21
Valt dit te verwezenlijken
Uit het ETIN-rapport kan worden geconcludeerd, dat Wernhout-
Wuustwezel een bijzonder geschikt punt is om aldaar een
modern geoutilleerd vervoerscentrum te stichten, dat naar
verwachting zeer zeker goede bestaansrechten heeft.
Het ETIN-rapport op bladzijde 67
"Er worden wel stemmen gehoord die een terugdraaien van
het Benelux-accoord ten aanzien van de douane-faciliteiten
aan de nieuwe E-wegen bepleiten, teneinde mogelijkheden te
creëren voor de inrichting van een vervoerscentrum in
Hazeldonk In de eerste plaats lijkt het niet waarschijn
lijk dat de betrokken regeringen op dit punt een stap
terug zullen willen doert
Vervolgens moet worden verwacht dat van Belgische zijde
hiertegen zwaarwegende bezwaren zullen worden ingebracht.
Met name zou de werkgelegenheid in Wuustwezel en omstreken
hierdoor ernstig worden geschaad"
Het ETIN-rapport op bladzijde 68, stelt voor, een rondweg
om Zundert en Rijsbergen en sluit, zoals het zelf stelt
de ongetwijfeld ideale oplossing", te weten een kort
sluiting tussen Wernhout-Wuustwezel en de nieuwe E/10, uit,
omdat het noordelijke deel van de E-10 in België dan een
douane-weg zou moeten worden, en de vebindingsweg op Bel
gisch en Nederlands gebied zou moeten worden getraceerd en
het twijfelachtig is of dit kan zonder waardevolle natuur
gebieden en landschappen aan te tasten
Met verwijzing naar het gestelde op bladzijde 18 van het
ETIN-rapport, dat Wuustwezel niet behoort tot een ontwikke-
lingszöne, waarop de Belgische Regionale Expansiewet van
18-7-1959 van toepassing is, kan het volgende worden vast
gesteld
Tegen Hazeldonk zegt België, nog afgezien van de hierom
trent gesloten verdragen "Neen", in verband met de werk
gelegenheid in Wuustwezel.
Dit betekent een duidelijke keuze voor de grenspost Wern
hout-Wuustwezel.
Deze keuze vraagt verkeersoplossingen
De mogelijkheden zijn; een rondweg rond Zundert en Rijsber
gen.
Ook een oplossing zou kunnen zijn-; toch een verbindingsweg
van de oude grens naar de nieuwe E-10.
Deze weg moet volgens ons toch te verwezenlijken zijn.
Geen van de voorgestelde oplossingen zijn panklaar, het
geen betekent, dat als wij tot een vervoerscentrum te
Wernhout-Wuustwezel willen komen, en Werknemersbelangen
wil dit, dan zal een aanvullend onderzoek nodig zijn voor
het verkeer naar de grens.
Verder zou in dit onderzoek het plaatselijk verkeer mee
bekeken moeten worden.
Omdat men bij elke oplossing tal van moeilijkheden zal
ontmoeten, zal men een keuze moeten doen en de moeilijk
heden tegemoet moeten treden om tot een uiteindelijk resul
taat te kunnen komen.
Het lijkt ons dan juist hier te mogen stellen:"Kies dan
voor de meest ideale oplossing en ga proberen de hieraan
klevende bezwaren op. te lossen".
Gelet op vorenstaande, lijkt het ons noodzakelijk om met
de Belgische buurgemeente Wuustwezel te gaan praten, om
gezamenlijk het vervoerscentrum te gaan realiseren.
Zodra er op gemeentelijk niveau overeenstemming is, moet
de aandacht van beide regeringen worden gevraagd, alsmede
financiële hulp.
Rest een woord over eventuele aantasting van natuurschoon
en dergelijke, indien êên en ander zou worden gerealiseerd.