-7- De heer Zwaard: Maar die burger moet wanneer hij een beschikking krijgt een uittreksel krijgen waarin het staat in begrijpelijke nederlandse taal. De Voorzitter: Daar staat in dat hij De heer Zwaard: Ook zo moeilijk. Ik weet hoe dat in de praktijk gaat. Ik blijf ervoor pleiten en zie de toekomst tegemoet. De voorzitter: /het Ik ga er op door. Ik ga toch proberen/in het kort,-maar neem mijn woorden niet als wettekst-schematisch weer te geven. De bedoeling van al die instanties die hier hebt is de volgende. De wet Arob maakt beroep op de afdeling rechtsspraak van de Raad van State mogelijk,wanneer men alle mogelijkheden heeft uitgeput die er zijn,in lagere instantie. D.w.z. dat er op die besluiten waar geen beroep hij is toegelaten bezwaar kan maken. In gevallen waar bijvoorbeeld een subsidie afwijst, bezwaar maken, en niet zeggen van ik had het zo graag gehad, maar nu geven jullie het ons niet} dat leidt toch tot niets, dat leidt alleen maar tot arbeid. Maar ik zei straks al, jullie hebben een subsidie ingetrokken of geweigerd, terwijl wij daar naar algemene beginselen van recht, aan spraken op hadden, Is er beroep mogelijk,moet je alle beroepsmogelijkheden afwerken. Bijvoorbeeld bij een kwestie van een bouwvergunning; B en W wei geren de vergunning, de raad weigert, dan ka® men van die weigering in be roep komen bij de afdeling Rechtspraak van de Raad van State. Dan hoef je geen bezwaar meer te maken, dan is er al een beroepsprocedure geweest. Bij besluiten van de raad, van B en W en ook van de burgemeester waar geen beroep op is, krijg je de bezwaarprocedure, waarbij men te gen het besluit bezwaar kan maken om zodoende het betrokken orgaan -de raad B en W og de burgemeester— ertoe te brengen de zaak opnieuw te bezien. De taak van de commissie isade belanghebbende te horen en b) aan het be treffende orgaan over de zaak in kwestie advies uit tejbrengen. In het systeem van de wet, dus. Van avond gaat het om een commissie die de raad moet instellen, maar hetzelfde zit dat met de B en W - commissie en de burgemeester die zelf moet horen. Dat wil dus zeggen dat de overheid, de gemeentelijke overheid in ons geval, een besluit neemt en als er geen beroep is, dan in ieder geval eertt op nieuw moet bekijken of hij het besluit wel handhaaft. Wij hebben die praktijk in onze gemeente bij de bijstandsbeschikkingen. Daar komen regel matig mensen met bezwaar en dan wordt die zaak door ons helemaal van boven tot onder opnieuw uitgepraat en daar komt in een aantal gevallen een andere beslissing uit. Dat is de realiteit van dat werk. Wij zien daarin wel een goed ding. Als je bezwaar hebt ingediend en dat bezwaar is, anders ga je natuurlijk niet verder, ongegrondverklaard door de Raad, B en W of de burgemeester, dan is er in die gevallen waarin de wet van toepassing is -en dat staat dan in die wet en dat zullen wij ook in die gevallen aan geven- Sberoep op de afdeling Rechtspraak 'van de Raad van State. De gehele gang van zaken tevoren is dus te zorgen dat er in ieder geval grondig naar de zaak gekeken is, voordat die bij de Raad van State komt, hetzij in beroep hetzij in bezwaar. Het is toch eigenlijk niet zo vreselijk ingewikkeld. De heer Zwaard Ik ben er uiteindelijk uitgekomen, maar vraag niet hoelang ik erop heb zitten peinzen. De voorzitter Dat is toch ook niet erg, het is een belangrijke zaak. De heer Zwaard Het gaat er mij om dat het voor iedereen begrijpelijk is.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1976 | | pagina 246