-21- De voorzitter: Er is een jongedame in deze gemeente - om precies te zijn in Acht maal - die een sekretaresse-opleiding wil volgen, waarvoor geen rijkstoelage wordt verleend. En daarmee lopen wij bij het studie fonds vast. De ouders van het meisje hebben geen inkomen, dat het mogelijk maakt die kursus te volgen. Wij hebben een limiet van 750»-» maar wij zouden in dit heel bizondere geval 1500,willen toeken nen, zonder daarvan overigens een gewoonte te willen maken. De kom missie was het er helemaal mee eens dat in dit geval het goed zou zijn dat een hogere toelage wordt verstrekt. Wij vragen graag uw instemming met deze gang van zaken. Zonder diskussie of hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. Rondvraag Verkeersveiligheid Rucphenseweg. 32. Rondvraag. De heer S.Jochems: Het verbaast ons dat er nog geen reakties binnen zijn gekomen over het verkreersgedrag op de Rucphenseweg. Hier zijn binnen een half jaar tien verkeersohgevallen voorgekomen, waarvan zes met dodelijke afloop. En vier met zwaar gewonden. Dan zijn er nog on gevallen geweest met alleen maar blikschade. Onze vraag is of via het kollege bij de provincie er op aangedrongen kan worden om de verkeers veiligheid op deze weg te verbeteren. De ongelukken zijn niet te wijten aan het verkeersgedrag van de mensen, maar in hoofdzaak aan de weg. Op andere wegen zijn deze situaties belangrijk minder dan op de Rucphenseweg. De voorzitter: Ik moet u wel zeggen, mijnheer Jochems, dat het verkeersgedrag geen aanleiding zou zijn, zoals u het zegt, naar mijn mening toch wel te sterk is gezegd. Ik wil bepaald niet zeggen dat in welk geval dan ook het verkeersgedrag oorzaak is geweest van het ongeval. Maar om te stellen dat dat gedrag geen invloed heeft gehad, vind ik niet juist. Je mag in het algemeen zeggen dat op die weg veel te hard gereden wordt. Zonder meer. De heer S.Jochems: Ik veronderstel dat op andere wegen ook flink door gereden wordt. De voorzitter: Dat doet niet af aan het feit dat op die weg te hard gereden wordt. Dat is een bijdrage tot onveiligheid. Overigens - en dat is een bee- je positiever, want ik wil dat naar voren brengen - is datgeen weg om hard te rijden. Doodgewoon niet. De provincie is wel van plan om een rekonstruktie door te voeren. Er zal een vrij belangrijke verbetering komen. Er wordt gesproken over rijwielpaden. Ik geloof dat dat eind 1978 zijn beslag moet hebben verkregen. Het staat in de provinciale plannen. Het ziet er goed uit, tenminste als de aan kopen meevallen en van die soort zaken meer. Dat betekent een aantal verbeteringen in de bochten, het wegdek, het brugje,dat al eens eerder genoemd is, en de aanleg van fietspaden. Dat zijn de plannen, die bij de provincie leven. Ik neem aan, dat ik daarmee uw vraag wel beantwoord heb. De bezorgdheid over het te hard rijden op die weg, hoor ik keer op keer van politiezijde. De heer S.Jochems: Ja, daar kan ik wel mee instemmen. Maar op andere wegen komen de verkeersongelukken toch niet in die mate voor.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1977 | | pagina 127