10 Ik maak van de gelegenheid gebruik ook nog even te antwoor den op een paar punten, die door de Milieugroep reeds herhaalde malen zijn aangehaald, namelijk ten eerste; het vervoer van gevaarlijke stoffen. Men" spreekt zelfs van verstikkende en huid-verbrandende stoffen. Ik krijg de indruk dat de actiegroep van mening is, dat iedere tankauto gevaarlijke stoffen vervoert. Bit is een onjuiste gedachtengang. Allerlei soorten vloeistoffen en buikladingen worden in tankauto's verladen, zoals granen, PVC-korrels en bijvoor beeld ook melk. Bit laatste product is zeker noch ver stikkend noch huidverbrandend. Bovendien moet het totale Intra-neneluxverkeer via de E-10, ook de gevaarlijke stoffen. Het Intra-EEG-verkeer in gevaarlijke stogfen is miniem en passeert alleen de Rijksweg 254 indien aan de losplaats te Wernhout-wuustwezel moet worden vrijgemaakt. _ue vervoerders die gevaarlijke stoffen vervoeren moeten reeds bij het bouwen van de wagen rekening houden met de wettelijk gestelde eisen. Voor de chauffeurs zijn voorschriften, die in vier talen in de kabine van de vrachtwagen aanwezig moeten zijn, zodat hij weet wat hem bij een eventuele aanrijding te doen staat, in deze voorschriften staat ook vermeld hoe de brandweer moet handelen bij eventuele ongevallen. Al deze voorschriften hebben er toe geleid, dat het aantal ongelukken tot een minimum beperkt is gebleven. Wat de tellingen door de milieugroep betreft van het aantal vrachtwagens, merken wij op, dat het ons bekend is dat de Nederlandse bevoegde instanties deze aantallen als onjuist hebben gerangschikt en dat deze instanties vasthouden aan de tellingen, verricht door de officiële instanties en die trouwens overeenstemmen met de aantallen, vermeld in het ETiN-rapport. U zult na deze uiteenzetting begrepen hebben, mijnheer de voorzitter, dat wij een verplaatsing van het grensgebeuren naar Hazeldonck of Breda nooit zullen of kunnen aanvaarden. Ik dank u namens onze groeperingen dat wij hier onze be langen hebben mogen uiteenzetten. Be voorzitter: Ban zal nu de heer Vreijsen spreken namens de douane-agenten. Be heer vreijsen: Mijnheer de voorzitter, geachte aanwezigen, Ik voer hier inderdaad het woord als douane-expediteur mede namens mijn collega's. Het is uiteraard niet de bedoeling dat ik het technische gedeelte ga behandelen maar de problematiek waarmee we nu zijn bezig gehouden. In wezen hebben wij middels het ETiN-rapport dat door de heer van de Wijngaard is opgesteld, met medewerking en samenwerking van ons, onze kaarten al geheel op tafel gelegd, maar het is begrijpelijk dat het actie-comité daar wel enkele opmerkingen op heeft, welke het danook als commentaar en aanbevelingen op papier heeft gezet. Ik meen er goed aan te doen het probleem in zijn algemeen heid te henaderen en waar mogelijk en nodig in te haken op het commentaar van het actie-comité

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1976 | | pagina 25