8
De heer van Nederkassel:
Mijnheer de voorzitter, mijne heren,
Ik vertegenwoordig hier twee groeperingen, namelijk de
internationale transportbedrijven en de internationale
commissionaire-expediteurs.
Onze groeperingen waren van mening dat beide bedrijfs
takken in de loop der jaren zodanig met elkaar verweven
zijn, dat wij meenden het beste op deze wijze onze be
langen naar voren te kunnen brengen.
De commissionaire-expediteurs aan de oude grenspost
Wernhout-wuustwezel hebben een zeer grote samenwerking
met de Zundertse transportbedrijven.
De commissionairs zijn namelijk administratief en commer
cieel zodanig georganiseerd, dat zij de vervoersmarkt
kunnen bewerken en op deze manier lading kunnen aanwerven.
De commissionaire-expediteurs hebben geen eigen vracht
wagens, maar besteden dit vervoer uit aan de Zundertse
transportondernemers
Het gaat hier niet alleen om volle wagenladingen maar
vooral om het vervoer van stukgoederen.
Dit laatste onderdeel in deze bedrijfstak gaat een steeds
grotere omvang aannemen.
De commissionairs zoeken correspondenten in het buiten
land en deze correspondenten zorgen dan op hun beurt voor
de terugvracht.
De internationale transportbedrijven hebben hierdoor een
groot belang bij het grensgebeuren. Ook de geografisch
gunstige ligging van Zundert heeft er toe bijgedragen, dat
in Zundert het internationaal vervoer tot een bloeiende
industrie is uitgegroeid.
De Zundertse ondernemers hebben zich echter aangepast
aan de geboden mogelijkheden en omstandigheden.
Hoe zou het anders mogelijk zijn geweest, dat in deze
gemeente zoveel, 418, transporteenheden werden benut.
Ook de investeringen door de vervoerders, vermeld in het
ETIN-rapportbewijzen duidelijk de ondernemingsgeest van
de Zundertse transportbedrijven.
De heer Kerstens heeft ons reeds het belang van de werk
gelegenheid onder de aandacht gebracht, zodat ik hier
niet verder op in hoef te gaan.
Wel wil ik onder uw aandacht brengen dat de chauffeurs,
die in dienst zijn bij de transportondernemers, door de
gunstige ligging van Zundert, namelijk vlak bij een grens
post en centraal gelegen ten opzichte van de Beneluxlanden
en Hoord-jtrrankrijkzo goed als nooit behoeven te over
nachten. Dit is een zeer belangrijke factor.
Door het overbrengen van het grensgebeuren van wernhout
naar Hazeldonck of Breda vervalt de gunstige positie van
de Zundertse vervoerders.
Deze zouden dan tweemaal per dag via Breda moeten omrijden.
Dit zijn per dag per auto tweemaal 35 km.
Wat dit alleen al zou kosten kunt u gemakkelijk berekenen
als men weet dat de zelfkosten 1,-- per km. bedragen.
De overplaatsing van het grensgebeuren zou voor het Zun
dertse vervoer het faillissement betekenen en tegelijker
tijd komen er dan in Zundert 250 werklozen bij.
Wij laten ons niet wijsmaken dat het Ministerie van
Financiën bereid is op een zo korte afstand twee douane
kantoren volledig te bemannen. Hoogstens zou Wernhout
een zogenaamd "geriefkantoor" kunnen worden, maar daar
kan het internationaal vervoer en de expediteur niet mee
werken. Welke douane-expediteur is bovendien bereid om
een "geriefkantoor- te voorzien van een douane-agentschap?