21 Valt dit te verwezenlijken Uit het ETIN-rapport kan worden geconcludeerd, dat Wernhout- Wuustwezel een bijzonder geschikt punt is om aldaar een modern geoutilleerd vervoerscentrum te stichten, dat naar verwachting zeer zeker goede bestaansrechten heeft. Het ETIN-rapport op bladzijde 67 "Er worden wel stemmen gehoord die een terugdraaien van het Benelux-accoord ten aanzien van de douane-faciliteiten aan de nieuwe E-wegen bepleiten, teneinde mogelijkheden te creëren voor de inrichting van een vervoerscentrum in Hazeldonk In de eerste plaats lijkt het niet waarschijn lijk dat de betrokken regeringen op dit punt een stap terug zullen willen doert Vervolgens moet worden verwacht dat van Belgische zijde hiertegen zwaarwegende bezwaren zullen worden ingebracht. Met name zou de werkgelegenheid in Wuustwezel en omstreken hierdoor ernstig worden geschaad" Het ETIN-rapport op bladzijde 68, stelt voor, een rondweg om Zundert en Rijsbergen en sluit, zoals het zelf stelt de ongetwijfeld ideale oplossing", te weten een kort sluiting tussen Wernhout-Wuustwezel en de nieuwe E/10, uit, omdat het noordelijke deel van de E-10 in België dan een douane-weg zou moeten worden, en de vebindingsweg op Bel gisch en Nederlands gebied zou moeten worden getraceerd en het twijfelachtig is of dit kan zonder waardevolle natuur gebieden en landschappen aan te tasten Met verwijzing naar het gestelde op bladzijde 18 van het ETIN-rapport, dat Wuustwezel niet behoort tot een ontwikke- lingszöne, waarop de Belgische Regionale Expansiewet van 18-7-1959 van toepassing is, kan het volgende worden vast gesteld Tegen Hazeldonk zegt België, nog afgezien van de hierom trent gesloten verdragen "Neen", in verband met de werk gelegenheid in Wuustwezel. Dit betekent een duidelijke keuze voor de grenspost Wern hout-Wuustwezel. Deze keuze vraagt verkeersoplossingen De mogelijkheden zijn; een rondweg rond Zundert en Rijsber gen. Ook een oplossing zou kunnen zijn-; toch een verbindingsweg van de oude grens naar de nieuwe E-10. Deze weg moet volgens ons toch te verwezenlijken zijn. Geen van de voorgestelde oplossingen zijn panklaar, het geen betekent, dat als wij tot een vervoerscentrum te Wernhout-Wuustwezel willen komen, en Werknemersbelangen wil dit, dan zal een aanvullend onderzoek nodig zijn voor het verkeer naar de grens. Verder zou in dit onderzoek het plaatselijk verkeer mee bekeken moeten worden. Omdat men bij elke oplossing tal van moeilijkheden zal ontmoeten, zal men een keuze moeten doen en de moeilijk heden tegemoet moeten treden om tot een uiteindelijk resul taat te kunnen komen. Het lijkt ons dan juist hier te mogen stellen:"Kies dan voor de meest ideale oplossing en ga proberen de hieraan klevende bezwaren op. te lossen". Gelet op vorenstaande, lijkt het ons noodzakelijk om met de Belgische buurgemeente Wuustwezel te gaan praten, om gezamenlijk het vervoerscentrum te gaan realiseren. Zodra er op gemeentelijk niveau overeenstemming is, moet de aandacht van beide regeringen worden gevraagd, alsmede financiële hulp. Rest een woord over eventuele aantasting van natuurschoon en dergelijke, indien êên en ander zou worden gerealiseerd.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1976 | | pagina 36