Het probleem blijft dus in feite bestaan.
Het leef-klimaat hier is een heel belangrijke zaak en wij
kunnen ons voorstellen, dat men om
tot het kiezen van een beleidsrichting te komen, ook andere
belangen eens een keer op een rijtje wil zetten, want be
leid voeren op ieder niveau houdt in, dat men moet afwegen
en dus ook belangen moet kennen.
Er zijn hier in Zundert inderdaad belangrijke belangen in
de sfeer van het economische en sociaal-economische vlak
betrokken bij al die activiteiten aan de grens en aan ons
instituut is gevraagd of wij mogelijk een inzicht zouden
kunnen geven in wat die belangen nou eigenlijk voorstellen.
Wij hebben dat dus gedaan door bedrijven in het douane
gebied en ook, wat de Nederlandse kant betreft, daarbuiten,
te enquêteren.
Ik kan niet anders zeggen dan dat het om nogal wat mensen
en om nogal wat belangen van bedrijven.gaat.
Zoals u weet is er geen tl tè groot budget beschikbaar om
heeft het bedrijfsleven zelf bijgedragen.
Van de gelegenheid is gebruik gemaakt om de vraag te stel
len hoe er in deze kringen gedacht wordt over een vervoers-
centrum.De weerslag daarvan vindt u ook in het rapport.
Overwegend denkt men daar gunstig over, afgezien van aller
lei andere problematieken. Er zijn ook mensen, die er niet
zoveel in zien.
Onzerzijds hebben wij in een voorbespreking naar voren ge
bracht, dat wij hier mettertijd ook een sociaal probleem
zagen aankomen, namelijk in die zin, dat het wel bekend is,
dat chauffeurs in het internationaal vrachtvervoer over het
algemeen niet tot hun 65 jaar het beroep kunnen blijven
uitoefenen en dat betekent, dat men in een plaats waar
toch een vrij groot aantal chauffeurs zit ©Viï4 een
aantal jaren wel problemen kan krijgen in verband met het
afvloeien van die mensen of dergelijke zaken meer.
Wij hebben gemeend de gemeente hierop te moeten attenderen
en we hebben ook bij een grote groep chauffeurs gepeild
hoe die dit zelf zagen, want zij zijn uiteindelijk de be
langhebbenden. Zij zijn de direkt betrokkenen.
Daaruit is ook wel vast komen te staan, dat onze visie op
dat punt wel klopte.
Zoals gezegd hebben wij ons uitsluitend beperkt, conform
de opdracht,tot de sociaal-economische kant van dit stuk
bedrijvigheid in Zundert en Wuust-wezel.
Ik dacht, dat we daar wel enig licht op hebben kunnen
werpen en het is verder aan het beleid om eventueel de be
langen, die hier naar voren zijn gekomen, af te wegen samai
met nog andere zaken, die in het spel kunnen zijn of kunnen
komen. Niet te vergeten dus, de leefbaarheidskwestie.
Ze zullen zo tot éen of andere visie kunnen leiden.
We hebben ook gemeend tenslotte onze visie te moeten geven
op de oplossing, die mogelijk is.
De meest voor de hand liggende oplossing om dat vrachtverkeer
op die E-10 te krijgen is geblokkeerd. Dat is heel pijnlijk,
maar het is zo.
Er zijn ideeën naar voren gebracht om eventueel een door
steek te maken recht van Wernhout naar het Belgisch ge
deelte van die E-10.
Dat is praktisch ook niet haalbaar, want dan zou heel het
stuk ten noorden daarvan douane-weg moeten worden en daar
zijn de Belgen natuurlijk niet voor te porren en daar hebben
ze, van hun kant bekeken, groot gelijk in.
Bovendien moet men dan doof een natuurgebied en dat is ook
niet tolerabel, want die gebieden zijn toch al schaars.