- de gevolgen met betrekking tot natuur en landschap - de financieringsmogelijkheden - de tijdsduur waarbinnen realisatie hiervan mogelijk is. Als we daar tegenover nu het in het rapport geschetste pers pectief van een vervoerscentrum te Wernhout-Wuustwezel be schouwen, missen we ook hier onderzoek op deze punten. Met name vrezen wij, dat de planologische gevolgen van een vervoerscentrum aldaar, namelijk de noodzakelijke rondwegen, hier veel grotere problemen zullen opleveren. Wij denken bijvoorbeeld aan verwerving van gronden, ont eigeningen, herverdeling van land-en tuinbouwpercelen, aan tasting van landschap en natuurgebieden, de invloed op be staande sociale structuren, de financiering en ten laatste de nodige goedkeuringen van de overheid, die ons inziens niet licht verkregen zullen worden. .Bovendien mogen wij Rijsbergen dit dwingend besluit niet opleggen. In deze gemeente is immers geen plaats meer voor nog een verbinding Breda-Antwerpen. Het zou overigens de derde zijn. Heel belangrijk is ook dat de realisering van dit alles vele jaren zou vergen, terwijl de huidige situatie een snelle oplossing eist. Concluderend menen we te hebben aangetoond, dat voor een verantwoorde afweging van alle belangen het ETIN-rapport alleen niet voldoende is. Wij stellen de raad danook voor om alvorens zijn standpunt te bepalen alle door ons aangevoerde punten te onderzoe ken en in zijn overwegingen te betrekken. Tenslotte nog dit; Misschien is het de raad bekend, dat er in onze provincie een ambtelijke werkgroep bezig is met de voorbereiding tot het voorschrijven van routes voor het vervoer van gevaar lijke stoffen. Wat de raad op zeer korte termijn zeker wel kan doen is, er zorg voor dragen, dat de oude rijksweg niet in deze routes wordt opgenomen, of beter nog, dat de oude rijks weg onmiddellijk van dit sluimerend gevaar verlost wordt. Ik dank u. Be voorzitter: Ban volgen nu de vertegenwoordigers van de groepen werkgevers en werknemers van de grens. ik zou allereerst de heer Eerstens het woord willen geven. Hij is de man van de vervoersbond N.E.V. Be heer Eerstens: Mijnheer de voorzitter, de tijd om de punten uiteen te zetten over de werkgelegenheid in Zundert behoeft voor de vervoersbond N.E.V. Zundert niet lang te duren, daar u alles uitvoerig hebt kunnen lezen in het ETIN-rapport. Yoor deze uitvoerigheid en nauwkeurigheid wil ik bij deze de makers van het ETIN-rapport hartelijk danken. Uit dit rapport blijkt, dat het een noodzakelijkheid is voor de Zundertse werkgelegenheid, dat bij de grenspost Wernhout een vervoerscentrum gevestigd wordt, daar anders de werknemers van de toekomst zwaar gedupeerd zouden worden. Be vervoersbond N.E.Y. Zundert heeft dus maar éen standpunt en dat is Het vervoerscentrum moet er komen. Be overlast is een naar en moeilijk punt, maar is het werkelijk zo erg als velen er over praten Het is wel opvallend, dat er meer mensen over praten, die

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1976 | | pagina 21