In verband hiermee wil ik u niet onthouden een parahei, die we op 31 januari jongstleden mochten optekenen uit de mond van de heer Ah Schravemade. net is u misschien he kend, dat hij hoofdbestuurslid is van het onlangs met het N.K. V. gefuseerde N.V.V. Het verhaal is ongeveer als volgt: "In Frontièra, een land ergens ver weg, steeg de laatste jaren de levensstandaard met sprongen, mede door het vrucht bare werk van de vakhonden. Dank zij de goede sociale voor zieningen, waaronder de gezondheidszorg, de zorg voor een heerlijk leefklimaat, werden de mensen allemaal onbezorgd heel oud. Het sterftecijfer daalde dus met rasse schreden. Maar er was één vakhond die steeds minder blij was met deze ontwikkeling, namelijk de hond van de verenigde dood gravers. Ziij zagen hun werkgelegenheid verloren gaan. Tenslotte eisten zij ten einde raad van de koning, dat er maatregelen genomen zouden worden om het sterftecijfer weer te doen stijgen". Hiermee wil ik maar zeggen, dat je door alleen maar de economische kant van een bepaalde zaak te belichten, tot rare dingen kunt komen. Concreet nu: Welke zaken moeten nader hekeken worden, wil men tot een verantwoorde afweging komen 2 De diepere aanleiding tot het maken van het rapport was de veronderstelling, dat verplaatsing van het grensgeheuren naar Hazeldonck ten koste zou gaan van de werkgelegenheid van zowel het personeel aan de grens zelf als van de Zundertse vervoerders. Wat heeft nu het rapport hierover onderzocht Enkel de huidige situatie aan de oude rijksweg, biet de situatie na een eventuele verhuizing, net rapport zegt slechts, dat enkel de huidige plaats ge schikt is voor uitbreiding. waarop stoelt nu eigenlijk de afwijzing van Hazeldonck De heer van de Wijngaard heeft er net al iets over gezegd. Het rapport zegt hierover, dat de verhuizing stuit op ten eerste het feit dat de werkgelegenheid ernstig zou worden geschaad. Dit is enkel een veronderstelling, geen weten schappelijk gefundeerde uitspraak. Ten tweede stuit de verhuizing op het bestaande Benelux: - besluit, dat vestiging aan de E-10 momenteel onmogelijk maakt Het rapport legt zich hierbij zonder meer neer, terwijl Minister westerterp nog vrij onlangs in een radio-interview duidelijk stelde, dat gezien de huidige situatie, namelijk het nog steeds nodig zijn van douane-formaliteiten en de daaruit voortvloeiende verkeersproblematiek, het besluit aan herziening toe is. Problemen zoals hier doen zich namelijk ook voor bij de verbinding Maastricht-Luik. Volgens hem blijft verhuizing naar Hazeldonck niet tot de onmogelijkheden behoren. Hij zei ook in het interview, dat overleg daarover met de Belgen gaande was. In kringen van het N.O.B. denkt men ook zo over deze zaak. Mensen die het blad "Wegtransport" en het blad "Beroepsver voer" lezen hebben ongetwijfeld wel publicaties gezien in deze zin. Dus met de eventuele verhuizing tot de mogelijkheden be horend-, zou het nodig zijn, dat er onderzoek verricht moet worden naar - de invloed van eventuele verhuizing op de werkgelegenheid - de planologische gevolgen van zo'n verhuizing

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1976 | | pagina 20