25 De nieuwe weg, die de stedebouwkundige getekend heeft rond het toekomstige uitbreidingsplan, om daardoor de Molenstraat van het verkeer te ontlasten, de weg die dan vlak langs de bebouwing van de Berk en van het plan Klein-Zundert gepland was kan natuurlijk nooit op dezelfde plaats komen te liggen, wanneer daar het internationale transportverkeer over moet. Ik zou me kunnen voorstellen, dat zo'n weg toch minstens 300 a 400 meter, misschien wel 500 meter uit de bebouwde kom en zeker wel uit nieuwbouwwijken zou moeten komen te liggen. Wanneer de kortsluiting Wuustwezel-nieuwe E-10 niet gerea liseerd kan worden, komen we inderdaad met een weg te zitten, die vanaf Wernhout over de dan wel volgestorte vuilnisstortplaats zal moeten lopen en dan achter het plan Klein-Zundert om, voorbij café "Den Hoek", ongeveer door de Pannenhoef en dan kan die weg wel in Breda op de rondweg uitkomen. Of die weg nou daar loopt of aan de andere kant van Zundert, ik kan hem ook niet uittekenen, H#t zal in ieder geval geen weggetje zijn van maar 5 meter breed en van maar 5 Km. lang. Er zal om Wernhout-Zundert en Rijsbergen een internationa le verkeersweg getrokken moeten worden en zo'n internationa le verkeersweg zal naar mijn idee nooit dicht langs de be bouwde kom mogen lopen. Of hij door de Buische Heide en de Pannenhoef zal mogen lopen betwijfel ik ook ten zeerste, dus al ben ik op zich voor een vervoerscentrum, geloof ik toch niet dat we de mensen blij moeten maken èn^met de'gedachte naar huis moeten sturen, dat de problemen zijn opgelost en bijvoorbeeld zeggen:" Het is gewonnen, over een half jaar ligt er een keurige weg, waar niemand last van heeft, terwijl de werk gelegenheid aan de grens enorm zal toenemei?-". Voor de rest ben ik het met de eerste twee punten van u eens, maar ik zie grote consequenties uit een vervoerscen trum wanneer dat goed functioneert en ik ben bang dat het niet gerealiseerd kan worden. Dank u. De heer A.Jochems. Mijnheer de voorzitter, over het ETIN-rapport en het hele grensgebeuren hier in Zundert kan lang gepraat worden, maar dat zal de agrarische groepering niet doen. Wij dachten, dat de welvaart in Zundert ook voor een groot gedeelte te danken is aan het grensgebeuren. En als we hier vandaag de mensen, die erbij betrokken zijn, hehben horen praten over de moeilijke situaties die zullen ontstaan bij het sluiten van de grenspost Wernhout-Wuust- wezel, dan hebben wij een voorstel om heel het grensgebeu- ren maar te laten zoals het nu is. Wij dachten, dat dit de beste oplossing voor Zundert zou zijn. Meer wil ik er niet over zeggen, mijnheer de voor—zitter. De heer Huijbregts: Mijnheer de voorzitter, ik zou willen beginnen met te stel len, dat het onze fractie tot vreugde stemt dat werkgevers en werknemers in Zundert hand in hand gaan en het zou me verheugen dat dit tot voorbeeld mocht strekken voor onze vakbonden en werkgevers in den lande.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1976 | | pagina 40