10
Ik maak van de gelegenheid gebruik ook nog even te antwoor
den op een paar punten, die door de Milieugroep reeds
herhaalde malen zijn aangehaald, namelijk ten eerste;
het vervoer van gevaarlijke stoffen.
Men" spreekt zelfs van verstikkende en huid-verbrandende
stoffen.
Ik krijg de indruk dat de actiegroep van mening is, dat
iedere tankauto gevaarlijke stoffen vervoert.
Bit is een onjuiste gedachtengang.
Allerlei soorten vloeistoffen en buikladingen worden in
tankauto's verladen, zoals granen, PVC-korrels en bijvoor
beeld ook melk. Bit laatste product is zeker noch ver
stikkend noch huidverbrandend.
Bovendien moet het totale Intra-neneluxverkeer via de E-10,
ook de gevaarlijke stoffen.
Het Intra-EEG-verkeer in gevaarlijke stogfen is miniem en
passeert alleen de Rijksweg 254 indien aan de losplaats
te Wernhout-wuustwezel moet worden vrijgemaakt.
_ue vervoerders die gevaarlijke stoffen vervoeren moeten
reeds bij het bouwen van de wagen rekening houden met de
wettelijk gestelde eisen.
Voor de chauffeurs zijn voorschriften, die in vier talen
in de kabine van de vrachtwagen aanwezig moeten zijn, zodat
hij weet wat hem bij een eventuele aanrijding te doen staat,
in deze voorschriften staat ook vermeld hoe de brandweer
moet handelen bij eventuele ongevallen.
Al deze voorschriften hebben er toe geleid, dat het aantal
ongelukken tot een minimum beperkt is gebleven.
Wat de tellingen door de milieugroep betreft van het aantal
vrachtwagens, merken wij op, dat het ons bekend is dat de
Nederlandse bevoegde instanties deze aantallen als onjuist
hebben gerangschikt en dat deze instanties vasthouden aan
de tellingen, verricht door de officiële instanties en die
trouwens overeenstemmen met de aantallen, vermeld in het
ETiN-rapport.
U zult na deze uiteenzetting begrepen hebben, mijnheer de
voorzitter, dat wij een verplaatsing van het grensgebeuren
naar Hazeldonck of Breda nooit zullen of kunnen aanvaarden.
Ik dank u namens onze groeperingen dat wij hier onze be
langen hebben mogen uiteenzetten.
Be voorzitter:
Ban zal nu de heer Vreijsen spreken namens de douane-agenten.
Be heer vreijsen:
Mijnheer de voorzitter, geachte aanwezigen,
Ik voer hier inderdaad het woord als douane-expediteur
mede namens mijn collega's.
Het is uiteraard niet de bedoeling dat ik het technische
gedeelte ga behandelen maar de problematiek waarmee we
nu zijn bezig gehouden.
In wezen hebben wij middels het ETiN-rapport dat door de
heer van de Wijngaard is opgesteld, met medewerking en
samenwerking van ons, onze kaarten al geheel op tafel
gelegd, maar het is begrijpelijk dat het actie-comité daar
wel enkele opmerkingen op heeft, welke het danook als
commentaar en aanbevelingen op papier heeft gezet.
Ik meen er goed aan te doen het probleem in zijn algemeen
heid te henaderen en waar mogelijk en nodig in te haken
op het commentaar van het actie-comité