19
Na genomen maatregelendoor de regering heeft er weliswaar
een tijdelijke vermindering van het vrachtverkeer over
rijksweg 254 plaats gevonden.
De laatste maanden blijkt er weer een aanmerkelijke toe
name te zijn. De tijdelijke vermindering schrijven wij
voor een gedeelte toe aan het vrijwel gelijktijdig terug
vallen van de economie.
Nu deze weer wat aantrekt neemt het vrachtverkeer weer
snel toe.
Uit het ontvangen ETIN-rapport blijken de economische
aspecten van het grensgebeuren voor Zundert.
Het rapport geeft een goede aanzet voor verdere uitdieping.
Geen aandacht is besteed aan de milieu-aspecten, evenmin
bij de gesuggereerde oplossingen.
Uit het rapport blijkt niet:
1 Welke economische gevolgen voor Zundert voortvloeien
uit de overplaatsing van het grensgebeuren naar Hazeldoni
met een uitzonderingspositie voor de plaatselijke
transportbedrijven en de hier woonachtige chauffeurs.
Weliswaar worden onder 5.2.2. van het rapport verschil
lende verwachtingen gesuggereerdmaar missen elke rede
lijke argumentatie of wetenschappelijke grondslag.
2 Hoelang moeten er aan de grens nog formaliteiten vervuld
worden
3 Hoe liggen de vervoersstromen nu en in de toekomst met
of zonder zoomweg Deze laatste zoomweg is ook in dis
cussie
4 Hoeveel is nu het grenspasserende goederenvervoer in
Wernhout, en hoeveel in de toekomst
Hoeveel indien de grens te Wernhout zou uitgroeien tot
een vervoerscentrum
5 Welke reële mogelijkheden zijn er aanwezg om rondwegen
bij de kerkdorpen Rijsbergen, Zundert en Wernhout te
leggen Om niet te spreken bij Effen of op Belgisch
gebied. Welke kosten zijn hieraan verbonden, door wie
moeten die kosten worden gedragen
In welk tijdsbestek zijn deze te realiseren
Het duurt toch wel lo 15 jaar, dachten wij.
Gelden dan nog de verwachtingen die nu gelden
Welke maatregelen moeten tussentijds worden genomen,
nu we allen alsook de makers van het rapport moeten
vaststellen dat de grens van het toelaatbare vracht
vervoer over de rijksweg 254 is overschreden
6 Welke milieu-aspecten zijn er momenteel aan de orde
Welke komen aan de orde bij nieuwe rondwegen en welke
indien het hele grensgebeuren wordt overgeplaatst naar
Hazeldonk Onderzoek noodzakelijk.
7 Welke gronden hebben de makers van het ETIN-rapport om
te stellen, dat het terugdraaien van het "Benelux-accoord"
als niet waarschijnlijk moet worden verondersteld
Dit is volgens de uitlatingen van de heer Westerterp,
dat dit geen afgedane zaak is.
Als dit dé oplossing zou zijn, moeten we met zijn allen
hieraan werken en druk uitoefenen.
Waarom de veronderstelling dat het recruteringsgebied, bij
overplaatsing naar Hazeldonk in de richting van Breda zou
verschuiven De afstand tussen Zundert-Hazeldonk is gelijk
of noemenswaardig gelijk aan de afstand Breda-Hazeldonk.
Rijsbergen ligt nog dichterbij. Of gaat men van de gedachte
uit, dat men liever in Breda woont dan in Zundert
Die tendens is andersom.