-7-
De heer Zwaard:
Maar die burger moet wanneer hij een beschikking krijgt een uittreksel
krijgen waarin het staat in begrijpelijke nederlandse taal.
De Voorzitter:
Daar staat in dat hij
De heer Zwaard:
Ook zo moeilijk. Ik weet hoe dat in de praktijk gaat. Ik blijf ervoor
pleiten en zie de toekomst tegemoet.
De voorzitter: /het
Ik ga er op door. Ik ga toch proberen/in het kort,-maar neem mijn woorden
niet als wettekst-schematisch weer te geven. De bedoeling van al die
instanties die hier hebt is de volgende. De wet Arob maakt beroep
op de afdeling rechtsspraak van de Raad van State mogelijk,wanneer men alle
mogelijkheden heeft uitgeput die er zijn,in lagere instantie.
D.w.z. dat er op die besluiten waar geen beroep hij is toegelaten bezwaar
kan maken. In gevallen waar bijvoorbeeld een subsidie afwijst, bezwaar
maken, en niet zeggen van ik had het zo graag gehad, maar nu
geven jullie het ons niet} dat leidt toch tot niets, dat leidt alleen maar
tot arbeid. Maar ik zei straks al, jullie hebben een subsidie ingetrokken
of geweigerd, terwijl wij daar naar algemene beginselen van recht, aan
spraken op hadden, Is er beroep mogelijk,moet je alle beroepsmogelijkheden
afwerken. Bijvoorbeeld bij een kwestie van een bouwvergunning; B en W wei
geren de vergunning, de raad weigert, dan ka® men van die weigering in be
roep komen bij de afdeling Rechtspraak van de Raad van State. Dan hoef
je geen bezwaar meer te maken, dan is er al een beroepsprocedure geweest.
Bij besluiten van de raad, van B en W en ook van de burgemeester
waar geen beroep op is, krijg je de bezwaarprocedure, waarbij men te
gen het besluit bezwaar kan maken om zodoende het betrokken orgaan -de raad
B en W og de burgemeester— ertoe te brengen de zaak opnieuw te bezien.
De taak van de commissie isade belanghebbende te horen en b) aan het be
treffende orgaan over de zaak in kwestie advies uit tejbrengen.
In het systeem van de wet, dus. Van
avond gaat het om een commissie die de raad moet instellen, maar hetzelfde
zit dat met de B en W - commissie en de burgemeester die zelf moet horen.
Dat wil dus zeggen dat de overheid, de gemeentelijke overheid in ons geval,
een besluit neemt en als er geen beroep is, dan in ieder geval eertt op
nieuw moet bekijken of hij het besluit wel handhaaft. Wij hebben die
praktijk in onze gemeente bij de bijstandsbeschikkingen. Daar komen regel
matig mensen met bezwaar en dan wordt die zaak door ons helemaal van boven
tot onder opnieuw uitgepraat en daar komt in een aantal gevallen een andere
beslissing uit. Dat is de realiteit van dat werk. Wij zien daarin wel
een goed ding. Als je bezwaar hebt ingediend en dat bezwaar is, anders
ga je natuurlijk niet verder, ongegrondverklaard door de Raad, B en W of
de burgemeester, dan is er in die gevallen waarin de wet van toepassing is
-en dat staat dan in die wet en dat zullen wij ook in die gevallen aan
geven- Sberoep op de afdeling Rechtspraak 'van de
Raad van State. De gehele gang van zaken tevoren is dus te zorgen dat er
in ieder geval grondig naar de zaak gekeken is, voordat die bij de Raad
van State komt, hetzij in beroep hetzij in bezwaar. Het is toch eigenlijk
niet zo vreselijk ingewikkeld.
De heer Zwaard
Ik ben er uiteindelijk uitgekomen, maar vraag niet hoelang ik erop heb
zitten peinzen.
De voorzitter
Dat is toch ook niet erg, het is een belangrijke zaak.
De heer Zwaard
Het gaat er mij om dat het voor iedereen begrijpelijk is.