19 Na genomen maatregelendoor de regering heeft er weliswaar een tijdelijke vermindering van het vrachtverkeer over rijksweg 254 plaats gevonden. De laatste maanden blijkt er weer een aanmerkelijke toe name te zijn. De tijdelijke vermindering schrijven wij voor een gedeelte toe aan het vrijwel gelijktijdig terug vallen van de economie. Nu deze weer wat aantrekt neemt het vrachtverkeer weer snel toe. Uit het ontvangen ETIN-rapport blijken de economische aspecten van het grensgebeuren voor Zundert. Het rapport geeft een goede aanzet voor verdere uitdieping. Geen aandacht is besteed aan de milieu-aspecten, evenmin bij de gesuggereerde oplossingen. Uit het rapport blijkt niet: 1 Welke economische gevolgen voor Zundert voortvloeien uit de overplaatsing van het grensgebeuren naar Hazeldoni met een uitzonderingspositie voor de plaatselijke transportbedrijven en de hier woonachtige chauffeurs. Weliswaar worden onder 5.2.2. van het rapport verschil lende verwachtingen gesuggereerdmaar missen elke rede lijke argumentatie of wetenschappelijke grondslag. 2 Hoelang moeten er aan de grens nog formaliteiten vervuld worden 3 Hoe liggen de vervoersstromen nu en in de toekomst met of zonder zoomweg Deze laatste zoomweg is ook in dis cussie 4 Hoeveel is nu het grenspasserende goederenvervoer in Wernhout, en hoeveel in de toekomst Hoeveel indien de grens te Wernhout zou uitgroeien tot een vervoerscentrum 5 Welke reële mogelijkheden zijn er aanwezg om rondwegen bij de kerkdorpen Rijsbergen, Zundert en Wernhout te leggen Om niet te spreken bij Effen of op Belgisch gebied. Welke kosten zijn hieraan verbonden, door wie moeten die kosten worden gedragen In welk tijdsbestek zijn deze te realiseren Het duurt toch wel lo 15 jaar, dachten wij. Gelden dan nog de verwachtingen die nu gelden Welke maatregelen moeten tussentijds worden genomen, nu we allen alsook de makers van het rapport moeten vaststellen dat de grens van het toelaatbare vracht vervoer over de rijksweg 254 is overschreden 6 Welke milieu-aspecten zijn er momenteel aan de orde Welke komen aan de orde bij nieuwe rondwegen en welke indien het hele grensgebeuren wordt overgeplaatst naar Hazeldonk Onderzoek noodzakelijk. 7 Welke gronden hebben de makers van het ETIN-rapport om te stellen, dat het terugdraaien van het "Benelux-accoord" als niet waarschijnlijk moet worden verondersteld Dit is volgens de uitlatingen van de heer Westerterp, dat dit geen afgedane zaak is. Als dit dé oplossing zou zijn, moeten we met zijn allen hieraan werken en druk uitoefenen. Waarom de veronderstelling dat het recruteringsgebied, bij overplaatsing naar Hazeldonk in de richting van Breda zou verschuiven De afstand tussen Zundert-Hazeldonk is gelijk of noemenswaardig gelijk aan de afstand Breda-Hazeldonk. Rijsbergen ligt nog dichterbij. Of gaat men van de gedachte uit, dat men liever in Breda woont dan in Zundert Die tendens is andersom.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1976 | | pagina 34