26 Het is een niet te miskennen feit dat Zundert wordt gecon fronteerd met een bijzonder groot probleem. Een probleem waar we niet aan voorbij mogen gaan, een pro bleem dat om een oplossing vraagt. Wij zitten met het grenscomplex Wernhout en aan dit- grens- complex zullen we nog lange tijd uitgebreide activiteiten kunnen blijven waarnemen. Het is ons inziens een gekende reden dat het college van Zundert erg terughoudend is geweest met het overnemen van deze weg en ik meen, dat zijn we van het college hier ge wend, dat zij goede adviseurs hebben gehad. De nieuwe weg ligt er en nu moeten we vaststellen, dat er in de planning een grote fout heeft gezeten. Een zeer recente uitlating van Minister Westerterp liegt er niet om. Deze minister zegt: "Wij hebben, eerlijk gezegd, buiten de waard gerekend, in die zin, dat toen de nieuwe snelweg werd aangelegd, wij hoopten, dat de douaneformaliteiten ook zouden zijn afgeschaft-". De minister gaat verder en zegt: "De moeilijkheid is, dat in'1969 tussen de drie Benelux - regeringen afgesproken werd, dat in het kader van het streven naar Europese éénwording aan de nieuwe autosnel wegen geen douanekantoren meer zouden worden gebouwd". De minister zegt gevochten te"hebben in de hoop, dat er helemaal geen douaneformaliteiten meer nodig zouden zijn. Deze bewindsman voegt er evenwel aan toe dat er rekening gehouden dient te worden met de gedane investeringen en dat je zo maar niet van vandaag op morgen kunt overscha kelen. Zeer belangrijk voor onze fractie is, dat diezelfde minister ook zegt, dat hij hoopt maatregelen te kunnen nemen, waar door twee-derde van het vrachtverkeer naar de E-10 zou gaan. Ik meende u deze recente uitspraken van deze bewindsman niet te mogen onthouden. Er is vaak in deze raad over deze kwestie gesproken. Men had open oog voor dit probleem en het uiteindelijk resultaat -is geweest, dat de gemeente Zundert en de grens- bedrijven elkaar vonden in het samen dragen van de kosten van het gekende ETIN-rapport. Het ETIN-rapport is verschenen en voor onze fractie is het duidelijk geworden dat wij dit rapport niet mogen negeren. Wij dienen, en het is niet de eerste keer dat wij dit in deze raad zeggen, de belangen van onze ondernemers niet uit het oog te verliezen. Sommige mensen zien de ondernemer als een op buit beluste wolf, die men dood moet slaan, anderen zien hem als een koe, die men zonder ophouden moet blijven melken. Slechts weinigen zien hem zoals hij werkelijk is. Hij is namelijk het paard dat de kar moet voorttrekken. Men moet bedenken, dat onze grensondernemers een belang rijke rol spelen in de Zundertse gemeenschap en wij hebben de taak en de plicht de werkgelegenheid aan de grens in stand te houden en waar mogelijk veilig te stellen, wetende dat een aanzienlijk deel van de aldaar betaalde salarissen onze Zundertse middenstand ten goede komt. Wij hebben dit grensprobleem breedvoerig in onze fractie besproken^ wj_j hebben diverse contacten gehad, en wij zijn tot de conclusie gekomen, dat de beste oplossing zou zijn; een verbindingsweg van afslag Loenhout over Belgisch en Nederlands gebied naar de grens.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1976 | | pagina 41