12
En verantwoordelijkheid hoeven ze niet te dragen.
Meestal hebben ze wel een goed doel voor ogen, zoals ook
hier, maar ze denken meestal te rechtlijnig en te kort
zichtig.
Zij willen de polarisatie niet vergroten, maar zij willen
persé wel het resultaat zoals zij dat voor ogen zien.
Op bladzijde drie worden nogal wat vragen afgevuurd.
Ik zal proberen hier enig licht in te brengen of naar ge
noegdoening van het actiecomité te antwoorden.
Waarom men over de oude E-10 rijdt
Vooropgesteld moet worden dat het merendeel niet over
deze weg komt.
Recente onderzoekingen hebben aangetoond dat tweemaal zo
veel vrachtauto's over de nieuwe E-10 rijden, namelijk
per etmaal 1200 over de oude weg en
2300 h 2400 over de nieuwe weg.
Voorts is gebleken dat er van bedoelde 1200 slechts een
50-tal hier passeerde, die ook via de nieuwe E-10 douane-
technisch konden worden afgehandeld.
Vanaf 1 februari worden deze wagens teruggestuurd, zodat
nu nog uitsluitend die wagens passeren die te Meer douane-
technisch niet kunnen worden afgehandeld.
Dit zijn de wagens van of voor landen buiten de Benelux.
Het grote voordeel van vrijmaken te Wernhout is gelegen in
het feit, dat men na passage vrij kan beschikken over de
goederen. Ze kunnen zonder meer hun bestemming volgen, on
geacht waarheen.
Wij kunnen gerust stellen, dat de goederen naar allerlei
streken worden vervoerd.
Vrijmaken in het binnenland stuit op onoverkomenlijke be
zwaren, daar men in het binnenland slechts kan vrijmaken
in grote plaatsen en uitsluitend overdag.
Economisch maar ook verkeerstechnisch is dat een onmogelijke
zaak.
Wat voor soort goederen
Gemakshalve zouden we kunnen zeggen:"Alle soorten goederen,
alle mogelijke bestemmingen", maar dan moet ik toch een
belangrijke uitzondering maken.
In mijn eigen bedrijf viel het mij op,.nu er steeds gehamerd
wordt op gevaarlijke stoffen, dat er maar weinig van die
stoffen hier de grens passeerden.
Dit is natuurlijk geen juiste graadmeter om welke reden ik
danook verdere inlichtingen heb ingewonnen.
Ik heb hier een volledige lijst van met hame genoemde ge
vaarlijke stoffen en dat zijn er nogal wat. Het zijn twee
bladzijden, alles met namen omschreven en het zijn die
stoffen, die echt niet tot de minst gevaarlijke behoren,
want juist deze stoffen die op deze lijst staan vermeld
moeten worden aangemeld op alle laadplaatsen, losplaatsen
en overlaadplaatsen. Dat zijn de strengste maatregelen die
men voor gevaarlijke stoffen bezigt.
Ik heb van bevoegde zijde gehoord pint; er van al deze stof
fen die hier op deze lijst voorkomen, vrijwel geen enkele
hier de grens passeert, waarmee ik uiteraard niet wil
stellen, dat er helemaal geen gevaarlijke stoffen passeren.
Natuurlijk wel, maar ik vind het toch een belangrijk punt
dat de in deze uitvoerige lijst genoemde, mogen we stellen,
gevaarlijkste stoffen hier vrijwel niet passeren.
Deze stoffen moeten worden aangemeld bij de commandant van
het korps "controleurs gevaarlijke stoffen" en daar wordt
terdege controle op uitgeoefend.