In verband hiermee wil ik u niet onthouden een parahei,
die we op 31 januari jongstleden mochten optekenen uit de
mond van de heer Ah Schravemade. net is u misschien he
kend, dat hij hoofdbestuurslid is van het onlangs met het
N.K. V. gefuseerde N.V.V.
Het verhaal is ongeveer als volgt:
"In Frontièra, een land ergens ver weg, steeg de laatste
jaren de levensstandaard met sprongen, mede door het vrucht
bare werk van de vakhonden. Dank zij de goede sociale voor
zieningen, waaronder de gezondheidszorg, de zorg voor een
heerlijk leefklimaat, werden de mensen allemaal onbezorgd
heel oud. Het sterftecijfer daalde dus met rasse schreden.
Maar er was één vakhond die steeds minder blij was met
deze ontwikkeling, namelijk de hond van de verenigde dood
gravers. Ziij zagen hun werkgelegenheid verloren gaan.
Tenslotte eisten zij ten einde raad van de koning, dat er
maatregelen genomen zouden worden om het sterftecijfer
weer te doen stijgen".
Hiermee wil ik maar zeggen, dat je door alleen maar de
economische kant van een bepaalde zaak te belichten, tot
rare dingen kunt komen.
Concreet nu: Welke zaken moeten nader hekeken worden, wil
men tot een verantwoorde afweging komen 2
De diepere aanleiding tot het maken van het rapport was de
veronderstelling, dat verplaatsing van het grensgeheuren
naar Hazeldonck ten koste zou gaan van de werkgelegenheid
van zowel het personeel aan de grens zelf als van de
Zundertse vervoerders. Wat heeft nu het rapport hierover
onderzocht
Enkel de huidige situatie aan de oude rijksweg,
biet de situatie na een eventuele verhuizing,
net rapport zegt slechts, dat enkel de huidige plaats ge
schikt is voor uitbreiding.
waarop stoelt nu eigenlijk de afwijzing van Hazeldonck
De heer van de Wijngaard heeft er net al iets over gezegd.
Het rapport zegt hierover, dat de verhuizing stuit op ten
eerste het feit dat de werkgelegenheid ernstig zou worden
geschaad. Dit is enkel een veronderstelling, geen weten
schappelijk gefundeerde uitspraak.
Ten tweede stuit de verhuizing op het bestaande Benelux: -
besluit, dat vestiging aan de E-10 momenteel onmogelijk
maakt
Het rapport legt zich hierbij zonder meer neer, terwijl
Minister westerterp nog vrij onlangs in een radio-interview
duidelijk stelde, dat gezien de huidige situatie, namelijk
het nog steeds nodig zijn van douane-formaliteiten en de
daaruit voortvloeiende verkeersproblematiek, het besluit
aan herziening toe is. Problemen zoals hier doen zich
namelijk ook voor bij de verbinding Maastricht-Luik.
Volgens hem blijft verhuizing naar Hazeldonck niet tot de
onmogelijkheden behoren.
Hij zei ook in het interview, dat overleg daarover met de
Belgen gaande was.
In kringen van het N.O.B. denkt men ook zo over deze zaak.
Mensen die het blad "Wegtransport" en het blad "Beroepsver
voer" lezen hebben ongetwijfeld wel publicaties gezien in
deze zin.
Dus met de eventuele verhuizing tot de mogelijkheden be
horend-, zou het nodig zijn, dat er onderzoek verricht
moet worden naar
- de invloed van eventuele verhuizing op de werkgelegenheid
- de planologische gevolgen van zo'n verhuizing