12 En verantwoordelijkheid hoeven ze niet te dragen. Meestal hebben ze wel een goed doel voor ogen, zoals ook hier, maar ze denken meestal te rechtlijnig en te kort zichtig. Zij willen de polarisatie niet vergroten, maar zij willen persé wel het resultaat zoals zij dat voor ogen zien. Op bladzijde drie worden nogal wat vragen afgevuurd. Ik zal proberen hier enig licht in te brengen of naar ge noegdoening van het actiecomité te antwoorden. Waarom men over de oude E-10 rijdt Vooropgesteld moet worden dat het merendeel niet over deze weg komt. Recente onderzoekingen hebben aangetoond dat tweemaal zo veel vrachtauto's over de nieuwe E-10 rijden, namelijk per etmaal 1200 over de oude weg en 2300 h 2400 over de nieuwe weg. Voorts is gebleken dat er van bedoelde 1200 slechts een 50-tal hier passeerde, die ook via de nieuwe E-10 douane- technisch konden worden afgehandeld. Vanaf 1 februari worden deze wagens teruggestuurd, zodat nu nog uitsluitend die wagens passeren die te Meer douane- technisch niet kunnen worden afgehandeld. Dit zijn de wagens van of voor landen buiten de Benelux. Het grote voordeel van vrijmaken te Wernhout is gelegen in het feit, dat men na passage vrij kan beschikken over de goederen. Ze kunnen zonder meer hun bestemming volgen, on geacht waarheen. Wij kunnen gerust stellen, dat de goederen naar allerlei streken worden vervoerd. Vrijmaken in het binnenland stuit op onoverkomenlijke be zwaren, daar men in het binnenland slechts kan vrijmaken in grote plaatsen en uitsluitend overdag. Economisch maar ook verkeerstechnisch is dat een onmogelijke zaak. Wat voor soort goederen Gemakshalve zouden we kunnen zeggen:"Alle soorten goederen, alle mogelijke bestemmingen", maar dan moet ik toch een belangrijke uitzondering maken. In mijn eigen bedrijf viel het mij op,.nu er steeds gehamerd wordt op gevaarlijke stoffen, dat er maar weinig van die stoffen hier de grens passeerden. Dit is natuurlijk geen juiste graadmeter om welke reden ik danook verdere inlichtingen heb ingewonnen. Ik heb hier een volledige lijst van met hame genoemde ge vaarlijke stoffen en dat zijn er nogal wat. Het zijn twee bladzijden, alles met namen omschreven en het zijn die stoffen, die echt niet tot de minst gevaarlijke behoren, want juist deze stoffen die op deze lijst staan vermeld moeten worden aangemeld op alle laadplaatsen, losplaatsen en overlaadplaatsen. Dat zijn de strengste maatregelen die men voor gevaarlijke stoffen bezigt. Ik heb van bevoegde zijde gehoord pint; er van al deze stof fen die hier op deze lijst voorkomen, vrijwel geen enkele hier de grens passeert, waarmee ik uiteraard niet wil stellen, dat er helemaal geen gevaarlijke stoffen passeren. Natuurlijk wel, maar ik vind het toch een belangrijk punt dat de in deze uitvoerige lijst genoemde, mogen we stellen, gevaarlijkste stoffen hier vrijwel niet passeren. Deze stoffen moeten worden aangemeld bij de commandant van het korps "controleurs gevaarlijke stoffen" en daar wordt terdege controle op uitgeoefend.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1976 | | pagina 27