid den in de bebouwde kom. Maar ik moet U zeggensdat lijkt mij ook niet de meest ideale oplossing. De ideale oplossing, voorzover die ideaal is, krijgt U van mij. lLesteren dus de drie terreinen die IJ ook in de voorgaande raadsvergadering aan de raad hebt voorgesteld. Van deze terreinen is het ter_ rein aan de Wildertsedijk het meest geschikt. Ik zal U daar voor een aantal argumenten geven waarbij discriminatie, voor oordelen of wantrouwen ten opzichte van de toekomstige be woners van Zundert niet meespelen. Ten eerste: Het terrein bij de Aa of Weerijs is eigendom van de gemeente en behoeft niet onteigend te worden. Het terrein wordt begrensd door de beek en door weilanden. Mocht het terrein mogelijk te klein zijn, dan is onteigening van een klein stukje weiland natuur lijk lang niet zo erg voor de desbetreffende personen, dan ont eigening van een perceel waarop hoogwaardige tuinbouw- en kwekerijprodukten worden geteeld. Ten tweede: Het is vereist dat er nutsvoorzieningen aanwezig zijn. Aan de Wildertsedijk is gas, licht, waterleiding en riolering, terwijl bij het terrein aan de Hofdreef over grote afstand en bij het terrein aan de Akkermolen over iets minder grote afstand, die voor zieningen moeten worden aangelegd en dat is een kostbare zaak. Ten derde:De landschappelijke waarde in de Hofdreef en bij de Akkermolen is vele malen groter dan bij het sportpark, waar het landschap, voorzover men daar nog van landschap mag spre ken, reeds nu al ontsierd wordt door de verre van fraaie ach terzijde van het Theehuis en de gebouwen en installaties van de Groko. Ten vierde: Een bedrijventerrein -de heer Pellis heeft het ook al aangeroerd- ook al is het een bedrijven terrein voor woonwagenbewoners, hoort niet thuis in een puur agrarisch gebied. Met deze stelling zullen B en W en de stede- bouwkundige wel geen moeite hebben. Zijn zij het er ook mee eens dat een bedrijven- c.q. ambachtsterrein voor woonwagen bewoners het beste past bij ons industrieterrein? En omdat het bedrijfsgedeelte en het woongedeelte van het woonwagen centrum niet mogen worden geschèiden, is de beste plaats voor het woonwagencentrum nabij ons industrieterrein, d.w.z. op het bekende perceel aan de Wildertsedijk. Wanneer we echt serieus een poging doen tot intergratie en dat is het grote doel van deze nieuwe regeling, dan moeten we de toekomstige bewoners van ons centrum niet isoleren midden in het lande lijk gebied, maar zo dicht mogelijk plaatsen nabij de bebouw de kom. We moeten het centrum ook niet plaatsen aan een dood lopende weg, maar aan een straat waarop het Zundertse leven zich afspiegelt, zodat de woonwagenbewoners zich niet bij iedere voorbijganger behoeven af te vragen:wat komt die hier zoeken. Mijn conclusie is dat het terrein bij de Aa of Weerijs de voorkeur verdient. Bovendien hoop ik dat de Zundertse be volking zich positief opstelt ten opzichte van de woonwagen bewoners, want anders dringen we hen in een bepaalde hoek en verpesten wij zelf ons eigen woon- en leefklimaat. Wan neer dan ook de gemeenteraad zich positief wil opstellen en eerder genoemde argumenten in haar eindconclusie wil laten meespreken, dan zie ik ook de uitslag van dit debat met ver trouwen tegemoet. Ik dank U.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1977 | | pagina 87