7 niet in de dorpstraat wonen, dan de bewoners van de Molenstraat zelf. Nu zal de aanleg van een vervoerscentrum het verkeer niet uit de dorpskom weren en daarom is het tevens noodzakelijk dat er een rondweg of verbindingsweg wordt aangelegd. Deze oplossing heb ik ook in de verslagen van het advies bureau van Roon gelezen. 'trouwens wat die verkeersdrukte betreft; hier zijn ver schillende tellingen gedaan door verschillende groeperingen. Nou kan het natuurlijk wel wat schelen van dag tot dag, maar dat de actiegroep nabij Rijsbergen bijna 1000 wagens méér heeft geteld dan ik aan de grens en dan in het ETIN- rapport vermeld staan, dan is de conclusie, die we hieruit kunnen trekken, dat er veel intern verkeer door Zundert en Rijsbergen komt. Dit zal in de toekomst zelfs toenemen. lij kennen ook het probleem van het parkeren van vracht wagens in de woonwijken. Is dat niet gelijktijdig opgelost, als er een vervoerscen trum tot stand zou kunnen komen? Vervolgens een woord over het gevaar dat het vrachtverkeer zou opleveren en waarover steeds negatieve opmerkingen worden gehoord, zoals bijvoorbeeld: "Ze rijden maar raak, Het lijkt wel of het bots-auto's zijn en dergelijke. Ik wil u hierbij enkele getallen, betreffende de bij de politie bekend zijnde ongevallen, vermelden, hierbij de schuldvraag in het midden latend. In 1974 waren op de Rijksweg Hreda-Wernhout bij aanrijdin gen betrokken 42 vrachtwagens en 99 personenauto's. In 1975 27 vrachtwagens en 112 personenauto's. Hij de politiepost Zundert zijn bekend; totaal aanrijdingen in 1974 50 vrachtauto's en 118 personenauto's, in 1975 28 vrachtauto's en 216 personenauto's. Uit deze getallen mag derhalve een terugloop van ongevallen met vrachtwagens worden vastgesteld. Er is al veel gezegd over de grens, maar de stem van de grens-werknemers hebben we nog niet gehoord. Deze stem is enorm belangrijk in het demokratisch systeem van heden. xk ben danook erg blij met de actie, die gevoerd is onder de grens-werknemers. ze hebben zich door veel handtekeningen duidelijk uitge sproken voor het behoud van de grens op de plaats Wernhout- Wuust-wezel. Hpeciaal wil ik noemen Wim Antonissen, die dit georganiseerd heeft Handtekeningen zijn belangrijk. Meestal worden er handtekeningen gezet door mensen die niets met de zaak te maken hebben. Mijnheer de voorzitter, hier zijn 240 handtekeningen van de grens-werknemers en ik dacht, dat deze méér dan normale waarde hadden. Door deze actie moeten wij nog meer gestimuleerd worden om te blijven vechten voor het brood van deze mensen. Voor de grens-werknemers is er een grote toekomst en wij kunnen hier gezamenlijk voor zorgen. Laten wij er daarom gezamenlijk de schouders onder zetten. De voorzitter: Dan geef ik nu graag het woord aan de heer van Nederkassel, die spreekt namens de vervoerders.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1976 | | pagina 22