-14-
komen, dan zou dat eventueel midden in de toekomstige be
bouwing, dus op een plaats tussen de kerk en café Den Hoek
in moeten komen te liggen. Toekomstige bewoners van het
nieuwe uitbreidingsplan zouden dan vantevoren op de hoogte
zijn van het bestaan en het funktioneren van een dergelijk
kamp. 0ok bijvoorbeeld in Wouw ligt het woonwagencentrum mid
den in de bebouwde kom. Maar ik moet U zeggensdat lijkt mij
ook niet de meest ideale oplossing. De ideale oplossing,
voorzover die ideaal is, krijgt U van mij. lLesteren dus de
drie terreinen die IJ ook in de voorgaande raadsvergadering
aan de raad hebt voorgesteld. Van deze terreinen is het ter_
rein aan de Wildertsedijk het meest geschikt. Ik zal U daar
voor een aantal argumenten geven waarbij discriminatie, voor
oordelen of wantrouwen ten opzichte van de toekomstige be
woners van Zundert niet meespelen. Ten eerste: Het terrein
bij de Aa of Weerijs is eigendom van de gemeente en behoeft
niet onteigend te worden. Het terrein wordt begrensd door de
beek en door weilanden. Mocht het terrein mogelijk te klein
zijn, dan is onteigening van een klein stukje weiland natuur
lijk lang niet zo erg voor de desbetreffende personen, dan ont
eigening van een perceel waarop hoogwaardige tuinbouw- en
kwekerijprodukten worden geteeld. Ten tweede: Het is vereist
dat er nutsvoorzieningen aanwezig zijn. Aan de Wildertsedijk
is gas, licht, waterleiding en riolering, terwijl bij het
terrein aan de Hofdreef over grote afstand en bij het terrein
aan de Akkermolen over iets minder grote afstand, die voor
zieningen moeten worden aangelegd en dat is een kostbare zaak.
Ten derde:De landschappelijke waarde in de Hofdreef en bij de
Akkermolen is vele malen groter dan bij het sportpark, waar
het landschap, voorzover men daar nog van landschap mag spre
ken, reeds nu al ontsierd wordt door de verre van fraaie ach
terzijde van het Theehuis en de gebouwen en installaties van
de Groko. Ten vierde: Een bedrijventerrein -de heer Pellis
heeft het ook al aangeroerd- ook al is het een bedrijven
terrein voor woonwagenbewoners, hoort niet thuis in een puur
agrarisch gebied. Met deze stelling zullen B en W en de stede-
bouwkundige wel geen moeite hebben. Zijn zij het er ook mee
eens dat een bedrijven- c.q. ambachtsterrein voor woonwagen
bewoners het beste past bij ons industrieterrein? En omdat
het bedrijfsgedeelte en het woongedeelte van het woonwagen
centrum niet mogen worden geschèiden, is de beste plaats voor
het woonwagencentrum nabij ons industrieterrein, d.w.z. op
het bekende perceel aan de Wildertsedijk. Wanneer we echt
serieus een poging doen tot intergratie en dat is het grote
doel van deze nieuwe regeling, dan moeten we de toekomstige
bewoners van ons centrum niet isoleren midden in het lande
lijk gebied, maar zo dicht mogelijk plaatsen nabij de bebouw
de kom. We moeten het centrum ook niet plaatsen aan een dood
lopende weg, maar aan een straat waarop het Zundertse leven
zich afspiegelt, zodat de woonwagenbewoners zich niet bij
iedere voorbijganger behoeven af te vragen:wat komt die hier
zoeken. Mijn conclusie is dat het terrein bij de Aa of Weerijs
de voorkeur verdient. Bovendien hoop ik dat de Zundertse be
volking zich positief opstelt ten opzichte van de woonwagen
bewoners, want anders dringen we hen in een bepaalde hoek
en verpesten wij zelf ons eigen woon- en leefklimaat. Wan
neer dan ook de gemeenteraad zich positief wil opstellen en
eerder genoemde argumenten in haar eindconclusie wil laten
meespreken, dan zie ik ook de uitslag van dit debat met ver
trouwen tegemoet. Ik dank U.