De heer Hereijgers:
Mijnheer de Voorzitter, de vorige spreker heeft bijna al het gras
onder mVi voeten weggemaaid» Ik had ook gedacht aan een tussenoplos
sing. Ik heb vandaag nog wat informatie proberen los te krijgen van
mensen die vrij goed op de hoogte zijn van regeninstallaties en van
motoren die daar voor gebruikt worden. In vakkringen is het zo dat
losstaande dieselmotoren nogal wat last veroorzaken, bij traktoren
is dat wat minder en elektromotoren nog minder. Er schijnen wat pro
blemen te zijn bij de PNEM in verband met de levering van stroom
voor zware elektromotoren, hetgeen een oplossing had kunnen zijn in
die strook van 50 meter, waar de heer Jochems op doelt. Die strook
van 50 meter is voor mij wel acceptabel maar dan omschreven als
daar waar duidelijk overlast veroorzaakt wordt". Ik gelóóf niet dat het
opgenomen kan worden via de Hinderr-wet, maar ik vindt wel dat er me
tingen verricht moeten worden in decibel om vast te stellen waar hin
der veroorzaakt wordt en waar geen hinder veroorzaakt wordt.
De voorzitter:
Als ik het goed begrijp is de strekking van het voorstel van de beide
heren om te zeggen dat 'het als volgt moet zijn: "Het is de eigenaar
enz., verboden een motor, daaronder begrepen een motor van het al dan
niet aan het verkeer onttrokken motorvoertuig binnen de bebouwde kom
of binnen een afstand van vijftig meter daarvan, zodanig in werking
te brengen enz.". Ik begrijp de moeilijkheden wel aan de agrarische
kant. In de bebouwde kom zal er niet zoveel beregend worden, denk ik,
maar het gaat natuurlijk om de rand van de bebouwing. Ik moet U zeggen
dat de hinder die de motoren kunnen veroorzaken evengoed door agra
rische oren als door niet-agrarische oren wordt; gehoord. Van tevoren
heeft het college hier over gesproken omdat wij wisten welke bezwaren
er leefden. Wij hebben er begrip voor dat deze dingen in het agra
risch gebied in het algemeen in onderling overleg beter geregeld kun
nen worden dan aan de rand van de bebouwing en daarom kunnen wij met
het voorstel zoals ik dat oplas en wij dat begrepen hebben, en van
Uw achterban afkomt, wel instemmen. Het voorstel wordt door B en W
overgenomen met al die dingen die daarin genoemd worden/betrekking heb
ben op de bebouwde kom en een afstand van 50 meter.
De heer Valk:
Mijnheer de voorzitter, ik kan wel met het voorstel meegaan, maar een
afstand van 50 meter is geen juiste grens bepaling. Het kan zo zijn
dat in verband met de windrichting iets op 2oo meter afstand nog meer
hoorbaar is dan tegen wind in op 25 meter. Ik weet niet of het met
betrekking tot die afstand een juiste maatstaf zal zijn.
De voorzitter:
U hebt volkomen gelijk en het voorstel dat wij aanvankelijk geformu
leerd hadden, dekt alles, maar geeft bij de agrariërs nogal wat on
rust, want beregeningsinstallaties zijn na de laatste zomer natuurlijk
een heilige zaak. Dat kunt U wel begrijpen. Men vreest dan wel wat
moeilijkheden. De gevallen die ons bekend zijn en die eigenlijk de
aanleiding waren om met dit voorstel te komen en naar onze mening een
volstrekt onaanvaardbare overlast veroorzaakten worden daarmee, voor
zover wij geïnformeerd zijn,wel gedekt. Het kan zo. Het is niet ideaal.
Het is ideaal als niemand met motoren overlast mag veroorzaken. Gelet
op de moeilijkheden, dacht ik dat hiermee een begin gemaakt zou kunnen
worden, zonder dat van de agrarische kant daarvan al te veel problemen
ondervonden behoeven te worden.
Zonder verdere discussie of hoofdelijke stemming wordt het voorstel van