Ik leg me heel democratisch hij de meerderheid, die zo
denkt, neer, maar ik geloof, dat we niet altijd zo-mogen.--
denken. - - -
We mogen toch niet altijd de economie ten koste laten gaan
van het milieu. Bat moet een afweging zijn, zoals reeds ge
zegd is.Bat moet op een weegschaal.
Op het ogenblik denkt men alleen maar aan het sociaal-
economische vlak.
Maar denk en vergeet niet dat de milieukwesties wel dege
lijk een rol spelen in onze maatschappij.
Baarom heb ik momenteel op deze basis geen behoefte aan
het intrekken van die motie.
Ik dank u.
Be voorzitter:
Bank u, mijnheer Valk.
Een reactie is, dacht ik wel op zijn plaats.
Wanneer de Raad van Zundert uitspreekt, dat er geen ver
mindering mag komen in de faciliteiten op douane-technisch
gebied te Wernhout, dan beoogt de Raad daarmee te verhin
deren, dat er inderdaad een einde komt aan die faciliteiten.
En als we dat niet doen, dan bestaat de mogelijkheid, dat
inderdaad de zaak teruggedraaid wordt en tot een soort
geriefkantoor wordt gedeklasseerd.
Bat zou, en ik geloof dat dat voldoende is aangetoond, het
einde zijn van de activiteiten op Wernhout.
Bat is in ieder geval de mening van de meerderheid van de
Raad.
Baarom zegt men: Wij willen dat risico niet nemen, wij
willen in ieder geval uitspreken, dat Wernhout moet kunnen
voortdraaien op de huidige voet.
Bat is geformuleerd en ik geloof, dat die uitspraak nu aan
de orde is.
Wil daar iemand nog iets over zeggen
Be heer Kunst:
Mijnheer de voorzitter, ik ben het met u eens, dat we
Wernhout zeker niet de nek om mogen draaien, maar dat
hebben we al een keer gezegd.
Ik \raag me wel af waarom u denkt dat Wernhout de activi
teiten, de los- en laadplaatsfunctie, langzaam maar zeker
zouden kunnen worden afgenomen.
Ik ben zeer benieuwd te horen of u er ook aan gedacht heeft
waar deze functies dan wel naar toe zouden moeten gaan
Ik kan me niet voorstellen dat het Internationale of Nati
onale vervoerswezen ooit zou accepteren of zich in ieder
geval met hand en tand zou weren, wanneer de 'Zündertse
gemeenteraad dat niet zou doen, tegen het intrekken van
de huidige bestaande faciliteiten aan Wernhout, wanneer
daar niet in de direkte omgeving, en dan kan ik eigenlijk
alleen maar Hazeldonk in gedachte nemen, andere punten
voor in de plaats zouden komen.
Het verkeer vanuit Erankri jk-Italië België* concentreert
zich rond Antwerpen voor een zeer groot gedeelte en komt
via de E-10 Nederland binnen. Bij Breda splitst het zich
naar diverse richtingen.
Wanneer dan de ministers besloten hebben in Hazeldonk geen
douane-kantoren neer te zetten, waar ze niet op terug willen
komen omdat ze zich vergist zouden hebben, kan ik me niet
voorstellen dat ze zich voor de tweede keer zullen vergissen
door bijvoorbeeld te zeggen:en nou maken we maar een douane
kantoor in Rotterdam of zo en we slaan 'in Wernhout de zaak
maar helemaal dood.