3»25 inkoop aan onze kant - en dan moeten wij enorme hoeveel heden kopen. 150.000 Moeten we dan inkopen. Dat is noal wat. Sorry, we kunnen aan 2,35 per 20 stuks komen, exlusief B.T.W. Dat is dan R.I.B.-levering. Dan kunnen we niet eens plaatselijke "bedrijven inschakelen. We kunnen dan komen aan 3»13 ongeveer. Zelfs nog iets lager, als we een heleboel inkopen. Maar dan hebben we natuurlijk wel meer renteverlies over een jaar en dat speelt natuurlijk ook een rol. Als je dit lijstje bekijkt, dan zitten hier allerhande winkeliers in. Winkeliers over de hele gemeente verspreid. Daarin zitten niet alleen de grote zaken, die de rausch-partijen kunnen kopen en goedkoop kunnen brengen, maar daarin zitten ook veel kleinere zaken, die over de hele gemeente verspreid zitten. In de verschillende kommen. Wij moeten die zakken, die we zelf brengen, uitbrengen naar de mensen, want die willen ze ter plaatse gehad hebben. Daarop geven we ze een ruime marge. Ze krijgen 0,30 per setje. Daar kunnen ze het redelijk voor doen. Daar zit nu net de narigheid. Als je een spreiding van de voorziening..Je moet zeggen: ten eerste een konstante kwaliteit. Je moet een behoorlijke zak hebben en je moet een vast voorschrift hebben: dét is hem. Deze moet je ge bruiken. Als je dat wil doen, dan zul je centraal moeten kopen - daar ontkom je niet aan - want als je het aan de kleine winkeliers wilt overlaten, die met heel andere inkoopmarges zitten, kom je in de ongelukkige toestand terecht dat misschien de klandizie van de grote zaken goedkoop uit is en dat de klan dizie van de kleinere zaken waarschijnlijk veel duurder uitkomt dan wij nog, want die zitten nog met heel andere aantallen. Ja, die zie ik volgens het lijstje zakken afnemen tot een aantal van 400 zakjes in een periode van twee maanden. Nou, wat zal dat op jaarbasis zijn? Wat zullen die moeten betalen voor die zakken, als ze bij de grossier aankomen. Dan komen de prijzen heel anders te liggen dan bij de grotere zaken. Als je dat doet dan breng je in feite de mensen er toe - dan dwing je ze er toe, want dan zal je nog over het komo-keurmerk moeten gaan praten, om te gaan naar de grote zaken, de grote kruideniers, de grote levensmiddelenzaken. En dan heb je ten eerstede spreiding over de gemeente ben je dan kwijt. Ten tweede geef je de kleine middenstand, die het toch al niet zo gemakkelijk heeft, eigen lijk een schop na. Je dwingt de mensen naar de supermarkt, naar de grote zaken. Dat is zo op het eerste gezicht het bezwaar dat ik er tegen heb. Mijnheer Valk, we zien eigenlijk niet goed - en we hebben het goed bekeken - hoe we het moeten regelen met een zodanige omschrijving dat we geen gezeur krijgen. Het zou ideaal zijn, als het kon, maar we zien het eerlijk gezegd niet zitten. We durven het. omwille van het personeel van de dienst niet goed aan, want al^liet één toestaat, dan schuif je al heel gemakkelijk naar de gemakkelijke praktijk van: nou dat kan toch ook gemakke lijk worden meegenomen. En voor je het weet, staan we dan in de toestand van natte kartonnen dozen en ingezakte papieren flodders. En er zal natuurlijk nog wel iets goeds tussen zitten of de exhorbitant grote zakken, waarin een of ander produkt in gezeten heeft. Enfin, noem maar op. Je komt heel gemakkelijk in een toestand terecht, waarin men het zo maar neergooit. Daar komt nog bij dat je dan ook iets uitlokt en wel dat anderen uit andere gemeenten hier komen om hun vuilnis hier langs de straten te zetten. Daar moet je ook rekening mee houden. Ik wil nu graag de tweede termijn van spreken inzetten, nadat ik de heer Marijnissen de gelegenheid heb geboden iets te zeggen over

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1976 | | pagina 286