Dit zou nooit rendabel zijn, net zo min als voor het Ministerie van Financiën, Het moet de milieugroep van Zundert toch duidelijk gewor den zijn, na twee jaar actie, dat een verplaatsing van het grensgebeuren naar de E-10 niet haalbaar is. Deze verplaatsing is bovendien door de Benelux-overeenkomst niet éénzijdig door de Nederlandse overheden te bepalen, maar moet ook door de Belgische regering en de Luxemburgse overheid worden goedgekeurd, terwijl het juist van j\|eder- land is uitgegaan dat er aan de B-wegen geen douane-kan toren mochten worden opgericht. Het is bovendien bekend, dat van Belgische zijde geen enkele investering aan de E-10 zal worden gedaan. Voor zover onze inlichtingen juist zijn is door verkeers- onderzoeken komen vast te staan, dat de geluidshinder in de Molenstraat niet is opgelost, door de douanefacili teiten aan de losplaats Wernhout-Wuustwezel volledig in te trekken. Er is immers al veel te veel beweging van personenauto's en plaatselijke vrachtwagens. Er blijft naar onze mening slechts één alternatief en dat is een rondweg om Zundert en Rijsbergen heen. De dorpsstraten zijn dan verlost van het doorgaand ver keer en het plan een vervoerscentrum op te richten aan de losplaats Wernhout-Wuustwezel kan dan worden gereali seerd. Zoals in het ETIN-rapport wordt uiteengezet kan nergens beter een dergelijk centrum worden opgericht, dan op die plaatsen waar goederenstromen zich concentreren en dat is aan de los- en laadplaats Wernhout-Wuustwezel, waar zowel de Nederlandse als de Belgische douane aanwezig zijn en waar bijgevolg onder douaneversluiting goederen kunnen binnenkomen en kunnen vertrekken. De bewering van de Milieugroep dat een dergelijk centrum ook zou moeten zijn aangesloten op het spoorwegnet of de waterwegen is onjuisthetgeen duidelijk al bewezen is door de centres routiers in Frankrijk. Een vervoerscentrum brengt werkgelegenheid met zich mee, hetgeen toch ook in Zundert,riLat toch in zekere zin geïso leerd ligt, van zeer groot belang is. In feite is, zij het dan met verspreide accomodatie, reeds jaren geleden in Zundert een aanvang gemaakt met een der gelijk vervoerscentrum. uezamenlijk hebben expediteurs en transportbedrijven groepagediensten geëxploiteerd, die inmiddels toch aan merkelijk werden uitgebreid, zowel in tonnage als in aan tal lijndiensten naar het buitenland en in materieel. Ook het aantal vervoersvergunningen is, zoals reeds eerder gezegd, aangegroeid tot 418 eenheden. De op- en overslagmogelijkheden zijn in de gemeente Zundert eveneens enorm uitgebreid, namelijk overdekte op-^en over slag 11.000 m2 en niet-overdekte op- en overslag 37.500 m2. m deze op- en overslagruimten zijn 10 heftrucks in bedrijf. Met deze reeds bestaande middelen is het, met een minimum aan investeringen en uitbreidingen en een nog meer gezamen lijk optreden van de vervoerders en de expediteurs, moge lijk een groepagecentrum te vestigen, wat garanties geeft voor de continuering van de zundertse bedrijven en een uitbreiding van de werkgelegenheid. Men moet toch inzien dat een dergelijke investering niet kan worden verplaatst zonder ernstige schade aan te richten aan de Zundertse bedrijven en aan de werkgelegenheid.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1976 | | pagina 24