8 De heer van Nederkassel: Mijnheer de voorzitter, mijne heren, Ik vertegenwoordig hier twee groeperingen, namelijk de internationale transportbedrijven en de internationale commissionaire-expediteurs. Onze groeperingen waren van mening dat beide bedrijfs takken in de loop der jaren zodanig met elkaar verweven zijn, dat wij meenden het beste op deze wijze onze be langen naar voren te kunnen brengen. De commissionaire-expediteurs aan de oude grenspost Wernhout-wuustwezel hebben een zeer grote samenwerking met de Zundertse transportbedrijven. De commissionairs zijn namelijk administratief en commer cieel zodanig georganiseerd, dat zij de vervoersmarkt kunnen bewerken en op deze manier lading kunnen aanwerven. De commissionaire-expediteurs hebben geen eigen vracht wagens, maar besteden dit vervoer uit aan de Zundertse transportondernemers Het gaat hier niet alleen om volle wagenladingen maar vooral om het vervoer van stukgoederen. Dit laatste onderdeel in deze bedrijfstak gaat een steeds grotere omvang aannemen. De commissionairs zoeken correspondenten in het buiten land en deze correspondenten zorgen dan op hun beurt voor de terugvracht. De internationale transportbedrijven hebben hierdoor een groot belang bij het grensgebeuren. Ook de geografisch gunstige ligging van Zundert heeft er toe bijgedragen, dat in Zundert het internationaal vervoer tot een bloeiende industrie is uitgegroeid. De Zundertse ondernemers hebben zich echter aangepast aan de geboden mogelijkheden en omstandigheden. Hoe zou het anders mogelijk zijn geweest, dat in deze gemeente zoveel, 418, transporteenheden werden benut. Ook de investeringen door de vervoerders, vermeld in het ETIN-rapportbewijzen duidelijk de ondernemingsgeest van de Zundertse transportbedrijven. De heer Kerstens heeft ons reeds het belang van de werk gelegenheid onder de aandacht gebracht, zodat ik hier niet verder op in hoef te gaan. Wel wil ik onder uw aandacht brengen dat de chauffeurs, die in dienst zijn bij de transportondernemers, door de gunstige ligging van Zundert, namelijk vlak bij een grens post en centraal gelegen ten opzichte van de Beneluxlanden en Hoord-jtrrankrijkzo goed als nooit behoeven te over nachten. Dit is een zeer belangrijke factor. Door het overbrengen van het grensgebeuren van wernhout naar Hazeldonck of Breda vervalt de gunstige positie van de Zundertse vervoerders. Deze zouden dan tweemaal per dag via Breda moeten omrijden. Dit zijn per dag per auto tweemaal 35 km. Wat dit alleen al zou kosten kunt u gemakkelijk berekenen als men weet dat de zelfkosten 1,-- per km. bedragen. De overplaatsing van het grensgebeuren zou voor het Zun dertse vervoer het faillissement betekenen en tegelijker tijd komen er dan in Zundert 250 werklozen bij. Wij laten ons niet wijsmaken dat het Ministerie van Financiën bereid is op een zo korte afstand twee douane kantoren volledig te bemannen. Hoogstens zou Wernhout een zogenaamd "geriefkantoor" kunnen worden, maar daar kan het internationaal vervoer en de expediteur niet mee werken. Welke douane-expediteur is bovendien bereid om een "geriefkantoor- te voorzien van een douane-agentschap?

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1976 | | pagina 23