24 "Nou, zelfs een minister mag weieens zijn ongelijk beken nen, en als hij ongelijk heeft, moet hij de politieke moed hebben om de zaak terug te draaien". Ik zou graag een definitief standpunt hebben van de commis sies, van de ministers» Dan kunnen we Hazeldonk al dan niet vergeten. Dan kunnen we daarover ophouden of nietafhankelijk van het antwoord en dan kunnen we ons met de andere gegevens in het rapport gaan bezighouden. Het grootste aantal sprekers en ook de rapporteurs gaan er van uit, dat het niet mogelijk is in Hazeldonk iets te realiseren. Wanneer dat inderdaad het geval is, mijnheer de voorzitter, dan moeten we in ieder geval zorgen, dat de werkgelegenheid hier voor Zundert niet teniet gedaan wordt. Ik kan danook de conclusie van het college redelijk vinden, om terug te komen op de beslissing, dat al het vrachtverkeer naar de E-10 moet. Zelfs als definitief bepaald wordt, dat er in Hazeldonk niets mogelijk is, is het zaak, dat de status quo van Wernhout gehandhaafd dient te worden. Positief staan achter de gedachte om in Wernhout de outilla ge te verbeteren en daar een vervoerscentrum in te richten. Op zich, niet denkend aan de verdere consquentieszou ik daar ook zeer zeker positief achter staan. De werkgelegenheid is er zeer zeker mee gediend. Maar, ik heb één van de vorige sprekers horen zeggen, dat er nu minstens twee maal zoveel vrachtwagens over de nieuwe E-10 rijden dan over de oude weg en dat per 1 februari be paalde vrachtwagens eventueel nog van de grenspost Wernhout- Wuustwezel zullen wordën teruggestuurd. Kijk, wanneer een vervoerscentrum goed wil functioneren zullen er geen vrachtwagens meer weggestuurd moeten wordei De zeer geringe faciliteiten aan de E-10 zullen weer van Hazeldonk afgenomen moeten worden. Misschien is dit te sterk uitgedrukt, maar voor een goed functioneren van een vervoerscentrum mogen er in ieder ge val in Wernhout geen vrachtwagens teruggestuurd worden. Men zal het moeten trachten aan te trekken. En of da n de vrachtwagens daar lossen en terugkeren of doorrijden, dat maakt niet zoveel uit. De goederen zullen toch op één of andere manier opgeladen moeten worden, alleen wanneer.de vrachtwagens terugkeren en andere vrachtwagens moeten de vracht weer komen ophalen dan zal er nog een dubbel aantal vrachtwagens door Zundert rijden. Eén ding is duidelijk; Bij een goed functioneren van een vervoerscentrum wat ik op zich van harte kan aanbevelen, zal de verkeersoverlast in Zundert aanzienlijk vergroot worden. Daarom is er ook een zeer duidelijke consequentie aan ver bonden. Er zal dan een oplossing gevonden moeten worden. Maar nou wil ik niemand verheugd naar huis sturen. Als ik dat zou kunnen,zou ik dat wel willen doen, maar ik wil er nadrukkelijk op wijzen, dat het niet gemakkelijk zal zijn om een internationale vervoersweg door het Zundeitse aan 'te leggen. Het zal enorm veel kosten. Ik vraag me af, de bereidheid gezien hebbende aan de nieuwe E-10,of er ministers, provincie's, of planologische diensten mee accoord zullen gaan nogmaals een weg rond Zundert en Hijsbergen te leggen.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1976 | | pagina 39