21 de rijksweg vol zit met vrachtverkeer, maken luxe-wagens dikwijls gehruik van de parallelwegen en rijden daar met een snelheid van 80 tot 100 km. overheen. Verschillende keren zijn gevaarlijke gevallen gelukkig goed afgelopen, maar het is levensgevaarlijk voor de kinderen dat door de luxe-wagens op die manier van deze wegen gebruik wordt gemaakt. Ik ben het met collega Zwaard eens, dat we er alles aan moeten doen ..om de veiligheid te verhogen. De voorzitter: Mijnheer Valk, ik kan me het nu weer herinneren. Het probleem speelt natuurlijk niet alleen tussen Zundert en Wernhout. Het speelt eigenlijk nog veel erger op de weg naar Rijsbergen. Daar hebben wij. destijds ook over gesproken. Mijnheer van Geffen weet dat misschien nog wel en daar is toen uitgekomen, dat men met name van politie-zijde betrekkelijk weinig zag in een snelheidsbeperking. Dat is namelijk niet te controleren. Daar moet je speciale apparatuur voor hebben. Als je daar ergens een wagen ziet doorscheuren, al zie je die dan, dan constateer je nog niet dat die te hard rijdt. Daar heb je niets aan. Toen had men de gedachte om op bepaalde punten in een bepaalde richting de zaak voor auto's te sluiten. De heer van Geffen heeft daar met de dienst nog wat werk voor gedaan, meen ik. Daar waren we zowat uit, dacht ik. Als je als politieman daar dan een wagen zag rijden, dan had hij daar helemaal geen meter bij nodig,dan kon hij zeggen:"Je mag daar niet rijden". Dat heeft gemeentewerken toen bekeken, maar dat is de mist in gegaan.Ik meen bij Rijkswaterstaat. Maar een rijverbod op die parallelweg is veel effectiever dan een snelheidbeperking. De heer Valk: Mijnheer de voorzitter, het is er in ieder geval bijzon der onveilig en er moeten maatregelen komen, welke maat regelen blijft gelijk. De voorzitter: We zullen dit punt opnieuw nagaan. Die zaak is helemaal bekend. De heer Zwaard: Pijn, dank u. De heer S. Jochems: Ja, mijnheer de voorzitter,ik .heb-al .eerder gev.raa.gd of er" ai - een onderhoud heeft plaatsgehad met de Waterleiding maatschappij over de mogelijkheid van het plaatsen van brandkranen in het buitengebied. De voorzitter: Daar is over gesproken, maar dat wordt een ongelooflijk kostbare zaak als we dat op eigen gelegenheid moeten gaan doen. De heer S. Jochems: Nee, maar het zou onderzocht worden om eventueel nieuwe leidingen te leggen.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1976 | | pagina 78