Dan zijn er nog andere ideeën naar voren gebracht, zoals
de zaak naar Razeldonk verplaatsen en dat stuit op de eer
ste plaats op bezwaren van de Belgische kant, omdat het
tegen de overeenkomst zou zijn, die België en Nederland op
dit punt in 1969 gesloten hebben.
Bovendien hebben de Belgen nog practische bezwaren, namelijk
dat de werkgelegenheid d&ér te ver zou komen af liggen van
de wuust-wezelse belangen.
Het is een bezwaar, waarvan je moet zeggen, dat het redelijk
is.
Een zelfde practisch bezwaar, wel in iets mindere mate, maar
toch wel een bezwaar zou, dachten wij, ook nog voor de werk
gelegenheid in de verre toekomst voor Zundert gelden, omdat
Hazeldonck vrij dicht bij Breda ligt en het vervangen van
arbeidskrachten, die zundert nu aan de grens levert, zou
dus vrij gemakkelijk geleidelijk kunnen overschuiven naar
Breda met een grote arbeidsmarkt.
Ik zie niet, dat je in Zundert daar zomaar vervangende
werkgelegenheid voor krijgt.
Het zou ook zo zijn, dat op den duur bedrijven, vrachtbedrij-
ven bijvoorbeelddie >hier uit hun jasje groeien, zich zouden
gaan verplaatsen in die richting en daarvoor geldt dan dus
hetzelfde bezwaar.
Een practisch punt, dat hieraan vastzit is, dat dan Zundert
en Rijsbergen eigenlijk nog maar voor een heel beperkt ge
deelte van de overlast af zijn.
Het is namelijk zo, dat er zo ongeveer 1200 vrachtwagens
de grens over gaan, maar in Rijsbergen en in Zundert rijden
er nog tweemaal zo veel.
Bat is een vrij normaal verschijnsel in de buurt van grenzen.
Bat komt omdat die grensplaatsen in het algemeen, wat de
economie en bindingen betreft, naar hun eigen binnenland
gekeerd zijn, en dat betekent dus, dat er vrij veel be
stemmingsverkeer voorkomt.
Bat tref je overal bij grensposten aan. Ook aan de Belgische
kant is dat zo, zelfs nog sterker dan hier.
Het verplaatsen naar Hazeldonck van een hoop faciliteiten
zou dus toch betekenen, dat de mensen, die hier hun basis
hebben, de zaak hier en in Rijsbergen toch onveilig blijven
maken.
Ik dacht, dat het daarom ook geen practische oplossing was
Vooral gezien de groei van dat vrachtverkeer, die vooral
zit in het internationale vrachtverkeer.
Het binnenlandse vrachtverkeer is een moeilijkere zaak.
Maar goed, ik heb hier een paar ideeën op tafel gelegd uit
het rapport en het laatste naar aanleiding van dit rapport,
in verband met reacties, die ik gehoord heb.
Misschien is er straks nog meer gesprekstof. Ik weet niet
hoe de vergadering verder zal verlopen, maar ik dank u in
ieder geval voor uw aandacht.
Be voorzitter:
Bank u mijnheer van de Wijngaard.
Be Milieugroep heeft een brief geschreven aan de raad en
daarin zijn standpunt uiteen gezet.
Wij stellen dus voor de Milieugroep de gelegenheid te geven
dit standpunt toe te lichten.
Ik begrijp, dat dat zal gebeuren bij monde van de heer p.
Brosens.
Als de raad daarmee instemt, dan wil ik nu de heer Brosens
daartoe de gelegenheid geven.