24
"Nou, zelfs een minister mag weieens zijn ongelijk beken
nen, en als hij ongelijk heeft, moet hij de politieke moed
hebben om de zaak terug te draaien".
Ik zou graag een definitief standpunt hebben van de commis
sies, van de ministers»
Dan kunnen we Hazeldonk al dan niet vergeten.
Dan kunnen we daarover ophouden of nietafhankelijk van het
antwoord en dan kunnen we ons met de andere gegevens in
het rapport gaan bezighouden.
Het grootste aantal sprekers en ook de rapporteurs gaan er
van uit, dat het niet mogelijk is in Hazeldonk iets te
realiseren.
Wanneer dat inderdaad het geval is, mijnheer de voorzitter,
dan moeten we in ieder geval zorgen, dat de werkgelegenheid
hier voor Zundert niet teniet gedaan wordt.
Ik kan danook de conclusie van het college redelijk vinden,
om terug te komen op de beslissing, dat al het vrachtverkeer
naar de E-10 moet.
Zelfs als definitief bepaald wordt, dat er in Hazeldonk
niets mogelijk is, is het zaak, dat de status quo van
Wernhout gehandhaafd dient te worden.
Positief staan achter de gedachte om in Wernhout de outilla
ge te verbeteren en daar een vervoerscentrum in te richten.
Op zich, niet denkend aan de verdere consquentieszou ik
daar ook zeer zeker positief achter staan.
De werkgelegenheid is er zeer zeker mee gediend.
Maar, ik heb één van de vorige sprekers horen zeggen, dat
er nu minstens twee maal zoveel vrachtwagens over de nieuwe
E-10 rijden dan over de oude weg en dat per 1 februari be
paalde vrachtwagens eventueel nog van de grenspost Wernhout-
Wuustwezel zullen wordën teruggestuurd.
Kijk, wanneer een vervoerscentrum goed wil functioneren
zullen er geen vrachtwagens meer weggestuurd moeten wordei
De zeer geringe faciliteiten aan de E-10 zullen weer van
Hazeldonk afgenomen moeten worden.
Misschien is dit te sterk uitgedrukt, maar voor een goed
functioneren van een vervoerscentrum mogen er in ieder ge
val in Wernhout geen vrachtwagens teruggestuurd worden.
Men zal het moeten trachten aan te trekken.
En of da n de vrachtwagens daar lossen en terugkeren of
doorrijden, dat maakt niet zoveel uit.
De goederen zullen toch op één of andere manier opgeladen
moeten worden, alleen wanneer.de vrachtwagens terugkeren
en andere vrachtwagens moeten de vracht weer komen ophalen
dan zal er nog een dubbel aantal vrachtwagens door Zundert
rijden. Eén ding is duidelijk;
Bij een goed functioneren van een vervoerscentrum wat ik
op zich van harte kan aanbevelen, zal de verkeersoverlast
in Zundert aanzienlijk vergroot worden.
Daarom is er ook een zeer duidelijke consequentie aan ver
bonden. Er zal dan een oplossing gevonden moeten worden.
Maar nou wil ik niemand verheugd naar huis sturen.
Als ik dat zou kunnen,zou ik dat wel willen doen, maar ik
wil er nadrukkelijk op wijzen, dat het niet gemakkelijk
zal zijn om een internationale vervoersweg door het Zundeitse
aan 'te leggen. Het zal enorm veel kosten.
Ik vraag me af, de bereidheid gezien hebbende aan de nieuwe
E-10,of er ministers, provincie's, of planologische diensten
mee accoord zullen gaan nogmaals een weg rond Zundert en
Hijsbergen te leggen.