7
niet in de dorpstraat wonen, dan de bewoners van de
Molenstraat zelf.
Nu zal de aanleg van een vervoerscentrum het verkeer niet
uit de dorpskom weren en daarom is het tevens noodzakelijk
dat er een rondweg of verbindingsweg wordt aangelegd.
Deze oplossing heb ik ook in de verslagen van het advies
bureau van Roon gelezen.
'trouwens wat die verkeersdrukte betreft; hier zijn ver
schillende tellingen gedaan door verschillende groeperingen.
Nou kan het natuurlijk wel wat schelen van dag tot dag,
maar dat de actiegroep nabij Rijsbergen bijna 1000 wagens
méér heeft geteld dan ik aan de grens en dan in het ETIN-
rapport vermeld staan, dan is de conclusie, die we hieruit
kunnen trekken, dat er veel intern verkeer door Zundert
en Rijsbergen komt. Dit zal in de toekomst zelfs toenemen.
lij kennen ook het probleem van het parkeren van vracht
wagens in de woonwijken.
Is dat niet gelijktijdig opgelost, als er een vervoerscen
trum tot stand zou kunnen komen?
Vervolgens een woord over het gevaar dat het vrachtverkeer
zou opleveren en waarover steeds negatieve opmerkingen
worden gehoord, zoals bijvoorbeeld:
"Ze rijden maar raak, Het lijkt wel of het bots-auto's zijn
en dergelijke.
Ik wil u hierbij enkele getallen, betreffende de bij de
politie bekend zijnde ongevallen, vermelden, hierbij de
schuldvraag in het midden latend.
In 1974 waren op de Rijksweg Hreda-Wernhout bij aanrijdin
gen betrokken 42 vrachtwagens en 99 personenauto's.
In 1975 27 vrachtwagens en 112 personenauto's.
Hij de politiepost Zundert zijn bekend; totaal aanrijdingen
in 1974 50 vrachtauto's en 118 personenauto's,
in 1975 28 vrachtauto's en 216 personenauto's.
Uit deze getallen mag derhalve een terugloop van ongevallen
met vrachtwagens worden vastgesteld.
Er is al veel gezegd over de grens, maar de stem van de
grens-werknemers hebben we nog niet gehoord.
Deze stem is enorm belangrijk in het demokratisch systeem
van heden.
xk ben danook erg blij met de actie, die gevoerd is onder
de grens-werknemers.
ze hebben zich door veel handtekeningen duidelijk uitge
sproken voor het behoud van de grens op de plaats Wernhout-
Wuust-wezel.
Hpeciaal wil ik noemen Wim Antonissen, die dit georganiseerd
heeft
Handtekeningen zijn belangrijk.
Meestal worden er handtekeningen gezet door mensen die niets
met de zaak te maken hebben.
Mijnheer de voorzitter, hier zijn 240 handtekeningen van de
grens-werknemers en ik dacht, dat deze méér dan normale
waarde hadden.
Door deze actie moeten wij nog meer gestimuleerd worden om
te blijven vechten voor het brood van deze mensen.
Voor de grens-werknemers is er een grote toekomst en wij
kunnen hier gezamenlijk voor zorgen.
Laten wij er daarom gezamenlijk de schouders onder zetten.
De voorzitter:
Dan geef ik nu graag het woord aan de heer van Nederkassel,
die spreekt namens de vervoerders.