20 Deze en meerdere stellingen worden door geen enkel weten schappelijk onderzoek gestaafd. Vooraleer op deze vragen (wellicht met meerdere aan te vul len), via deskundig onderzoek geen waardevolle antwoorden gegeven kunnen worden, lijkt het mij voor de gemeenteraad onmogelijk een verantwoord standpunt in te nemen. Wij stellen daarom voor, naast de goede aanzet van het ETIN-rapporthet onderzoek voort te zetten, waarhij alle aspecten worden onderzocht. Dan kom ik, zoals reeds gezegd, nog even terug op het ver voer van gevaarlijke stoffen, waarhij wij gelukkig mogen vaststellen dat hierover weinig of geen meningsverschil hestaat en de provincie in opdracht van de regering routes voor het vervoer van gevaarlijke stoffen moet vaststellen. Wij stellen voor dat Burgemeester en wethouders de be treffende instanties verzoeken om rijksweg 254, Breda-Ant- werpen, niet in deze route op te nemen. Een desbetreffend verzoek zou door het gemeentebestuur van Putte ook zijn gedaan voor de provinciale weg door Puttei Ik dank u. De voorzitter: Dank u, mijnheer Valk. Het woord is nu aan de heer Jacobs. De heer Jacobs: Mijnheer de voorzitter, het verkiezingsprogramma van Werknemersbelangen vermeldde bij de laatst gehouden ver kiezingen als eerste punt de werkgelegenheid, zodat het geen nader betoog behoeft, dat onze groepering de werkgelegen - heid aan de grens en de hieraan direct of indirect verbon den arbeidsplaatsen bijzonder ernstig neemt en deze kost wat kost wil behouden. Beperken wij ons nu tot het toelichten van verschillende punten uit het ETIN-rapport; In dit ETIN-rapport lezen wij op bladzijde 7, dat volgens verwachting het grensoverschrijdend goederenvervoer in 1985 met 76% zal zijn toegenomen, hetgeen vertaald betekent, dat bij het handhaven van de werkgelegenheid aan de grenspost Wernhout-Wuustwezel, in de toekomst op een uitbreiding van de huidige werkplaatsen mag en kan worden gerekend speciaal voor jonge administratieve krachten, die van de school zijn gekomen. In het op te richten vervoerscentrum kan de oudere en nu nog jongere chauffeurs een passende werkkring worden aan geboden. De praktijk van de beroepschauffeurs leert ons dat bijna geen enkele chauffeur rijdt tot zijn pensioengerechtigde leeftijd, meestal als gevolg van medische oorzaken. In het vervoerscentrum heeft ook de chauffeur de mogelijk heid te werken tot zijn pensioengerechtigde leeftijd. Bladzijde 59 van het ETIN-rapport vermeldt de bedragen die in 1974 door de douane-expediteurs, transportbedrijven, horecabedrijven en banken werden uitbetaald aan loon, te weten 13,6 millioen gulden, waaruit mag worden geconclu deerd, dat een gedeelte hiervan in Zundert wordt omgezet, hetgeen enerzijds de Middenstand ten goede komt, en anderzijds indirect kan leiden tot verruiming van arbeids plaatsen bij deze middenstand. Verder komen de winsten van de ondernemingen voor een deel terug als investeringen. Al bij al, een bijzonder aantrekkelijke toekomst voor de werkgelegenheid, die Werknemersbelangen erg aanspreekt en die wij graag gerealiseerd willen zien.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1976 | | pagina 35