Ik leg me heel democratisch hij de meerderheid, die zo denkt, neer, maar ik geloof, dat we niet altijd zo-mogen.-- denken. - - - We mogen toch niet altijd de economie ten koste laten gaan van het milieu. Bat moet een afweging zijn, zoals reeds ge zegd is.Bat moet op een weegschaal. Op het ogenblik denkt men alleen maar aan het sociaal- economische vlak. Maar denk en vergeet niet dat de milieukwesties wel dege lijk een rol spelen in onze maatschappij. Baarom heb ik momenteel op deze basis geen behoefte aan het intrekken van die motie. Ik dank u. Be voorzitter: Bank u, mijnheer Valk. Een reactie is, dacht ik wel op zijn plaats. Wanneer de Raad van Zundert uitspreekt, dat er geen ver mindering mag komen in de faciliteiten op douane-technisch gebied te Wernhout, dan beoogt de Raad daarmee te verhin deren, dat er inderdaad een einde komt aan die faciliteiten. En als we dat niet doen, dan bestaat de mogelijkheid, dat inderdaad de zaak teruggedraaid wordt en tot een soort geriefkantoor wordt gedeklasseerd. Bat zou, en ik geloof dat dat voldoende is aangetoond, het einde zijn van de activiteiten op Wernhout. Bat is in ieder geval de mening van de meerderheid van de Raad. Baarom zegt men: Wij willen dat risico niet nemen, wij willen in ieder geval uitspreken, dat Wernhout moet kunnen voortdraaien op de huidige voet. Bat is geformuleerd en ik geloof, dat die uitspraak nu aan de orde is. Wil daar iemand nog iets over zeggen Be heer Kunst: Mijnheer de voorzitter, ik ben het met u eens, dat we Wernhout zeker niet de nek om mogen draaien, maar dat hebben we al een keer gezegd. Ik \raag me wel af waarom u denkt dat Wernhout de activi teiten, de los- en laadplaatsfunctie, langzaam maar zeker zouden kunnen worden afgenomen. Ik ben zeer benieuwd te horen of u er ook aan gedacht heeft waar deze functies dan wel naar toe zouden moeten gaan Ik kan me niet voorstellen dat het Internationale of Nati onale vervoerswezen ooit zou accepteren of zich in ieder geval met hand en tand zou weren, wanneer de 'Zündertse gemeenteraad dat niet zou doen, tegen het intrekken van de huidige bestaande faciliteiten aan Wernhout, wanneer daar niet in de direkte omgeving, en dan kan ik eigenlijk alleen maar Hazeldonk in gedachte nemen, andere punten voor in de plaats zouden komen. Het verkeer vanuit Erankri jk-Italië België* concentreert zich rond Antwerpen voor een zeer groot gedeelte en komt via de E-10 Nederland binnen. Bij Breda splitst het zich naar diverse richtingen. Wanneer dan de ministers besloten hebben in Hazeldonk geen douane-kantoren neer te zetten, waar ze niet op terug willen komen omdat ze zich vergist zouden hebben, kan ik me niet voorstellen dat ze zich voor de tweede keer zullen vergissen door bijvoorbeeld te zeggen:en nou maken we maar een douane kantoor in Rotterdam of zo en we slaan 'in Wernhout de zaak maar helemaal dood.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1976 | | pagina 46