20
Deze en meerdere stellingen worden door geen enkel weten
schappelijk onderzoek gestaafd.
Vooraleer op deze vragen (wellicht met meerdere aan te vul
len), via deskundig onderzoek geen waardevolle antwoorden
gegeven kunnen worden, lijkt het mij voor de gemeenteraad
onmogelijk een verantwoord standpunt in te nemen.
Wij stellen daarom voor, naast de goede aanzet van het
ETIN-rapporthet onderzoek voort te zetten, waarhij alle
aspecten worden onderzocht.
Dan kom ik, zoals reeds gezegd, nog even terug op het ver
voer van gevaarlijke stoffen, waarhij wij gelukkig mogen
vaststellen dat hierover weinig of geen meningsverschil
hestaat en de provincie in opdracht van de regering routes
voor het vervoer van gevaarlijke stoffen moet vaststellen.
Wij stellen voor dat Burgemeester en wethouders de be
treffende instanties verzoeken om rijksweg 254, Breda-Ant-
werpen, niet in deze route op te nemen. Een desbetreffend
verzoek zou door het gemeentebestuur van Putte ook zijn
gedaan voor de provinciale weg door Puttei
Ik dank u.
De voorzitter:
Dank u, mijnheer Valk.
Het woord is nu aan de heer Jacobs.
De heer Jacobs:
Mijnheer de voorzitter, het verkiezingsprogramma van
Werknemersbelangen vermeldde bij de laatst gehouden ver
kiezingen als eerste punt de werkgelegenheid, zodat het geen
nader betoog behoeft, dat onze groepering de werkgelegen -
heid aan de grens en de hieraan direct of indirect verbon
den arbeidsplaatsen bijzonder ernstig neemt en deze kost
wat kost wil behouden.
Beperken wij ons nu tot het toelichten van verschillende
punten uit het ETIN-rapport;
In dit ETIN-rapport lezen wij op bladzijde 7, dat volgens
verwachting het grensoverschrijdend goederenvervoer in 1985
met 76% zal zijn toegenomen, hetgeen vertaald betekent, dat
bij het handhaven van de werkgelegenheid aan de grenspost
Wernhout-Wuustwezel, in de toekomst op een uitbreiding van
de huidige werkplaatsen mag en kan worden gerekend
speciaal voor jonge administratieve krachten, die van de
school zijn gekomen.
In het op te richten vervoerscentrum kan de oudere en nu
nog jongere chauffeurs een passende werkkring worden aan
geboden.
De praktijk van de beroepschauffeurs leert ons dat bijna
geen enkele chauffeur rijdt tot zijn pensioengerechtigde
leeftijd, meestal als gevolg van medische oorzaken.
In het vervoerscentrum heeft ook de chauffeur de mogelijk
heid te werken tot zijn pensioengerechtigde leeftijd.
Bladzijde 59 van het ETIN-rapport vermeldt de bedragen die
in 1974 door de douane-expediteurs, transportbedrijven,
horecabedrijven en banken werden uitbetaald aan loon, te
weten 13,6 millioen gulden, waaruit mag worden geconclu
deerd, dat een gedeelte hiervan in Zundert wordt omgezet,
hetgeen enerzijds de Middenstand ten goede komt, en
anderzijds indirect kan leiden tot verruiming van arbeids
plaatsen bij deze middenstand.
Verder komen de winsten van de ondernemingen voor een deel
terug als investeringen.
Al bij al, een bijzonder aantrekkelijke toekomst voor de
werkgelegenheid, die Werknemersbelangen erg aanspreekt en
die wij graag gerealiseerd willen zien.